Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2446 ggr
sauk1
2

Pansarmalsyngel - och nu?

Jag hade nöjet att se mina pansarmalar leka för fullt. Tydligen har jag bara en hona och en massa grabbar! Det blev romläggning här och där i hela karet. Gjorde som jag läst här av dynamitella och rullade bort kornen. De hamnade i ett glas vatten med alkottar. Nu har jag hittills fem yngel som simmar i glaset. Men vad gör jag nu? De ligger ganska stilla och tar några turer på botten då och då. Behöver de komma i ett kar? Ha mat? Vad? Kan de få en chock av vattnet i ett nytt kar och dö, dvs ska jag koppa in?

MalinMalvina
2

Jag puttar tråden så du kan få hjälp! :) Är själv nyfiken :)

-Cissi-
2

Följer :) Intressant!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Taggeman
1

Ha dom i något större kärl o stoppa ner glaset i det o koppa i vatten i glaset vartefter, ha lite vatten kärlet med så fylls det upp vartefter du fyller i med nytt vatten o glaset från akvariet dom ska gå i.

Dom här små fiskarna är känsliga för luftföroreningar hade en syrepump i kärlet o målade lite i rummet, ångerna från det tålde dom inte. 😕

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

sauk1
0

Ok. Betyder det att jag inte ska ha dem i mitt 54L räkkar än? Ska jag mata och med vad?

Fridhem
0

Varför alkottar, vill dom ha så lågt ph?

Taggeman
1

#5 Alkottar = lägre ph + antimögelmedel!

Fridhem
0

#6 Antimögel, ja man lär sig hela tiden något nytt🙂

sauk1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag koppade i akvarievatten i glaset. Till sist sänktes glaset försiktigt ner i det större kärlet. Sen ska jag ta ur glaset. Vad tror ni om detta? Frågan om foder kvarstår!

Taggeman
2

Det ser bra ut!

Foder kan du använda hårdkokt äggula. Ta en bit av gulan vira in den i en tygtrasa doppa den i vatten o pressa ut några droppar av äggule moset i vattnet. Går även att göra likadant med torrfoder.

sauk1
0

Tack för tipsen!

sauk1
1

I botten på behållaren ligger nu fem yngel Corydoras trilineatus och trycker under ett vallisneriablad. De verkar pigga men uppenbarligen skygga. Siktar på att de, om de överlever, ska få gå ensamma i 54L räkkaret.

[Jens]
1

Grattis till ynglena. Önskar att mina lekte också men jag har corydoras julii och de kanske är lite svårare.

sauk1
1

Jag tror inte de kommer att klara sig för den här arten såg jag listad som guld.

[Jens]
3

Jag får hoppas de överlever! Det vore 'guld' om du lyckades =)

sauk1
0

Haha! Klassiskt göteborgsskämt? ;)

[Jens]
0

Hehehe…

sauk1
0

Ynglen simmar på. Matar just nu med äggula och flingfoder på det sätt som jag fick tips av från Taggeman. Testar även artemia nauplii som jag kläckt här hemma. Vet inte om de tar det.

I bild, en av de fem som trycker i en hörna.

mimåne
0

Vilken corydoras art är det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
0

Trilineatus

sauk1
2

Ynglen har alla hittills klarat sig och växer som bara den. Liten uppdatering med bild. Ett möte i yngelbehållaren! :)

Roligt att de redan nu gör som föräldrarna och åker upp och ner från botten till ytan ibland. Tycker mig se en teckning på dem också, men det är kanske bara inbillning…inälvor :)

Fislisa
1

Åh vad roligt! Grattis!

[Jens]
2

Så kul. Fast det där med täckning vete sjutton… ;)

sauk1
0

En kort fråga om råd. Nu när ynglen är några veckor och kanske 1.5 cm eller så, kan jag ha över dem i räkkaret? I bifogad bild syns några mycket små ljusa djur som kryper runt. De verkar simma o hoppa. Efter lite sök här gissar jag att det är cyklops? Kan det stämma? Bra yngelmat?

[Jens]
1

Absolut! Du kan föra över ynglen till räkkaret men däremot är jag osäker på om malarna äter cyclops. Det jag vet är att fiskyngel äter cyclops men malar?

sauk1
1

Ok. Oavsett vad så hoppas jag att småkrypen inte är farliga och släpper i ynglen ändå.

mimåne
1

Mina corydoras äter åtminstone fryst cyklops

sauk1
1

Jag håller tummarna för att dessa yngel är finsmakare och käkar rent i karet. Osäker på om de gillar soil dock, men de ska till stora karet så fort de vuxit lite. Litar inte på mina Mosaikgurami. Kan tänka mig att de gjort slut på en handfull amanoräkor i stora karet. Jag har bara sett en sen en månad tillbaka…

sauk1
1

Nu har de växt till sig och börjar redan se ut som små kopior av sin pansarpappa och pansarmamma.

sauk1
3

Jag släppte i sex yngel i räkkaret. Nu har jag bara en fyracentimeters fisk kvar. Vet inte vad som hände men de ska ju vara svåra. Nu simmar i alla fall småttingen med mamma och pappa i stora karet.

[Jens]
1

Så gulligt!

mimåne
1

Grattis! Så söt liten familj