Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 608 ggr
Fridhem
0

Bukvattensot

Jag har behandlat mot bukvattensot i karet med tre vuxna Platy och fem yngel. I dag är det färdigt och jag har bytt 50% vatten men dom vuxna är fortfarande slöa och gömmer sig och dom små har varit lika pigga hela tiden.

Ska jag flytta dom vuxna och köra en omgång till? Eller ska jag flytta dom små till ett rent kar? Ska jag behandla karet som det är nystartat för nu har väl även dom goda bakterierna dött? Kan sjukdomen finnas kvar i ett kar även om man inte har fisk i eller hur lever en sjukdomen kvar?

Det känns som inget blir bra hur jag än gör:(

mimåne
0

Bukvattensot är en relativt svår sjukdom och det kan ta tid innan man får det på sin rätt. Ser du ingen framgång ännu så kanske en till behandling bör sättas in. Detta är bäst att göra i karet de redan går i och blivit behandlade i.  Jag vet inte vad du behandlar med för medicin men som du säger så kan vissa tyvärr ha den biverkningen att bakteriefloran slås ut. När du behandlat färdigt så är det lämpligt att vara försiktig med matandet och hålla koll på t.ex nitritvärdet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fridhem
0

Så det är ingen fara att behandla ynglen igen även om dom är pigga? Vet du hur länge sjukdomen lever kvar i ett kar utan fisk?

mimåne
0

Ska du behandla ytterligare än gång till så ska alla invånare ingå i behandlingen då detta är en smittsam sjukdom. Det gäller även dina yngel.

Flyttar du någon av fiskarna till en annan behållare så flyttar du även sjukdomen då alla fiskar kan vara bärande. Det är därför bäst att hålla alla tillsammans i det kar du redan behandlat dem i och där de bor. Är en till behandling aktuell så ska det ske där.

Jag har ingen kunskap om hur länge denna sjukdom kan leva i ett akvarium utan fisk.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fridhem
0

Tack för svar! Jag tänker vänta en dag till innan jag börjar om, hoppas hoppas dom är pigga imorgon.