Ancistrus växter
Hej!
Har nu Anubias ( fin växt som jag i princip alltid använder ) , Hygrophila Polysperma och Vallisneria Gigantea.
Har nu sett att bladen på Hygrophila Polysperman börjat bli ihåliga och malarna äter ofta på dom.
Jag undrar nu vad jag ska satsa på som bakgrundsväxt om Hygrophila inte tar sig. Borde jag satsa på någon mindre Vallisneria variant?
Vad tycker ni?
Malarna kanske vill ha mera grönfoder? Prova öka tillgången på grönsaker och se om de lämnar växterna ifred.
Sarah E jag matar dom regelbundet med Zucchini men de tuggar på växterna ändå.
Goda växter alltså :) Hm, då ver jag inte vad man kan göra för att få dem sluta… Vallisneria verkar ju vara en stadig växt. Du får testa den. Svärdsplantor då? De är stadiga tycker jag. Tål att malarna är på dem.
Jag hade satt valle i bakgrunden sen gett dom zucchini, gurka, skalade ärtor, blomkål. Du ser själv vad dina gillar. I mitt ena kar så äter dom INTE det gröna på utsidan av zucchinin medans dom i andra karet bara äter det och inget annat. Dom är lite skumma dom dära ancistrusen.
#2 Zucchini räcker nog inte. Tror inte det är så näringsrikt. Ge dem maltabletter också så slutar dem nog.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#5 Jag ger dom maltabletter också givetvis men de äter på växterna ändå.
Funderar på Vallisneria Gigantea även som bakgrundsväxt för den är rätt tålig och ancistrusarna äter på den men den klarar sig ändå.
Andra mindre Vallisneria sorter är de mer sköra eller är det samma för alla sorter?
Gigantea är nog tåligare i bladen än övriga valisneria. Kanske någon bacopa kan vara en ide? De är ju också relativt robusta och tjocka. Eller någon spretig växt som gälört eller liknande?
Medarbetare på akvariefisk ifokus