större akvarium?
Hej jag tänkte fråga hur det är med att ha ett större akvarium. Jag har för nuvarande ett 112L och skulle gärna vilja gå upp till ett 220L men blir det mycket jobbigare att ta hand om? Så vad är för och nackdelar med att ha ett större akvarium?
Det är lättare att ta hand om ett större akvarium. Ju större akvarium, ju lättare är det att få bra balans i vattnet.
Fördelar: Man kan ha fler och andra fiskar i ett större. Man behöver inte göra vattenbyten lika ofta. Reningen är bättre och alltså blir det inte lika smutsigt lika fort. Finns säkert fler fördelar också, men kommer inte på dem just nu ;)
Nackdelar: Det kostar mer med ett större (mer växter, mer fiskar o.l) Det tar större plats.
Måste hålla med föregående. Ett större är lättare att sköta om.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är det bara jag som tycker att det är svårare? 😃
Eller nja inte direkt svårare men… Nu har jag iofs bara ett 5,5 liters och ett 54 liters att jämföra mitt 375-liters med, men min uppfattning är att mitt 54 och mitt 375 kräver ungefär lika mycket skötsel. Jag byter vatten varje vecka i båda, och visserligen byter jag ju mindre % i mitt stora, men det är fortfarande en hel del vatten att byta. Det är inte bara att tömma två tiolitershinkar som man gör med 54. Dessutom är det svårare att inreda, då det krävs mycket fler/större grejer för att fylla ut utrymmet och skapa gömställen. Vattenberedningsmedlet kostar mycket mer och om fiskarna är sjuka måste man ha massor med medicin. Allt är helt enkelt dyrare eftersom man behöver mer/större grejer så som lysrör och liknande.
Men fördelarna är så klart att man kan ha fler och större fiskar, och fiskarna trivs ju bättre i ett större akvarium. Dessutom känns det inte lika hemskt att hoppa över vattenbytet i det stora som det gör med dom små.
Jo, det är en av nackdelarna med ett större ;) Jag har flera akvarium både större och mindre. Mitt största är på 720 liter men det kvariumet är det absolut lättaste att sköta om, de mindre kräver mer. Och, i mitt fall, har det blivit dyrare med fiskar i de mindre, eftersom vattenvärdena inte är lika stabila där, mer fiskar har dött för mig och även mer växter har gett upp ;)
Visserligen har jag dyrare fiskar i det stora, men när man väl har köpt in dem, så lever de bra mycket längre än i de mindre akvariumen b.la
Som jag ser det hela, större akvarium är mycket dyrare i uppstart och inköp, men det lönar sig i längden. När man väl är klar med detta, så blir det inga större merkostnader, om man inte vill köpa in mer fisk eller utöka växtbeståndet, men det är ju isf. ett val man gör ;)