Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1945 ggr
LeeKnow
0

Kampfisk i 25 liter?

Kan man ha en Kampfisk i ett 25 liters akvarie?

Blev massdöd på mina räkor (från ca 50-90 räkor har jag nu bara 6 😕) så har ett tomt 25 liters som jag vill starta upp igen 🙂

Enligt zoopet ska de ha 35 liter men de flesta kampisar verkar gilla lite mindre akvarier? :)

Lilolizeit
0

20 liter brukar sägas vara minimun till ett Kampfisk hane. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LeeKnow
0

Ok så bra! :D 

Vet du om denna tjej fortfarande odlar Kampfisk eller om sidan är gammal? embrabettas.weebly.com   och vart hon bor?

peppe_ing
0

Hon odlar för fullt så det är nog bara att höra av sig ;)

LeeKnow
0

#3 Okej! :D Vet du vart hon bor? Och om hon skickar fisk?

peppe_ing
0

Tror inte hon skickar utan man får hämta på plats. Å kommer tyvärr inte ihåg var hon bor men släng iväg ett meddelande på bloggen eller gå med i Kampfisk Sverige (på facebook), där finns hon med och många andra som odlar.

LeeKnow
0

Verkar som hon bor i Uddevalla.. 3 timmar ifrån mig. :/

peppe_ing
0

Synd :(

Men det kanske finns någon annan som bor närmare? Bara att slänga ut en förfrågan där.

LeeKnow
0

Hittade en i gruppen "Kampfisk till salu" som bor i Stockholm men verkar skicka :) Fastnade dock inte för någons av hans firrar :/

Får se om jag vågar fråga ;) Väldigt blyg och vågar knappt skriva ett inlägg här inne på iFokus ;)

peppe_ing
0

Ja då är det kanske inte så lätt men det fixar du! ;) Problemet med att skaffa en kamphane är att man vill ha en till sen.. Å så en till .. Å så.. Hehe Men lycka till i jakten! Å du får visa upp den sen när du hittat en snygging :)

LeeKnow
0

Haha ja det är sant! 😉 Alla är supersnygga. Synd att de inte kan bo i samma kar!

LeeKnow
0

Borde man inte kunna dela av mitt akvarium och ha 2? xD

Kollade runt på Kampfisk Sverige en uppfödare sa att det fick plats ca 10 liter i fickorna.. Ungefär lika mycket som jag får om jag delar akvariet i mitten.

Kommer inte göra så då jag skulle känna mig sjukt elak som ger firrarna så lite utrymme. Och jag dessutom inte är nån odlare så har ju ingen anledning 😉

Spöket
0

Emrbrabettas skickar fisk

Multi vad?

Hells Angel
0

Om man tycker att det är att få tag på kampisar så finns det i nästan alla djurbutiker som säljer firrar!👍😃

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

LeeKnow
0

#12 Ok. Till mig sa/skrev hon att hon inte gärna gör det då hon har blivit anmäld för det. 😉

[Budgies]
0

Jag har hört att de ska ha minst 35 liter. Om man vill att de ska må bra o trivas så är det bättre med större. Jag tycker att 20 är för lite simutrymme

[Budgies]
0

Men det kan gå bra :)

Kampfiskar med ganska stora akvarium brukar må jättebra. Så bara för att de tål små är det nog inte deras favvo ;)

I en zooaffär på Bäckebol har de kampisar i små yngelkar/burkar och de verkar inte må bra men det är inte samma sak xp

LeeKnow
0

#15#16 Det jag läst så Kan kampfiskar trivas i större om man har mycket med växter. Men de flesta verkar trivas i mindre ;) Jag tror att varje fisk gillar olika. Endel kanske vill ha lite mindre medans endel kanske vill ha ganska stort akvarium.

[Seaside]
0

#17 Den erfarenheten har jag också. Man får helt enkelt testa sig fram och vara beredd att köpa större eller mindre vid behov

[dynamitella]
0

Fråga. Var där 50-90 räkor i 25 liter?

[Budgies]
0

Men oj. Så måste jag ha stort och litet? :/

[Seaside]
0

#20 Om du tänker på mitt svar ang. Kampfisk, så är svaret Nej - du behöver inte ha både ett stort OCH litet akvarium. Men om sin fisk inte trivs i den akvariestorlek man har så behöver man ju åtgärda detGlad

LeeKnow
0

#19 Tyvärr ja. Var fullt med bebisar. Tänkte lägga ut annons när jag startat upp det andra akvariet då så att jag visste hur många som kunde säljas, men så dog ju nästan alla och har fiskar i båda akvarierna nu…