250L Asien
Som utlovat så kommer nu min projekt tråd! Planen är att ha 1-2 sorters Gurami, ett stort stim kilfläcksrasboror (ca 20st),5-10 glasmalar och 5-10 kuhlii-ålar. När mina föräldrar köpte akvariet så fick de med en sand som var proppfull med sandsnäckor, dessa är de svarta prickarna man ser på bilden, kanske säljer av några senare då de är så många. Hittills har jag fyllt på med sand, vatten och lite musselblommor. Har även släppt i några guppys som ska få igång bakteriekulturen lite, men de flyttar bort sen innan de nya fiskarna kommer! Imorgon ska jag iväg och handla växter och dekorationer, så då blir det nog lite fler bilder! :)
/Sofia
Ska bli kul att följa. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Detta ska bli spännande att följa!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Skulle jag köra på två gurami-sorter så skulle jag köra på honungs Gurami (1+2) och pygmegurami (5-6 individer) eller honung och Dvärggurami (1+2 av båda). :)
Skulle jag köra på enbart en sort så skulle jag köra på mosaik, honung, dvärg eller pygme.
Skulle det vara mosaik så skulle jag köra på 2+2 eller bara 3 hanar.
Honung/dvärg skulle jag nog köra 2+3.
Pygme skulle jag köra på 7 individer. :)
20 kilfläckar är inte mycket om man ser till naturen, kör på 30-35 istället. :)
MVH//Patrik
#1, #2 Kul att ni vill följa! #3 Jag hade främst tänkt mig guldgurami och Dvärggurami, skulle inte det kunna fungera? Skulle kanske kunna ha endast guld annars :) Okej, trodde bara att det skulle bli för mycket fisk med över 20st, men då kör jag på 30-35!
/Sofia
Följer! :))
Följer!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Följer!
Jag har tittat lite på bilden som du har lagt ut och har en kommentar angående pumpens utflöde? Sitter den i mitten av akvariet? Om det är så så skulle jag råda dig att ha den mycket närmare vattenytan och rikta flödet så att det går i rotation (se bildex här).
Först när jag såg svarta saker på botten och såg då endast den lilla bilden och gissade att det var något med trä men du har ju vatten i karet! 🤔 Men när jag klickade upp bilden så ser jag att det är sandsnäckor och det är bra att ha i sand för de gör ett toppenjobb under gruset. Jag vet inte hur många jag har i mitt kar men visst kommer en del upp då och då och kollar läget.
Jag hade nog haft utflödet högre upp om det gått, men det går liksom inte.. Misstänker nu när du säger detta att de förra ägarna kanske har sättit "böjen" åt fel håll, om du kollar på bilden så finns det två skarvar, tror du att jag ska vända den så att de sitter tvärtom(svårt att förklara)? För då skulle det hamna högre upp! Förstår inte riktigt vad du menar med snäckorna, för det är sand i karet. Den kanske ser ut som grus på bilden, är det vad du menar? Vet inte vad det är för sand då vi fick med den vid köp av karet och de var väldigt kunniga vad jag förstått, sanden är typ "fluffig" eller vad man ska säga.. Jag har en halv säck blästersand, tror du de gräver ner sig bättre om jag blandar i den? Eller är det rentav för många snäckor?
/Sofia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror din förra ägare missade poängen med funktionen med eheim filtret. 😉 Jag har en sådan själv och har följt instruktionerna väldigt väl. Det rör som är rak, ska kapa för att anpassas till akvariumet man använder. Det kan även vara så att gummislangen är för lång också och kan klippas av. Jag markerade röret som ska kapas på din bild och du kan även se ett video-exempel på hur det ska se ut (ca 20 minuter in i filmen). Visserligen ett annat rör men principen är detsamma.
Här är en bild från mitt akvarium. Kass bild men ville bara visa med exakt samma 'rör' som du har. 🙂 En extra fråga. Slangen som går ner till det 'raka' röret. Hur lång är den? Kan den göras kortare? Du klurar nog ut hur du ska göra det på smartast sätt så att den hamnar precis vid/under ytan. 🙂 Mitt rör utanför vattnet sticker upp några centimeter för att jag ville ha 'stril-röret' så nära ytan som möjligt.
Sandsnäckor =)
De kommer att gräva ner sig med tiden så var inte orolig för det och det är inte alls för många. Du kommer ha många många fler under sanden sedan och det är bara bra för de 'luckrar' upp sanden och hjälper till så att växterna har det bra under sanden också.
Jasså, det är så det ska vara! Tack så mycket för hjälpen Jens, ska ta min pappa till hjälp ikväll eller imorgon så fixar vi problemet. Har precis köpt lite rötter, stenar och växter, men hinner nog inte göra iordning det i karet och fota förrän imorgon. Måste dock köpa fler växter, fick inte med mig så många ;)
/Sofia
Det var så lite så Sofia_N. Ska verkligen bli kul att följa din tråd och jag ber om ursäkt om du tycker jag har förstört den med en massa prat. =)
Nejdå, bara kul att få hjälp! :)
/Sofia
Jag gillar bakgrunden! Mörk och fin och kommer framhäva fiskarnas färger. Jag tänker ta bort min bakgrund och måla den svart helt enkelt så det här var verkligen snyggt gjort! Luv it! Är det BTN eller plansch eller vad?
Tack! Det är bara en plansch, men den ger ett väldigt snyggt intryckt ändå! Funderade också på att ha svart bakgrund först, men blev nästan tvungen att köpa denna när jag såg den ;)
/Sofia
Verkligen avis… var köpte du den eller rättare sagt vad heter planschen? Den kanske går att beställas på nätet?
#26 Vad snygg den var!!
http://www.zoo.se/ab-aquatic-nature-akvariebakgrund-120-cm.html Själv köpte jag den i deras butik i Bromma, helt klart värt ett besök om man har vägarna förbi!
/Sofia
Vad har du för lysrör i karet och vilken styrka?
2st lysrör på 30W vardera, kan hända att bara det ena var tänt på senaste bilden om du tyckte att det såg mörkt ut ;)
/Sofia
Du kan pröva med guld och dvärg, men det är inget jag skulle rekommendera då gulden lätt kan skada dvärgen dödligt.
Mosaik och guld kan funka, men det kan lätt bli att en av arterna tar över helt.
Guld skulle jag överlag inte rekommendera om du vill ha ett lugnt trevligt akvarium att kolla på då de bråkar en del med varandra.
Guld (som ju är en en färgvariant av blå) är en sån fisk som man antingen ska ha 1 eller minst 5 av, annars mobbar de lätt ihjäl varandra.
MVH//Patrik
#24 Okej, tack för infon! Visste inte om det, men då tar jag inte guld. Jag ska nog ha dvärg iaf, vilka andra guramis tror du kan passa med denna art? :)
/Sofia
Vi har haft Dvärggurami med guldgurami, Mosaikgurami, Blå gurami och Honungsgurami. :) funkade superbra för oss.
#26 Okej, får fundera över hur jag ska göra.. Kommer nog att börja med glasmalarna och eventuellt kilfläckarna, tror att de har dessa i djuraffären där jag bor. Men vi får se när jag kommer dit, tänkte kanske åka imorgon! Nu har jag iallafall derorerat och planterat i akvariet, jag blev nöjd måste jag säga! Tanken är att fästa javamossa på den stående roten så att den ser ut som ett träd, någon som vet var man lättast får tag på det? Stenen ovanpå Mangrove roten (den stora) ska bort när roten slutat flyta, just nu flyter den som en kork!
/Sofia
Det kommer nog gå bra med roten :)
Kom på tanken att man kanske kunde ha siamesiska algätare, men jag vet att de blir rätt stora.. Tror ni att det skulle bli överbefolkat om jag hade även såna (kanske 4-5st)? Skulle ju kunna skippa ålarna, tror jag är mer förtjust i "siamesen" ;) Vill gärna höra vad ni tycker!
/Sofia
Jag har 4 vuxna siameser i mitt 375 L och ser dem knappt så det skulle inte vara några problem i ditt kar och ålarna kan du säkert ha samtidigt med dem.
Okej, då vet jag! Blev lite inspirerad när jag tittade runt på Ricks videos, de såg så fredliga och fina ut i hans akvarium ;)
/Sofia
*Dubbla inlägg*
/Sofia
De är ruskigt bra algätare och fina att se på. Tyvärr har jag ancistrusat men jag skulle hellre ha fler siameser. Funderar på att lämna tillbaka ancistrusarna för siameser. Rick videos är jättebra, har sett så många och fått många goda tips av honom.
#20 Menade inte #26 menade såklart #16 ;)
Nu har vi fixat lite med filtret! Till att börja med så var det tidigare ingen "kork" för själva utflödet (som jag markerat med en cirkel på bilden), så vattnet kom inte ut genom de små hålen. Nu har vi ett plastlock för det, vattnet strömmar från de små hålen och röret sitter precis under vattenytan. Jag försökte också markera med röda prickar ungefär vart hålen sitter, vattnet sprutar alltså mittemellan neråt och framåt och träffar framrutan en bit ner utan att störa några växter. Har jag gjort rätt eller behöver den riktas åt ett annat håll?
/Sofia
Är det mig frågan är riktad till? ;)
Hehe, det var nog tanken, men skrev inte det ifall att någon annan ville svara ;)
/Sofia
Ska förklara det hela lite bättre. Du har gjort ett fantastiskt jobb och det ser så bra ut och flödet verkar vara bra. Blev dock förvånad att du inte hade en 'förslutning' vid slutet men det verkar som du har ordnat det på ett perfekt sätt. Utflödet från alla hål ska sprudla ordentligt så växterna rör sig. Det ska gå häftigt till men grus och sand ska inte störas. När fiskarna t ex simmar förbi så ska de få leka i flödet och 'kämpa' förbi strålarna så att säga. Reglera flödet så att det sprudlar i vattnet så att det blir rotation och växterna som finns i flödet får gärna röra sig men gruset/sanden ska ligga kvar orört. Då har du perfekt flöde. Jag ska ta o göra en filmsnutt av min imorgon så du får se hur jag menar och om jag inte gör det så påminn mig gärna. Mitt minne är inte det bästa ;))
Tack så mycket, jättesnällt att du hjälper mig! Haha jo, jag blev lika förvånad själv när jag insåg hur det egentligen skulle vara. Jag tror att jag förstår principen nu, men vill du så får du gärna lägga upp ett klipp :)
Imorgon blir det en vända till arken zoo och köpa lite fisk, ska bli riktigt kul! Det blir nog siameser och glasmalar som får flytta in först tror jag, beroende på vad de har.
/Sofia
Ditt kar är nytt så skynda långsamt. Bli inte alltför ivrig för du ska ha bra koll på vattnet så det inte blir problem. Hur många fiskar har du i vattnet nu?
Okej, jag har 3 guppies men de ska få flytta sen ;)
/Sofia
Okej, det blir bra. Men jag funderar på hur du ska mata dem. Att ha t ex 6-8 glasmalar tillsammans med siameser i antal 4-5 st. Det kan gå bra men du måste tänka på hur du matar dem. Det är en tuff början men du kan klara det om du tar åt dig det jag skriver =) Glasmalar kan äta torrfoder men mata dem med försiktighet. När du lägger i foder så ta sååå lite som möjligt så att du ser att de tar flingorna. Låt inget hamna på botten för om det gör det så mata inte mer mat. Har du t ex 'botten-fiskar' som tar hand om det så kan du mata dem en gång till. siameser, köper du 4-5 st så ge dem algtabletter, dela en algtablett i fyra delar och ge dem. bara en algtablett för det räcker eftersom det inte har utbildats alger på dina växter. De behöver inte mer. Du ska skaffa dig dropptest för nitrit. Det är ett måste för alla akvarister. Testa ditt vatten varje dag första två veckorna, sedan testa det var 3e dag och fortsätt så i 2-3 månader så vet du om du måste göra snabba delvattensbyten. Delvattensbyten måste du göra varje vecka.
Det ska jag nog klara, tack för tipsen! Tror du det säkraste är att endast köpa testet imorgon och när/om jag ser att vattnet är säkert, köpa fisken under veckan som kommer? Eller vågar man köpa någon fisk redan imorgon? :)
/Sofia
Du kan köpa fiskarna imorgon och även dropptestet för det är nu det viktigaste börjar. Bakteriekultur ska bildas och det är det som är tuffast i början så man inte får nitritspik eller ammoniaksmäll i karet. Man kan 'säkra' det lite mer med att köpa bakteriekultur till vattnet som t ex EasyLife EasyStart Bakteriekultur. Har dom inte det i butiken så har de säkert annat att rekommendera. Testa ditt vatten noga för det är första 2-3 månaderna som är kritiska. Jag ska inte skrämma dig men de är viktiga och därför är det bra med bakteriekultur och dropptest. Skynda långsamt och mata fiskarna med måtta!
Då gör jag så! Bakteriekultur bör det redan vara (rätta mig om jag har fel) då jag haft i lite Tetra AquaSafe och så har det ju gått några guppies där, men jag ska hålla koll. Dina råd har varit till stor hjälp! :)
/Sofia
Mja, Tetra AquaSafe är inte direkt ett bakteriekultur som jag tänker på utan AquaSafe är vattenberedningsmedel.
Du har haft guppies ett tag och då tycker jag att du kan köpa de andra fiskarna nu och köra på. Tänk på att mata med försiktighet samt göra tester då och då som jag skrev innan.
Tänkte på att du har någon liknande pump som jag. Vad heter din pump mer än Eheim? Det kanske finns mycket goda saker i pumpen redan?
Jag laddade upp en kort snutt hur det flödar på i mitt akvarium.
#47-48 Den enda texten jag hittar på filtret är "Eheim professionel", mer vet jag inte. Bra med filmen, jag tror att mitt är rätt nu! #49 Okej, ska fundera på dessa! Men jag har nog kommit på att jag helst vill ha någon större variant (även om dvärgguramis är väldigt fina), kan tänka mig att ha bara en sort isåfall. Känns som att jag ändrar mig hela tiden (haha, förlåt för många frågor), men vilken är den "snällaste" av de större guramisorterna? Tänkte som typ Mosaik eller nåt ;) Nu har det flyttat in lite fiskar! De hade endast en glasmal kvar, men den hade varit lika ensam i butiken som i mitt kar så jag tog hem den ändå. Sen blev det 5 stycken siameser också, de är nog 3-4cm just nu! Bilden är tagen innan de blev isläppta.
/Sofia
Det blir ju kanon det här och man får hoppas att glasmalen får sällskap framöver =)
fina firrar och fina kort! Vad har du för objektiv?
Tack! Standardobjektivet till Nikon D3100 ;)
/Sofia
18-55 mm. Det är bra. Kul att glasmalen får sällskap framöver. Kan man se könsskillnaden på dem?
Det har jag ingen aning om faktiskt, ska kolla upp det!
/Sofia
Har en fråga om dina stenar. Är det kalkstenar? Kalk höjer PH-värdet men det är du säkerligen medveten om? Guramis gillar inte kalk heller men det beror på hur mycket kalk stenen avger. Bara en liten tanke för det kanske inte är kalksten =)
Hanarna är mindre än honorna. Honorna är rundare en hanarna är vad jag kan hitta som info om dem. Inte lätt med andra ord ;)
Tror inte att det är kalkstenar, har fått för mig att de är vita hålstenar men vet faktiskt inte.. De slog nämligen in "svart skiffer" eller nåt när de tog betalt, vilket verkar helgalet, haha.
Jo, det var samma som jag hittade, får kolla när jag får hem resten av glasmalarna ;)
/Sofia
Hittade detta på zoopet, så det kanske är kalksten jag har ändå. Men om det stämmer vad det står så verkar det inte göra något?
/Sofia
Okej, Kjell Forsman är en man att lita på och han skriver om olika slags kalksten så jag får låta det vara osagt för jag är ingen expert på kalksten. Jag har bara hört att kalksten höjer ph-värdet och inte är bra för vissa fiskar men tänkte inte på att det finns olika sorter för det gör det ju! =) Förresten, fint inrett och jag hoppas verkligen att få se när växterna har växt till ordentligt.
Okej, men det var ju bra att du uppmärksammade det, har själv inte tänkt på det. Tack så mycket! Jag hoppas att vallisnerian tar sig upp till ytan (vilket den borde), då blir det nog fint :)
/Sofia
Mosaiken räknas som den lugnaste, men jag tycker ändå att man antingen ska ha dem ensamma eller i grupp om minst 4-5 st.
Det är okej att fråga, frågar man inte lär man sig inte. ;)
MVH//Patrik
#65 Tror du att man kan ha ca 5st i mitt akvarium? :)
/Sofia
Klart man kan. :)
Jag skulle nog ha 2 hannar och 3 honor, dock så går det ungefär lika bra om du bara har hannar som om du bara har honor eller mixad grupp. :)
MVH//Patrik
Vad bra, ska se om jag kan få tag på några framöver! Tack för hjälpen :)
/Sofia
Väldigt fint !
Polysperma är en duktig växt på att ta över, men den är bra att ha i ett kar, särskilt ett nystartat!
Röda växten lägst till höger har ju också vuxit en del, det är bara att ta av den när den blivit för lång och stoppa ner toppen i sanden! Den är också duktig på att växa.
Polysperman kan du sätta ihop några skott av när du ansar den och plantera tillsammans så får du den att se lite buskigare ut. Fiskarna gillar att gömma sig i den.
Den röda, (som jag tyvärr glömt namnet på nu) kräver lite ljus, så planterar du ner "skotten" för tätt tappar den sina blad längst ner på stjälken.
Hoppas du fick lite nytta av den infon :) Visst är det kul att se växterna ta sig så bra?
#70 Tack! #71 Tack för tipsen, Ludwiga Repens är det! Ja, de är ju faktiskt kul att polysperman växt så mycket, det händer ju mer då :) Det är perfekt att kunna ta skott till nya kar också :D
/Sofia
#72 Så heter den ju!! Borde skriva upp det! :P
Tänkte att jag skulle uppdatera lite igen, det var ett tag sedan nu! I onsdags kom nämligen mina kilfläcksrasboror som jag beställde hos akvarielagret, 30st blev det. Tycker de stimmar jättebra, ett fint inslag i akvariet helt klart!
Nu bor där alltså: 30st kilfläcksrasboror, 3st mosaikguramis (hade 5st men två dog, så jag ska skaffa nya snart), 6st indiska glasmalar, 5st siamesiska algätare, 2 kampfiskhonor, samt lite snäckor av olika slag.
Nu har jag egentligen de fiskarna jag verkligen hade bestämt mig för, så funderar lite på vad mer man kan ha.. Har ju funderat på ett gäng kuhlii-ålar, men sen vet jag inte. Tycker ni att det känns överbefolkat? Själv tycker jag att det gärna får vara några fler fiskar, men samtidigt så kommer flera av de jag har att växa en del och jag vill inte överbefolka.. Tar gärna emot tips och åsikter!
Här kommer iallafall en liten film på akvariet. Trots att jag hade systemkameran blev inte kvalitén toppen (kanske var lite för mörkt, rummet var släckt), men den duger nog! (PS, glöm inte att ändra till högsta kvalitet!)
/Sofia
Jag funderar även på en annan sak, har nämligen fått en del problem med alger (det kanske syntes i videon?). Av att kolla på bilder så tror jag det är trådalger, dessa får jag ganska mycket av. Det dröjer bara några dagar från att jag rensar bort det mesta tills det är nya alger igen.. Det blir även en del alger på glaset som jag måste skrapa bort.
Jag har 2st lysrör på 30w vardera och de är tända ca 11h om dagen. Jag antar att första steget är att ha tänt kortare tid, men kan jag behöva byta lysrören också? Fick akvariet i julas och då var det begagnat, så lysrören är ju inte direkt nya. Vad tror ni? 🙂
/Sofia