Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1248 ggr
-Cissi-
0

Sand/fisk fråga

Skulle vilja ha svart sand i mitt 200l men vet inte om det finns tillräckligt finkornig 🤔 har kuhlli ålar så den skulle vara tillräckligt fin för dom.

Skulle vilja ha en större fisk sort i samma akvarium färgglad är ett måste och att den inte ska ge sej på befintlig fiskar. Har leopard danios (ett tiotal), 4 elektric blue fjärilsciklider, kuhllisar (ett 10tal), snäckor/räkor. 3 Guppy killar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Micke R
0

Kolla med en firma som heter Imazo, de är grossister men de flesta butiker kan nog beställa därifrån. De har svart sand med 2 mm Kornstorlek, men jag har inte en aning om det är optimalt för kuhli

-Cissi-
0

Det skulle nog kanske funka, men frågan är ju om den är färgad eller naturligt svart. (Färgad är dåligt)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

odjuren
0

Imazo har svart ökensand, egentligen till reptiler men de borde ju gå ändå…

//Odjuren

www.odjuren.com

-Cissi-
0

Tack #3 :) tycker att det borde funka. Ska se ifall nån här kan ta in åt mej.

Micke R
0

Den vi köpte var naturligt svart.

-Cissi-
0

#5 Tack :) det verkar som att det inte är omöjligt att hitta som jag först trodde ^^

Lilolizeit
0

vet att crtzoo.se har, eller har iaf svart natur sand, vet dock inte om de har rätt storlek för ditt kar. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

-Cissi-
0

#5 Du råkar inte ha en bild på er sand?

#7 Hittar bara färgad grus i deras webbutik :/

Micke R
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite taskig bild, den är inte så grå i verkligheten och sorteingen ä 2-4 mm, men de har som är bara 2 mm också.

Lilolizeit
0

#8 aha, va trist. Vet när jag har varit där förut så har dom haft ofärgat. Men det var ett tag sen.

Cyberzoo fick jag tips om någon gång när jag letade efter natursvart sand. Har du kollat där? :)

-Cissi-
1

#9 Ja det där ser ju lite grovt ut..

#10 Nej det har jag inte! ska kolla direkt :)

-Cissi-
0

Hittade denna. http://www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/bottenmaterial-reptiler/sand-jord/desert-sand-svart-4-5-kg-exoterra.html

borde väll kanske funka? fast skulle vilja ha kornstorleken på den.

Haha.. skulle behöva ca 12 påsar..

Lilolizeit
0

Ja den verkar ju bra. Konstigt att det inte står några storlekar.. man kanske kan maila och fråga dom?

-Cissi-
0

Läste lite snabbt på PWSS som oxå har den, och dom skrev att den var väldigt fin, så tror inte att den är gör grovkornig iaf :) tror dom brukar ha den vid reptil sakerna i djurbutiken 🤔 måste kolla det nästa gång jag är där :)

Micke R
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom på att jag hade lite i en hink, lade i en snusdosa så ser du kornstorleken bättre. Tog lite vatten på så det blev rätt färg också.

-Cissi-
1

#15 Det ser ut som att den precis är för grov :/ ålarna har rätt små munnar och brukar vilja filtrera sanden genom munen/gälarna. Och för grov kan skada deras skäggtömar.

-Cissi-
0

Nån som har nått tips på en större fisk till mitt akvarium?

[Tinitusan]
0

den här tråden blåser jag liv i igen, har nämligen hittat denna sand http://www.herperschoise.se/product.html/terrariesand/svart o det står 0.1-0.5mm på den, var det ngn som provade den i akvarium o iså fall hur gick det?

-Cissi-
0

Tänkte prova den men har skaffat Diskus och dom vill ha ljus sand så…

[Tinitusan]
0

ok ok, men du kom fram till att den var fullt duglig i ett akvarium trots att den inte är till för det?

jag vill verkligen ha mörk botten o sand så jag kan ha sandsnäckor som hjälper till med städningen lite, o sen i mitt malawi/ciklidkar är det ju verkligen en kandidat då jag behöver finare sand inte grus, haha nu när jag tänker efter kanske det är lika bra att beställa en hel pall då lol

-Cissi-
0

Nej han aldrig prova så har inget att komma med 🤔 du kan ju kolla på nån djuraffär där kan man köpa en påse och testa med innan man köper massor.

[Tinitusan]
0

Tydligen ngn som provat o fiskarna dog fick jag till svars i andra tråden =(

-Cissi-
0

Läste det. Synd! :(

[Tinitusan]
0

Fast missförstod jag när jag tolkade denna tråden som att ngn provat den redan?

[Tinitusan]
0

ah nu när jag läste igenom igen såg jag att det gällde gruset inte sanden, attans jag som hade hoppet uppe fortfarande..=/