Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1819 ggr
[rolnor]
1

Färgbyte axolotl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Axolotl har tappat sina mörka fläckar, är nu bara gul/vit.

Det här har gått fort, när jag slog på kylagregatet i våras.

Så här såg hon ut från början;

[rolnor]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser hon ut nu;

Lilolizeit
2

Som jag skrev i din förra tråd om det här, så är det normalt. :) De kan förändras hela livet i färg, speciellt när det gäller fläckar/prickar. Ofta går det dock långsammare, men det kan gå så här fort också. Inget att oroa sig för.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[rolnor]
0

Tack, jag skrev en ny tråd då jag fixat bilder. Kan dom byta färg till helt vita? Jag kan se att det gula sprider sej lite över ryggen men jag vet inte om det ökar eller alltid varit så. Hon ser lite "naken" ut nu, bedårande. Jag ger henne daggmask, fick en feting idag, får inget mer på ett par dagar. Hon var tjock när jag fick henne, nu är hon slank och fin. Det syns på hennes kroppsspråk att hon har det bra nu när det är 18 grader i karet, hon simmar sakta och lugnt, harmonisk.

Lilolizeit
0

Hon är så himla fin med sitt saffranshuvud!🙂

Tror inte att hon kommer bli helt vit.. Det är betydligt ovanligare att det gula försvinner, det är just det mörka pigmentet som brukar förändras. Det kan komma tillbaka lika fort som det försvann. :) 

Nu när jag tittar noga på den nya bilden så måste jag säga att gälarna ser ganska risiga ut.. Har det kommit nu?

Lilolizeit
1

Jag börjar med att säga att jag inte menar något illa i det jag säger, men undrar hur dina vattenvärden är?
Jag vet att ammoniak kan få gälar att se ut sådär, samt att axolotln får tydliga vener/ådror över kroppen vilket jag tycks se på din..

AxoLotten
2

Oj det är ju jättestor skillnad på gälarna på bild 1 och 2 :/ Hur lång tid är det mellan bilderna?

[rolnor]
3

Det är ett år minst, jag ser också att gälarna ser sämre ut, får kolla mitt vatten, tack för att ni uppmärksammar det.

Lilolizeit
1

Hoppas att det ordnar sig med gälarna. :) Är det vattenkvaliteten så borde gälarna snart vara fina igen efter några vattenbyten! Lycka till med sötnosen. 😊

[Budgies]
0

Hoppas det går bra ! 👍

[rolnor]
0

Tack! Har bytt vatten idag, jag brukar byta när det blir alger, men eftersom dom växer till mycket saktare nu när jag sänkt tempen så har det blivit för långt mellan bytena, hoppas det är förklaringen. Hon ser inte ut att lida av syrebrist, då skulle hon förmodligen gå upp till ytan oftare antar jag? Jag får be till Neptun eller nån annan havsgud att det inte är allvarligt..

Lilolizeit
1

Då är det nog det. :) Minns inte hur stort ditt akvarium var till henne, men se till att göra regelbundna vattenbyten nu.

Hur har du det med växter? Ser inga på bilderna.. Kan ju bra att ha ett stort gäng snabbväxande växter nu för att konkurrera ut algerna och för vatten kvaliteten.