Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 860 ggr
kigon
0

54L galaxy walstad!

Nu hade jag smått tänkt börja mitt 54L walstad, men har redan lite funderingar! 

Jag har inte tillgång till eldorados blomjord, det enda stället online jag kan hitta det är mathem (vilket jag inte tror skickar hit då de inte skickar mat hit), vårt ICA och netto som jag har tillgång till har inte heller eldorado…

Det finns hasselfors kaktus/såjord, dock så har det tillsatt mineralgödsel, samt ICA med tillsatt hönsgödsel och något annat… Finns även hasselfors blomjord, men lika där.

Vår egen trädgårdsbutik säljer näckroslera, skulle det fungera eller blir det något annat än walstad då? Gör man likadant med sand ovan mm? Skulle det bli farligt för räkorna/snäckorna då det finns någon form av näring i den…?

Skulle också vilja veta vad eldorados innehåll är, så om någon skulle vara så snäll och skriva ut det hade jag varit mycket tacksam 🙂 Så jag vet vad jag ska kolla efter på ett ungefär…! 

Ska be förälder att kolla ett större ica i min hemkommun, så får se hur det blir där 🤪

Iaf så är karet 54L och invånarna ska alla vara invånare jag kommer att odla, de kommer vara ett stim på ca. 13+ Galaxy rasbora, en grupp med Tylomelania sp. white spotted och någon slags räka… Tycker black sakura är väldigt fin, vet någon hur det är att odla dem? Hur avkommorna blir? Även gula körsbär är riktigt gulliga…

Tycker det är så synd att kardinalräkor inte passar in, de är nog mina favoriter när det kommer till utseende 😭

(obs tråden är inte avsedd för hobbyodlingen, så bespara mig kommentarer på hur svårt det är att odla GR som jag sett i flertal trådar då jag har pluggat på och vet vad jag gör 🤪)

Växterna kommer vara väldigt blandat, tar växter från mitt andra akvarium som nog kommer läggas ner. Allt som allt kommer endast blomjord och invånare kosta då jag har allt annat hemma, har inte råd att köpa mycket nytt nu då jag redan ligger back pga. djuroperation och strul med månadspengarna för denna och nästa månad, så man säga att detta blir ett litet billighets projekt 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Sarah E
0

Detta ska jag följa! Har varit/är själv väldigt sugen på ett litet kar med galaxy rasbora, och gärna Walstad :)

kigon
0

De är helt underbara fiskar 😃 Har redan ett stim i 30L som kommer flytta över och kommer lägga in ny beställning på kanske 10 mer (alla mina är hanar… 😟)

Har just nu lagt in en beställning på 4 elefantungar, tänkte först 6st men det blev lite mycket i pengar (som sagt, måste vara billigt i detta projektet 😇) så det fick bli 4, får väl bara hoppas att de är olika kön eller köpa in fler när de vuxit upp om de inte är det…! 

Kommer starta upp så fort jag fått reda på detta med jorden och hittat en jord jag kan använda 😃

kigon
0

Putt 👋

kigon
0

puttar igen, ingen som har ett walstad med eldorados eller någon annan jord? 😮

Sarah E
0

Jag har två kar med eldorados blomjord i. Ingen aning vad den innehåller men den funkar uppenbarligen utmärkt. Finns på Willys.

kigon
0

Tyvärr inget willys här 😕 Får hoppas jag kan hitta något med princip ingenting i sig…! Ska hem i morgon så får be om att åka inom ICA så vi kan kolla om de har fler jord, vår stora ica har en hel byggnad avsedd för trädgård så borde finnas där. Annars får jag åka in och kolla på hornbach…