Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1256 ggr
[melowi]
1

Är det samma sort!?

Haha känner mig jättejobbig som ställer frågor mest hela tiden 😕 Men iallafall, jag var på en djuraffär idag för att köpa pygmé pansarmalar, men upptäcker på vägen hem att de inte alls ser ut som de jag ville ha i akvariet: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310

Utan de som jag fick hem såg ut så här:
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=305
 -> Fler bilder på samma art och den längst till höger.

Jag sa till personen som hjälpte mig att jag fått hem fel sort. Men personen envisades med att de ändrar färg beroende på hur omgivningen ser ut i akvariet och sa att det ÄR pygmé pansarmalar som jag ville ha. 
Jag fortsatte att envisas om att det är olika sorter, visade till och med två jämförelsebilder, men personen sa att det är samma sort men att de ändrar teckning/färg. Jag pekade då på de fiskar i akvariet som jag ville ha (länk 1), men personen fortsatte att säga att det är samma sort jag fått i påsen.

Så ja, är dom två helt olika i utseende fiskarna jag länkade ovan samma sort och ändrar de färg? Vem har rätt? 🤔
Förövrigt så sket jag i att köpa pygmé malarna efter att jag sa att jag ville ha dom andra fiskarna även om det var av ''samma sort'' men personen fortsatte att säga att det är pygmé malar..
Är medveten om att det finns mängder av olika pansarmalar.

Ellenor123
0

Nu är jag morgontrött och förvirrad, du köpte dom alltså inte? Du skulle tagit några bilder :)  Har tyvärr ingen erfarenhet alls av dessa men om de inte har ett sträck längs kroppen eller svarta ögon så skulle iallafall jag gissa på att de är av den andra sorten som du inte vill ha.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

-Cissi-
0

Jag ser ju iaf att bilderna du länkat är två olika fiskar den ena har mörka ögon och ett långt streck längs med kroppen och grå på över delen av kroppen och ljus på magen.

Den andra har ljusa ögon och 3 fläckar längsmed kroppen, några på huvudet och längsmed ryggen.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Taggeman
0

Det var svårt att se skillnad men pygmé pansar malen verkar va mer enhetlig i färgen medan den andra sorten Corydoras habrosus verkar mer fläckig o har även fläckar på ryggfenan som pygmén inte har.

Zoopets bilder var inte bra för att se skillnaden på dom här 2 arterna.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

mimåne
0

Så säljaren ville alltså inte byta malarna i påsen mot ett gäng nya? Vilken urdålig stil!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[melowi]
0

Mimåne: Nej, utan personen påpekade bara att det är samma sort.. Riktigt besviken :/

mimåne
0

Nu förstår jag inte riktigt men hur som helst, även om det är bra att han inte hade "kunden har alltid rätt inställningen" så var det ett konstigt bemötande och motvilligt sätt.

Men de malar som du tyckte såg ut som pygme, fick du inte köpa dem? Eller tappade du lusten p.g.a. honom och därför struntade i det?

[melowi]
0

Mimåne: Jag blev less och struntade i att köpa pygmémalarna som jag egentligen ville ha. Dom som låg i påsen som jag också såg sedan var salt och peppar pansarmalar ansåg personen vara pygmé pansarmalar och att de ändrar färg/teckning efter omgivningen(!??) Därför undrar jag om pygmé pansarmalar ändrar utseende efter omgivning och istället "förvandlas" till salt och peppar pansarmalar som jag är stensäker på att det var jag först fick med..

mimåne
0

Att fiskar kan blekna till och på så vis ändra färg vid transport eller annan stress är känt och det gäller även corydoras men det är svårt att veta hur dessa såg ut utan en bild och därför också svårt att svara på. Jag skulle vilja säga att du ska lita på dig själv och dina kunskaper precis som säljaren gjorde. Är du säker på att det var olika sorters malas så var det så. Då gjorde du också rätt val som inte köpte dem.

Det var helt enkelt säljaren som gjorde bort sig i det här fallet med att vara så motsträvig gentemot dig. 

Känner du dig allt för besviken i och med att du inte har pygme hemma hos dig just nu kan du ju alltid gå tillbaka imorgon. Då kanske någon annan jobbar och du kan säga direkt vilka du ska köpa ett gäng av.