Epistel om en liten ligist!
Nu Ă€r tant helt slut đŽ
Har gjort ett vattenbyte och passade samtidigt pĂ„ att möblera om. Zoo affĂ€ren har fĂ„tt in DvĂ€rggurami och jag tĂ€nker köpa in ett par om nĂ„gon dag eller sĂ„ efter att personalen kollat upp att de verkar pigga och krya. DĂ„ var det ju lĂ€mpligt att fixa detta innan de flyttar in. Just nu har jag 1 Ancistrus, 6 kuhlisar och 10 silvertippar i mitt 96L. Och det var kuhlisarna som höll pĂ„ att bli 5âŠ.
Efter möblering och nytt vatten sÄ satte det igÄng. RÀtt vad det Àr ser jag en av kuhlisarna inne i pumpen eller innerfiltret som det kanske heter om man ska vara korrekt.
StĂ€ng pumpen, upp med filtret och ut med den lilla rackaren. Nu trodde jag i min enfald att hen kanske hade lĂ€rt sig, men icke đ
PĎt igen, för Ànnu en gÄng var hen dÀrinne och troligtvis samma ligist!! Upp med filtret igen och ut med hen. Testade med en nylonstrumpa över hela hÀrligheten, ja inte akvariet utan bara pumpen och ner med elÀndet igen. Resultat: skitdÄlig fjutt!!
Av med strumpan och klura ut var i hela friden har hen tagit sig in? Efter lite detektivarbete tror jag att jag löste gÄtan.
Bakom de tvÄ översta plastpluttarna - som gör att pumpen sitter fast i glaset - finns det smÄ öppningar och slarvar man med att trycka fast ordentligt dÄ blir det en glipa pÄ vardera sida och dÀr tror jag att den lilla ligisten tagit sig in.
Sagt och gjort i med pumpen igen och tryck fast utav baraâŠ.. Tog i sĂ„ jag nĂ€stan trodde att silikonfogarna skulle slĂ€ppa, men nu tror jag att det blev sĂ„ tĂ€tt som de bara kan.
Antagligen slÀpper de efter lite nÀr man tar ur sjÀlva filterhÄllaren för att rengöra. SÄ nu vill det till att vara uppmÀrksam pÄ detta, för risken Àr ju att det hÀnder fler gÄnger. Ligist!!
Phuuu vilken pĂ€rs!! NĂ€r jag var som mest förbâŠ. och orolig tĂ€nkte jag "men stĂ„ ditt kast om du nu Ă€r sĂ„ dum att krypa in dĂ€r" men det kan man ju inte. Det Ă€r ju underbara smĂ„ varelser och "personligheter". Dessutom sĂ„ fascinerande, vackra och rogivande att betrakta.
Haha! KÀnner igen den dÀr oron man kan kÀnna nÀr det krÄnglar.
Ligisten Ă€r minstingen i familjen Kuhli och hen fĂ„r understundom sina spel đ
Her och fru DvÀrggurami flyttade in igÄr och nÀr Ligisten hÀrjade som mest vid framrutan lyckades hen krocka med herr DvÀrggurami som intet ont anande vÀrdigt simmade runt och utforskade akvariet.
Hittade herr DvĂ€rggurami inne i terracottakrukan med ett lite förvĂ„nat uttryck, "vad var det som hĂ€nde?"âŠ.