Klogroda Albino
Hej, jag har skaffat mig en klogroda som jag vet kommer bli stor (10 cm och jag läst rätt) och har några frågor.
Hur lång tid det tar innan de når full storlek? Jag har han nu med andra fiskar både stora och små men tänkte flytta över honom till ett eget akvarium innan han börjar äta de små firrarna.
kan man köpa till fler små grodor sen eller käkar de upp sin egen art också om de nya är små?
Skriver han men har ingen aning om kön :-/ någon som vet hur man kollar?
Går hanar ihop med hanar eller måste det vara hane/hona
Har du provat att använda dig utav sök-funktionen som finns här på iFokus? Jag testade och hittade mycket information om klogroda och bland annat den här länken: http://web.comhem.se/~u73609381/ Prova gärna sökfunktionen som finns uppe till vänster för där hittar jag även själv en massa godis när jag undrar över något som kanske har pratats om tidigare =)
Just din länk får jag inte upp, men ska prova igen senare. JO jag har sökt massor på flera olika sidor men har tyvärr inte hittat svar på just de frågor jag har.
Nu fick jag upp den men vad jag kan se så handlar det som de flesta andra trådar om dvärg varianten :-( så fortfarande har jag inte hittat svar men skam den som ger sig.
Hej!
Kul med klogroda! Det blir mellan 10-12 centimer stora.
Det absolut bästa är att hålla grodor i artakvarium, alltså bara grodor. Som du nämner så kommer de äta de mindre fiskarna och kan ha svårt att hinna med att få i sig maten om man har de ihop med snabbare och glupska fiskar.
Grodor äter, som många amfibier allt som får plats i munnen, både fiskar och artfränder, så ska du ha fler, vilket du borde, så passa på att köpa fler innan hen blir större.
Könen kan vara svårt att se skillnad på, lättast är när de är vuxna och redo för lek. Hanarna blir större än honorna och under lek perioden får hanarna valkar på frambenen.
Det ska inte vara några problem att hålla olika kön eller samma kön tillsammans.
Din groda ser mager ut. Vad får den för mat i dagsläget?
Ett tips är att ge daggmaskar som är ett väldigt bra foder för amfibier. Du kanske får klippa de i mindre bitar beroende på storleken på masken och din groda.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
nästan helt säker på att det är en hona, grattis! :)
Jag fick hen i söndags så hen såg ut så här :-/ hen får röda mygglarver. Har även gett lite fiskat men det verkar hen inte intresserad av. Har ni nå tips på annan mat? Hur stort akvarium behöver två klogroda? Nu bor han i ett 30 liters eftersom det fick bli en nödlösning när vi insåg att de inte skulle vara med fiskar (som de sa skulle gå bra i djuraffären) Tack så jättemycket för era svar!! Tror också det är en hona, det står ut en plupp där bak vilket jag har läst tyder på en hona :-)
Förlåt såg nu att du gav matförslag. Ska de ha färska daggmaskar alltså? Dom har vi gott om i landet i då fall haha :-) Det sista vet jag inte vad det är. Ska till djuraffären i helgen och inhandla en kompis men de kommer tyvärr få bo litet ett tag :-( kanske går bra nu när de är så små.
En fråga till, hur ofta ger du av de olika maten? I affären sa de en sån där liten fryst kub med frysta larver varannan dag.
Hmm och när jag köpte en kompis till han igår så sa de två kuber i veckan :-/
Levande daggmaskar går bra ja. Man får pröva sig lite fram, som jag tidigare skrev så ser den ganska tunn ut, så mata ofta med en mindre mängd.
Ang. storlek på akvariet… Efter som det är ett groddjur så kan man inte gå på literantal i storlek, utan det är bottenytan som räknas. Du kan gå in på L80 och kolla vad minimum kraven på mått är för helakvatiska grodor. :)
tack det ska jag göra, helst vill jag ha dom (de är två nu) i stora akvariet med de stora fiskarna som kan överleva en klogroda. Få se hur det blir :-) grodorna stannar i alla fall :-P vilka fiskar som blir kvar återstår att se.
Tack för svar då ska jag se till att mata honom lite varje dag, den andra jag köpte som kompis åt den första är mycket större så förstår nu att du reagerade.
Va bra att den fått en vän. :) Blev det en albino det med eller vildfärgad? :)
Det blev en till albino men mer guldig än den första :-) Den nya grodan är mycket snabbare på att mumsa i sig mat och märkbart större men den första äter han med. Försöker extra mata den lilla med en tång så jag kan placera maten vid honom.
#5 en liten rättelse av citat: "Hanarna blir större än honorna och under lek perioden får hanarna valkar på frambenen.". Det är honorna som blir stora och hanarna som är små.
Man kan ha flera tillsammans men de bör vara lika i storlek så de inte äter upp varandra. Det går dock självklart bra att ha hanar med honor trots storleksskillnaden på könen. Men att ha en vuxen groda och introducera småttingar… då blir de små garanterat mat inom en kort stund.
Angående att ge levande maskar så går det bra men köp hellre från fiskaffär (metmaskar) än att gräva ute. De "vilda" maskarna kan ha parasiter.
Angående hur ofta de ska ha mat. Jag ger mina tre vuxna (två honor och en hane) mat varannan-var tredje dag (oftast var tredje).
Du kan variera maten med frysta mygglarver - dock ska du helst inte ge röda utan vita eller svarta då dessa är bättre (röda innehåller mer gifter eller hur det nu var… läste om det någonstans, men kommer inte ihåg exakt vad det var annat än att det är bäst att inte ge röda).
Du kan även ge såkallad mysis (små räkor typ.) dessa finns också bland frysfodret. Jag har även matat mina med vanliga räkor (med skal) man köper i matbutiken (Låt räkorna ligga i vatten en stund så att de "saltas ur" först bara). Torkade räkor "Gammarus" (finns bland fiskfoder eller/och reptilfoder) har de också fått smaka ibland (har det hemma till sköldpaddan egentligen, men grodorna gillar de också).
Maskar (levande metmaskar) har de också ätit med god aptit och de har även fått smaka på syrsor (levande) och Zoophobas (dessa är dock feta och bör därför bara ges ibland och krossa huvudet på larven först, de har kraftiga käkar). De har även fått B. dubia kackerlackor (levande) ibland (dock har jag bara matat med de unga "lackorna", de blir ju ganska så stora och hårda som vuxna).
Lycka till med grodorna och vill bara säga grattis till jättesöta och härliga djur :-)
/Chinesecrestedlover
Det verkar vara svårt att få tag på de viltfärgade tycker jag, ser mest albino.. Testa att lägga mat på två olika ställen i akvariet så kanske den mindre hinner med. :)
#16 Ja numera verkar det ju i stort sett bara finnas albino i butikerna men mina är viltfärgade :-)
/Chinesecrestedlover
#17 Precis. Jag har varit sugen på dessa ett tag, men skulle gärna ha både albino och vild-typ. Ska byta ut ett av karen hemma och funderar lite, det kommer att bli klogrodor eller eldbukssalamandrar. :)
Tack för era utförliga svar. Som jag skrev innan skulle jag vilja ha de i stora akvariet med större fiskar. Vilka tror ni klarar klogrodor? scalare? Stora algätare? Eldstärtar? Mollys? Jag hittade förövrigt också bara albino varianten.
Om man ger syrsor eller liknande så passa på när dom är nyömsade och mjuka. Röda mygglarver är det risken för allergi man ska låta bli såna för.
Blir speciallösningar ett tag :-) funkar fint
Hur snabbt växer dem föresten?
Har två albino afrikanska klo grodor, och har haft dem i två år, dvs sedan dom var små. I ett stort akvarium tillsamans med andra fiskar faktisk. Ingen fisk under två år har blivit uppätna. Kvällen njuter man av hanen sjunger o kväker inne i karet o lockar sin hona…ler. dom är helt underbara o så sociala. I alla fall mina
Å vad fina :-) längtar tills mina växer på sig lite mer. Mina är också med andra fiskar nu efter att ha velat fram och tillbaka. Har dina något de kan klättra upp på? Mina har inget men de brukar lägga sig på pumpen och jäsa ibland så funderar på hur man ska göra med just den biten för att de ska trivas som bäst :-)
Vet inte om jag har någon hane (hoppas det) Hur kan man se det förutom på stl? går det ens?
Dessa grodor behöver igentligen inget , dom flyer upp till ytan själva och hänger då dom vill, alt lägger sig på sin favorit rot.
Vad jag lärt mig så är Honan större än vad hanen är, Hanen är dessutom "svullen" vid anal öppningen.
Maten kan bestå av t.ex. levande mygglarver, mjölmask, , syrsor, fiskar, lövmask. Djupfryst röda, vita eller svarta mygglarver, sötvattens krill och mysis. Frystorkade röda mygglarver eller tubifex
Dom är helt underbara,
Ger Mysis, svarta och röda mygglarver varannan dag men de är så långsamma så fiskarna hinner på allt först. Men har börjat mata grodorna separat i en bunke först. Tycker inte riktigt om det för de blir ju såklart stressade av att jag fångar in dem. Fångar jag inte in dem blir jag orolig att de inte får i sig tillräckligt.
Hämtade själv hem en till klogroda idag. De är så roliga att kolla på tycker både jag och katterna ;P Den jag hämtade hem idag är en hona, förmodligen fullvuxen. Hade tydligen försökt äta upp en Axolotl igår så vi hoppas att hon inte mumsar i sig pojkvännen (:
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤