Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1643 ggr
NiklasM
0

Oinbjuden...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Tro att jag blev förvånad när jag såg dessa sniglar/snäckor i karet för tio minuter sen.

Jag gör ett vb och ser denna på frontglaset. Har sett tre st änsålänge, största på 2 mm kanske.

Någon som vet vad det är för sort?

Kan det kommit med gruset jag köpte på AL?

Växterna ifrån Arken zoo?

[hejhejhej!]
0

Det dör kallas ohyra..

mimåne
2

Högst troligt har den följt med dina växter. Det är väldigt vanligt att s.k skräpsnäckor följer med vid växtköp. Jag kan inte se exakt vad det är för art så det lämnar jag över till någon annan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
1

Det ovala skalet gör att det ser ut som physa.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah E
6

Man måste inte se dem som ohyra. Man kan se dem som nyttodjur också. Tycker man det blir för mkt kan man plocka bort dem när de sitter på glaset t ex. De gör ingen skada i alla fall :)

NiklasM
0

ok, De belastar inte karet? då tänker jag på det sätt en fisk belastar karet om ni förstå vad jag menar.

Blir de större?

Äter de upp mina växter eller algerna?

Tokyo
5

#5 Jag har diverse skräpsnäckor i ett av mina kar, bland annat physa (som jag tror den på bilden), de äter alger ja. Iallafall mina. Blev faktiskt - tack vare dom OCH posthornssnäckorna - av med trådalger. :) De flesta ser dom som ohyra, men själv tycker jag att de är rätt söta. De är ju så små, men förökar sig otroligt snabbt. Har snäckägg på glasen, växterna och mina posthorns skal, haha. Vill du inte ha dom kan du ju skaffa helenor om det passar sig. Om det bara finns tre "skräpsnäckor" kommer helenan tillslut dö dock, eftersom den lever på snäckor.

NiklasM
1

där ser man, kommer inte försöka rensa dessa ännu. De kommer ju säkert hjälpa till att köra igång karet. Har nämligen sett att de bajsar de med ;D

Helenorna borde man ju kunna hyra tycker jag, skulle vara en bra affärside😟

Carolus-Rex
2

kan säga att jag har haft physor nu i mer en ett år i mitt kar. och dom förökar sig ingenting i gemförelse med vanliga sandsnäckor. dom städar rätt bra också på glas o sten/rötter och växter så behåll dom du :)

Carolus-Rex
3

förövrigt gick jag ner och bad om skräpsnäckor i min lokala zoo butik, gratis städning liksom :)

Spöket
2

Jag har både Physor och sandsnäckor i mina kar, de gör nytta, de äter överbliven mat, alger och annat snaffs som kan finnas i burken.

Multi vad?

usvead
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kastar mig in i den här tråden för jag upptäckte att det kröp något på pumpen?

[Seaside]
0

#11 Ser ut som en Posthornssnäcka. Dessa ses som pest av vissa och husdjur hos andraGlad

Lilolizeit
1

#11 tycker det ser ut som en skivsnäcka/kanelbulle.. Posthorn har sina skal stående och på dessa ligger skalet ner, ovanpå. :) Dessa har jag också haft.. Tycker dock att de verkar föröka sig ganska långsamt. :)

[Seaside]
0

#13 Ja, kanske det är en sådan… Nu blev jag plötsligt osäkerFörlägen

usvead
0

Såg den första gången lite tidigare idag och då på det bakre glaset, men helt plötsligt dök den upp på pumpen. Nu vet jag inte alls vart den tagit vägen. 

#13 Kanelbulle det är väl inte så illa 😉 eller….

Skämt åsido, jag får väl avvakta och se om det dyker upp fler.

Roxie
0

#11 Det där är en skivsnäcka/kanelbulle :)

// Sofia

usvead
0

Om man nu skulle börja spana efter skivsnäckor/kanelbullar, var är det troligast att de dyker upp?

Jag har ju sett en på glaset och pumpen, men finns det fler ställen?

Sarah E
2

Överallt!

kigon
1

Har själv att akvarium med kanelbullar, helt otroligt svåra att få bort! Jag hade akvariumet stående i över ett år med 2 cm vatten i, och ändå var de nedrans kanelbullarna kvar när jag startade upp det 😡

Botior och helenasnäckor höll efter på antalet men inte var alla borta… Om jag startar upp akvariet nu igen kommer jag kolsyrebehandla hela karet 😭

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

usvead
0

#18 Precis vad jag behövde höra.

#19 Det lät ju fruktansvärt! 

Än så länge har jag bara sett en enda. Fast å andra sidan kröp den ju framåt rätt så raskt både över rutan och pumpen så den verkade ju pigg. 

Dyker den upp igen eller hemska tanke om det börjar krylla av de, då blir det kanske till att ta fram det grova artilleriet… döda, döda, döda.

Lilolizeit
1

Är det i ett akvarium med fisk så kan du ju bara krossa dom mot rutan. Mina fiskar tycker det är gott. Jag hade några i mitt Axolotl kar men dom har själv dött typ.. Sett några toma skal så de verkar ju som dom själv dött

usvead
0

Den dök upp igen längst upp på pumpen så jag tog upp den och tittade lite närmare. 

Det stämde med er och nätets beskrivning på skivsnäcka/kanelbulle, så numera kryper den i snäckhimlen. Det lär väl visa sig om det finns fler. Jag köpte och planterade nya växter för 3 dagar sedan och det kan ju vara en förklaring.

Så här i efterhand vill jag minnas att jag har läst i en tråd - som jag nu inte hittar - att man skulle tvätta nya växter i kolsyrat vatten innan man planterar i akvariet just för att minska risken för objudna gäster. Om det sedan gällde snäckor ska jag låta vara osagt, jag kan minnas fel….

[Seaside]
2
usvead
0

#23 Kanon, där stod det ju 😃 Tack, tack