Död guppy, anledning?
Upptäckte precis en Guppy liggandes på botten, upp och ner, död. Känslig som jag är brast jag ut i gråt. Temperaturen är som den ska och alla fiskar har ätit. Akvariet behandlas nu med medi moor då en mal är sjuk (svullen mage). Fiskarna äter som dom ska men nu pang bom verkar de flesta ha blivit extremt nere och må dåligt. Jag har tester för nitrit men förstår inte ett dugg hur man avgör.. Kan också tillägga att när vi kom hem för nu 3-4h sedan var det en FRUKTANSVÄRD stank i lägenheten, verkligen hemskt! Vet inte om det kan ha påverkat akvariet.. Eller kan det vara malen som smittat andra fiskar? Ursch, känner mig som världens sämsta just nu. Borde ha lagt mer märke till att den här Guppy honan inte åt när dom fick senast utan bara var.. Har inte gjort något nytt i karet förutom när jag började tillsätta medi moor, men känns konstigt om en fisk ska ha dött av det? Har inte haft den här guppyn som dog länge utan bara några dagar. Den hade inga bitmärken eller dylikt, alla fenor var som dom skulle. Gjorde ett delvattensbyte nyss också. Vad ska jag göra!? Hur kollar jag nitrit? Kan det vara sjukdom? Fel på vattnet? :(
Fel. Har test för pH men ej nitrit.. Tycker det är så konstigt, igår var alla fiskar pigga och allt var som vanligt men nu när vi kom hem såg nästan alla sjuka eller döendes ut.. :(
Var det akvariet som luktade?
Hade malen ätit av den döda guppyn så magen var stor för den var full?
Har du alger?
Var guppyn gammal?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Köp test för nitrit. :)
Gör vattenbyte.
Kolla fiskarnas tillstånd.
Hur mycket matar du?
Vad matar du?
Utgångsdatum på foder?
Temperatur i vattnet?
Vilka invånare finns i akvariet?
Multicura är en snällare medicin som också går att köra på de flesta sjukdomar. Näst gång så prova Multucura.
Jag kanske inte är här inne så ofta men jag är ständigt inne på
och
med samma användarnamn som jag har här.
Lycka till!
// {_AquA_}
Glöm ej att följa min tråd på NCS (Nordiska Ciklidsällskapet):
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68828-Mitt-720-liters-projekt-med-Sydamerika-som-fokus
MagArne: Nej det var inte akvariet som lukten kom ifrån utan från badrummet, upptäckte mögel i en ventil *suck*.. Eller så är det från någon död råtta o väggen. Har absolut ingen aning men det luktade i hela lägenheten. Cahira: Nej, malens mage hat svällt upp, är som en boll nästan. Ingen hade ätit av guppyn utan den såg ut att ha självdött eller något :/ {_Aqua_}: Ska jag göra ett vattenbyte idag med fast jag gjorde det ikväll? Nitrittest kan jag kanske köpa imorgon, vet inte om djuraffären har öppet nu när det är Valborg :/ Dom har inte fått mat varje dag nu på grund av medicinen. Men brukar ge ungefär en nypa så att allt äta upp hyfsat snabbt. Temperaturen är som den ska så alla fiskar ska vara nöjda, maten har ej gått ut eller så. Funderar på om det kan vara ålder? Googlade lite igår och någon hade köpt en Guppy vilket som dog bara någon dag efter, plötslig död. Men det oroar mig att malens mage är konstig och om den smittat resterande fiskar i karet :( Vågade nästan inte tända och kolla till fiskarna, men alla levde :D Då blir det multicura nästa gång :)
Guppysar kan dö lite hipp som happ. Men med tanke på att du medicinerat, vilket kan slå ut bakteriekulturen i akvariet, så skulle jag göra test för nitrit.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Ellenor123: Jo förstod nästan det 😕 Snabb fråga: Något speciellt nitrit test jag ska köpa och om det är nitrit, räcker det med att tillsätta exempelvis Sera bio nitrivec?
Köp ett dropptest, inga stickor. De i affären förstår vad du menar om du frågar :) Ammoniaktest är också bra att ha eftersom det också kan orsaka dödsfall och/eller skapa stort obehag för fiskarna. Man kan göra ett nitrittest och allt ser bra ut när det egentligen är ammoniakförgiftning.
Om det är nitrit så är det vattenbyten och bakteriekultur, som nitrivec, som gäller så länge nitriten finns kvar. Kan ta allt från dagar till veckor att få bort. Finns även något som heter Toxivec från Sera som tar bort nitrit och ammoniak men det innehåller inga bakterier vilket du nog behöver efter medicinen - så köp Nitrivec :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Ellenor123: Tack så hemskt mycket för hjälpen! Beställer från nätet då djuraffären inte ens hade någonting som nitrivec eller något, bara höga priser 🤔 Så lägger en beställning på det nödvändiga nu direkt!
Gör 50 procents vattenbyte!
Låt vattnet först vara i en hink under 24 timmar och medans det är i hinken så köper du flytande bakteriekultur och häller i vattnet.
http://www.akvariehobby.se/shop/category.php?id_category=62
Sedan tar du ut 50% vatten från akvariet och ersätter med vattnet från hinken.
Tillsätt lite salt UTAN JOD också.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68828-Mitt-720-liters-projekt-med-Sydamerika-som-fokus
Bad står det i medicinen står det att det är ok att göra vattenbyte? gör du vattenbyte försvinner ju även medicinen o köra en behandling utan att göra det korrekt är ju inet bra då sjukdomsalstrarna kan bli resistenta!!!! dessutoms ka du int etilsätta bakteriekultur eller liknande när du medicinerar då de kan slå ut medicinen.
{_Aqua_}: Tack för tips och länk! Billigt och bra också 👍
guppytjej: Delvattenbyten på 30% står det att jag ska göra vissa dagar, samtidigt som vattenbytena ska jag ge några droppar av medicinen. Snart på 7e dagen så då ska dom få medicin igen 🙂
guppytjej: Man MÅSTE göra vattenbyten för annars ökas koncentrationen av medicinen som man tillsätter i vattnet :)
Du vill få UT det dåliga och in med det goda helt enkelt.
Oftast medicinerar man kanse 3 dagar och om fisken inte blivit bättre så gör man ett stort vattenbyte och börjar om på nytt. :)
nja det eror helt på medicinen man använder. Vissa får man inte göra medicin under tiden den ska verka o sen när medicinkuren är slut så ska man såklart göra vattembyte o filtrera över aktivt kol men att göra det under medicinkuren om det inte står att man ska göra det så ska man heller inte göra det. tex om en medicin ska verka i dagar (i med mediicn dag 1 o vattenbyte dag 7) då ska man inte gå in o göra vattenbyte dag 4 tex.