Vilken fisk?
Har haft denna fisk i 1-2år i tron om att den varit en otocinclus. Och har letat och letat efter likadana i djuraffärerna. Men har börjat undra om det inte är en siamesisk algätare!? Den har börjat bli lite stor och tjock för att vara en otocinclus, tycker jag iaf. Storleken på den är ca 7cm och ca 1cm på höjden på det tjockaste stället. OBS ögonmått :P Den suger inte inte heller sig fast på rutorna. Bifogar bild, dålig mobilbild.
Det är en siamesisk algätare. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ja, siamesisk algätare är det du har :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Haha tack båda två för bekräftelsen :) Jaha vad tycker ni nu då, ska hen fortsätta gå ensam eller ska jag skaffa kompisar? Har läst att de kan vara aggressiva mot artfränder, men att det också kan gå bra. Hen stimmar med mina neontetror lita mycket som den simmar själv. På zoopet står det att akvariet ska vara minst 100cm och 150liter. Just nu går hen med scalarer i mitt amazonas kar. Som jag egentligen enbart vill ha amazonas fiskar i. Jag har specialbeställt ett kar med mått L80*H50*D70, som är tänkt att vara ett artakvarie med enbart odessor. Skulle den siamesiska algätaren kunna bo i de karet? Så får det bli ett Asien kar ist för ett art. Eller ska jag fortsätta bryta mitt amazonas kar och låta hen gå kvar där?
Siameser vill vara ett gäng så det bästa för fisken är några kompisar. Den är långt ifrån färdigväxt ännu och kan leva länge till.
#4 Hur många är lämpligt tycker du? Och vad anser du om akvariefrågan i #3?
Ett lämpligt gäng gällande denna fisk tycker jag är på 3-4 st beroende på akvariets storlek och inredning. När det kommer till huruvida du vill ha ett artakvarium eller en biotop så kan jag inte svara annat än att du ska följa ditt eget intresse i den mån det går med fiskarnas krav.