Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1616 ggr
Sarah E
0

Botia för att hålla efter sandsnäckor

Har så sjukt mycket sandsnäckor. Jag är jättenoga med att inte övermata så vet inte varför de förökar sig så galet mycket. Men funderar på om jag skulle kunna hålla efter antalet lite om jag hade några botior. Vet inte om alla botior äter snäckor. Är det någon som kör denna kombo och kan dela med sig av erfarenheter? Edit: osäker på gruppen

Bjallstal
0

Tror, är nästan helt säker, på att vi har Pakistan botior i min lillasysters akvarium. Hon hade jätte problem med sandsäckor, dem var överallt. Nu är där några få bara :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sarah E
0

Ok! Jag vill ju inte att alla ska försvinna men ha lite lagom liksom… Men några lär väl alltid klara sig. Ska kolla upp Pakistan-botia.

Luis_felipe
0

finns ingen annan fisk som också äter snäckor? Känns lite osäkert att köpa sånna där när jag har en massa småfisk som ständigt leker :/ Vill gärna ha kvar ynglen liksom :p Om du hittar någon annan lösning Sarah så säg gärna till ! Ska inte va något som tuggar på alla växter heller…

Girrre
0

Har för mig att Helenasnäckor äter små snäckor

Lilolizeit
0

Som 4 skriver är helenasnäckor bra snäckätare. Annars kanske du bara kan skänka bort dom här på forumet. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

jag kommer behöva när jag bestämt mig vilken sand jag ska ha om du kan tänka dig att skicka mot portokostnad?

Sarah E
0

Haha, ja jag skulle nog kunna förse alla här med sandsnäckor. Men jag vill ju helst inte ha flera snäckor…. Dvärgkulfisk går ju bort… Äter botior upp mina ancistrusyngel?

wille_wille
0

Botior kommer nog äta yngel, ja tyvärr.

Jag har lite brist på snäckor till mina helenasnäckor så om du vill bli av med några så får du gärna skicka till mig (betalar självklart frakten och om du vill ha någon liten summa för snäckorna). 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Sarah E
0

Äsch vad synd.

Men du som har Helenor, kommer de fullständigt att länsa mitt kar på sandsnäckor? Hur förökar de sig?

Jo, klart jag kan skicka. Måste bara kolla in Swish (ngn betaltjänst som gör att man inte behöver lämna ut kontonummer)…

Sarah E
0

Denna då? Iom att den är dagaktiv kanske ancistrusynglen klarar sig. De är ju mesta framme på natten.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265&SOK=1

wille_wille
0

Om du köper flera stycken så gör dem nog det. Jag köpte 7 st till ett 30L och det tog inte så lång tid innan alla var borta. Dock så var det "kanelbullar".

De förökar sig genom att lägga ett ägg åt gången, men de måste vara hane och hona.

Jag hittade en bra bild på google hur man ser könsskillnad förra året men hittar inte den nu, tyvärr 😕

Jag har tyvärr inte swish och tror inte jag kan ha det heller eftersom jag bara är 15. Pappa har det och kan nog swisha över pengar men han är i Italien och kommer inte hem förrän i slutet på nästa vecka…

Vet inte, har bara haft Praktbotia och pakistan/yoyo botain är ju ganska lik den, och praktbotian käkade yngel som jag vet inte vad.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Sarah E
0

Oki. Blir till att klura på detta lilla dilemma.