Ensam posthornssnäcka föröka sig?
Har en stor posthornssnäcka och undrar om denna kan föröka sig själv? Inte jättesugen på snäckbebisar i det akvarium jag tänkt flytta den till….
I vårat egna snäcklexikon står det såhär om posthornsnäcka:
"Förökning: Hermafroditer (krävs dock två individer). Ägg läggs under vattnet på valfri yta. Oerhört lättodlad art"
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hmm…hermafroditer men det behövs två…Vet nån förklaringen på varför det behövs två, hermafroditer brukar ju kunna föröka sig själva:)
Det står på flera olika ställen på nätet att de kan "para sig själva". I min samling började det med att jag fick med en yttepytte posthorn av misstag (via växt), nu ca 4 månader senare har jag EXTREMT många snäckor, hade då som sagt bara en ensam posthorn… De andra måste komma ifrån någonstans. ;)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Jag har haft två ensamma snäckor i varsitt kar och dom har inte förökat sej. Dock tog jag och separerad dom tidigt från övriga snäckor ca 2-3mm så dom han aldrig bli könsmogna. Försökte mej på det igen då den ena dött men den snäckan jag valt hade blivigt könsmogen och befruktad så h*n la äggklase efter äggklase.
Tror inte din kan gå ensam om den redan är så stor och har gått med andra snäckor tidigare så lär den föröka sej.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ah..suck…Då får den stanna där den är, känns som hermafroditer har förmågan att föröka sig själva:)