Har jag för mycket fisk?
Hejsan! Jag undrar om mitt akvarium är överbefolkat, då jag tycker att det ser så ut. Dessutom är jag sugen på en liten grupp dvärgciklider typ 1+2 av kakaduor eller kanske två par av någon annan.
Karet är på 375 liter. Jag byter 15-20% vatten i veckan och mitt ytterfilter pumpar 1200l/h. Jag har väldigt mycket gälört som är snabbväxande och jag ska även utöka med mer vallisneria när jag möblerar om lite.
Just nu har jag:
6 nyckelhålsciklider,
1 Ancistrus,
(snart) 3 siamesiska algätare
24 glödbandstetror (var 10 från början…)
Vad tror ni? Får jag plats med mer eller är det fullt?
Tips är att skriva hur stort karet är 🙂
#1 Hahaha herregud glömde helt bort det, men nu är det på plats. :)
Jag tycker absolut att du kan ha ett par dvärgciklider i karet förutsatt att du har fina gömställen för dem såsom stenar och rötter.
Det viktigaste när man har fiskar om man ser till antal är harmoni i karet, samt renlighet. (Förutsätter att fiskarterna passar). Verkar fiskarna konstiga av sällskapet så är det för många.
Har man många fiskar så får man byta vatten lite oftare och se till att pumpen rengör önskvärt.
Okej men då verkar det ju ändå som att typ fyra dvärgciklider till inte skadar. Har köpt extra sand idag så ska snart möblera om och då ska jag tänka på att skapa många gömställen. :D
Då hoppas jag du tänker på en hane och tre honor och inget annat. ;)
#6 Aha ja jo om det blir kakaduor blir det ju det såklart. Men sedan finns det väl dvärgciklider som lever i par också, och då kan jag ju köpa två par av dom i så fall om jag inte väljer kakaduan :)
Det beror helt och hållet på vilka du väljer. Läs noga om arterna så att de klarar sig bra tillsammans men då gäller det ännu mer.. .. mycket mer att ha många många gömställen i karet så att de kan vara ifred ifrån varandra. Jag kan säga att i mitt akvarium så har jag säkerligen 30-40 stycken gömställen för mina ciklider. Mycket stenformationer med många härliga gömställen.
Jag har ett 720 liters och jag har haft dessa helt utan problem fastän tetrorna fick det att se överbefolkat ut då de blev rejält stora när jag mata de OCH de kände sig inte stressade så de stimmade inte alls!
Du kan ösa ner och ha 100 glödbandstetror helt utan problem :)
60 stycken citrontetror
10 stycken rosentetror
7 redback scalarer
2 kakadua ciklider
4 blå fjärilsciklider
7 bolivianska fjärilsciklider
1 apistogramma macmasteri redneck
2 stycken apistogramma agassizi super fire red
4 L181
2 LDA16
2 L75
1 L253
2 brun slöj ancistrus
1 vanlig ancistrus
1 guld ancistrus
1 röd ancistrus
1 L002
1 L191
1 panaque maccus
10 brochis splendens
10 Corydoras elegans
6 Corydoras aenus
6 Corydoras venezuela black
4 Corydoras julii
2 Corydoras sterbai
Bör nämnas att malarna skitar ner oerhört mycket då de käkar rötter 24 sju!! Speciellt panaque malarna .. det blir att slamsuga ofta!
Glöm ej att följa min tråd på NCS (Nordiska Ciklidsällskapet):
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68828-Mitt-720-liters-projekt-med-Sydamerika-som-fokus