Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 710 ggr
Urhasten
1

Fjärilsciklider "paret"

Köpte ett par Fjärilsciklider, unga, och detta är en främmande ras för oss. Tanken är att lära sig arten helt enkelt och går allt vägen vill vi även ha lite odling med i bilden. 

Butiksägaren sa att det är svårt att se skillnad på könen och jag undrar om vi verkligen har fått ett "par". De attackerar varandras munnar och är som revirhävdande mot varandra. Just nu verkar de ha delat upp 375L på hälften, vilket känns mindre normalt för ett kärlekspar haha!

Så, hur kan vi se skillnad på individerna och vad har de för sig för beteende egentligen? Hur beter de sig när de trivs ihop och eventuellt leker?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ena Cikliden.

Urhasten
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och den andra Cikliden.

Lilolizeit
2

Hej! Vi har en tråd här med massa bilder på fjärilsciklider där det står en del om dom, hur man ser skillnad för könen osv. :) 

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52ee83e6ce12c431680029b9-fjarilsciklid-trad

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

-Cissi-
1

Det är en hane och hona du har :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mimåne
1

Den första fjärilscikliden har definitivt längre och spetsigare rygg och bukfena vilket tyder på att det är en hane. Honorna ska ha rundare kortare fenor, ett rött/lila parti på buken samt att de brukar kunna vara något mindre i storleken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Detta är en väldigt vacker fisk som inte ställer hårda krav men är svår att hålla p.g.a. den är så känslig. Jag tycker inte om att använda det här ordet men säger det ändå, Den är sönderavlad och jag hoppas det är något du visste om redan innan köpet.

[Jens]
0

Mycket fina bilder på paret! Har du köpt dem av odlare eller genom en affär? De som kommer från affärer är oftast inte så långlivade tyvärr.

Urhasten
0

#6 Var inte så hård. Det är så klart att vi läste om arten innan vi köpte de. Den missen att inte göra det har jag aldrig gjort och kommer förmodligen aldrig att göra heller. Jag kan bara inte i praktiken hur de beter sig. Att de är ömtåliga visar inte på att vi borde ha undvikit att köpa de.

#7 Tack så jättemycket! De är köpta från butik och det är lite synd egentligen. Jag hoppas de hinner och vill lägga ägg så småningom, men som det ser ut nu verkar de mest osams och oense om vems revir som är vems.

[Tinitusan]
0

tror nog inte minimåne menade att du inte skulle vara påläst, det finns ju andra som läser våra trådar som kanske inte är insatta alls o för dem är det ju bra att ngn nämner att de är sönderavlade o oftast inte långlivade så inte ngn blir allt för besviken i framtiden.

jag tycker oxå, som så många andra, att denna fisk är oerhört vacker! så även jag kommer att ge dem ett försök i framtiden, jag hoppas du får dina yngel =)

mimåne
3

Min mening var inte att låta hård och jag ber om ursäkt ifall du fann min kommentar stötande. Din kompetens är absolut inte något jag underskattar, tvärt om. Att det dyker upp en sånt här inlägg tyder på att ägaren till djuret vill lära sig mer om arten och att personen i fråga är ansvarsfull. Det gillar jag!

Att jag nämner att arten är sönderavlad är för att undvika besvikelse. Med tankarna på att detta inlägg kommer lagras i sökfunktionen finns det risk att någon annan som vill läsa på om arten hittar denna tråd. Då känns det viktigt att denna faktor lyfts fram.

mimåne
0

Det skulle vara intressant att få se en bild på akvariet för att kunna bedöma eventuell reviruppdelning. Det är spännande att se detta beteende. När de använder "mun mot mun metoden" är det som mest intensivt och de är i full process med att sätta varandra på plats. 

Den ena ska bli högsta hönset och få det bästa reviret. Sedan ska det försvaras och kan pågå i flera dagar innan det lugnar sig.

[Jens]
1

#8 En vän till mig har redan fått två kullar av sina fjärilsciklider på väldigt kort tid och man får hoppas att han kan byta med någon annan så det blir en bra stam till slut.

Urhasten
0

10 & #11 Okej, då är jag helt med, haha! Ingen fara och jag håller dessutom med dig. Det kändes för en stund som att ni hade missuppfattat varför jag undrade Ciklidernas beteende. 

Nu har jag ingen ny bild på karet, men det är alltså 375L som de försöker hävda är sitt på hälften. Vad skulle ni göra? Vi får lämna tillbaka den, skulle ni ha gjort det?

sauk1
0

Det låter ju onekligen inte som ett par har bildats ;)

Lillyrod
0

Mina dvärgciklider grälar som sjutton när dom inte leker. Hanen jagar honan i stort sett hela tiden. Däremot när dom leker är det honan som bestämmer. Tror det är ganska normalt att dom inte är vänner mellan lekperioderna.

sauk1
0

#15 Intressant att det kan vara så olika. Mitt par jag hade var lugna och nyfikna och gillade varandras sällskap. De åkte runt tillsammans ibland och tog det lugnt. Hanen attackerade mest min hand ibland vid matning. De lekte flera gånger.

Urhasten
0

Tror ni det blir ett par av dessa eller borde vi som sagt byta ut de? 🤔