Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 2144 ggr
[Tinitusan]
0

nytt projekt(igen!)

haha så som om 3 akvarie igång inte vore nog råkade jag snubbla över en blocket annons om ett 54 liters med vit ljusramp som jag tänkte kunde passa perfekt i hallen, dit kommer senare mitt lilla stim av koppartetror, mina 2 amanoräkor o en liten Ancistrus flytta o välkomna alla in =))

har gjort det lite annorlunda denna gången fast jag kör på samma grej som 375, mangroverötter som bakgrund, har idag sågat itu dem till mindre bitar o framförallt för att få till en plattare yta, dessutom har jag använt mkt mindre bitar eftersom det är ett så pass litet akvarium!

bilder följer =))

youssefsfiskar
0

följer :)

[Tinitusan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Endast 1 månad gammalt

[Tinitusan]
0

Limmet till höger använder jag till att limma rötterna!

[Tinitusan]
0

Solfilmen på

[Tinitusan]
0

Börjar med att lägga ut dem

[Tinitusan]
0

Limmade, som nu ser har jag valt att låta pump o doppvärmare sotta fast så jag vet att de får plats o går att ta ut etc utan att förstöra senare.

Lilolizeit
0

snyggt som vanligt! Jag kommer som tidigare sagt helt klart sno idén om rötter som bakgrund! :)

Var köper man svart solfilm?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

Täcker nog inte den mer än så här tror jag, allt för att göra maintenance lättare framöver, får ju lära av mina misstag ;)

[Tinitusan]
0

tackar, jag har köpt vanlig från jula som jag fäster på utsidan men det är för j&/#%(/" svårt att få jämt haha, hade nog varit bättre med vanlig svart akvariebakgrund tror jag, det kommer jag köra med på hörnakvariet!

men juwels akvarielim istället för silikon var absolut att föredra, mkt enklare o fäster bättre direkt, återkommer med bilder o info imorn om hur det sitter! o får se om jag kan limma en bit till uppe vid pumpen o doppvämaren, de borde nog täckas lite till tror jag ändå!

dessutom har jag bestämt att jag ska ha i min bärnsten i detta akvariet,vilket betyder att jag måste plocka ut det ur 110, har i o för sig ändå tänkt att möblera om där o flytta red claw till 375  lägga i svart grus för att framhäva guldancistrusarna bättre, hade bara inte tänkt att göra det riktigt än haha men imorn blir det nog nu =)

youssefsfiskar
0

Mer bilder super kul :)

kallepudas
0

svart solfilm finns även på biltema.

När man ska fästa solfilm kan man ha en blandning av massor med diskmedel(yes) & vatten vilket blir ett bra resultat & lätt att ta bort i framtiden utan något större arbete….

[Tinitusan]
0

ja det har jag haft, sprayat på men att få det helt bubbelfritt är fan mig helt omöjligt haha, tur man fyller upp med rötter över!

kallepudas
1

#12 motmedel mot luftbubblor=mera yes…hahahaha 😛

Men när man gjort det några gånger så går det bättre…..värsta momentet är ju att få isär plasten & själva filmen….då strömmar det ord som inte lämpar sig att skriva på ett forum🤫

[Tinitusan]
0

Haha fast det tycker jag är enkelt! Värre sen när man fått bort en hörna o ska dra loss lite så man har att fästa med o det sätter ihop sig o jävlas, men mer yes ska jag komma ihåg, även om det lutar åt akvarieplansch nästa gång ändå… En sidenote om eheims filtret som följde med, otroligt stort o klumpigt, undrar om jag inte kan möblera om bland mina kar o ta det jag har till räkorna, det är upp till 100 liter vet jag o mat mindre o behändigare!

Lilolizeit
0

Tack för svar, ska kolla upp det. :)

Jag har aldrig hittat de helsvarta akvarieplanscherna. Vart har du sett de? 

Jag har det på ett kar sedan tidigare där förre ägaren fixat det, tycker att det är så snyggt så jag vill ha det på alla kar.. 

Måste man ha karen tomma eller funkar det att få fast ändå. Alltså måste man typ lägga det ner.? Blir det allt för krångligt om det "står där det står?"

[Tinitusan]
0

Filmen är nog enklare att sätta om karet är fyllt o på plats utan att röra sig, plansch blev en vanlig med svart bakgrund, tanken var att ha den inne men vet inte säkert hur det går rötterna sen, ska klura lite på det, sätter man plansch med svart inåt karet o sen filmen utanpå så syns ju inte det fula havsmotivet alls!

Lilolizeit
2

#16 Jisses va du är smart! Klart man tar baksidan.. Haha, jag har letat och letat efter svart bakgrund, men aldrig hittat.. Å så va de inte klurigare än så.

[Tinitusan]
0

Nu är det på plats!

[Tinitusan]
0

Grr varför vänder inte chrome på bilderna?

[Tinitusan]
0

En del av bärnstenen upplockad o lagd längst sidorna o substratet på plats!

[Tinitusan]
0

Sanden ovanpå o placering av inredning!

[Tinitusan]
0

Påfyllt med vatten från mina andra akvarie o filtret till pumpen är gojsat i lite skitigt vatten från rengöring av de andra pumparna så det borde göra lite för att hjälpa på processen =)))

Lilolizeit
0

Va fint det blev! 👍

[Tinitusan]
0

Så här ser det ut, mkt nöjd, imorn när jag ser att temperaturen är stabil lägger jag i mitt lilla stim av koppartetror o förhoppningsvis tycker de om det så mkt att de gärna leker lite då småningom =))

kallepudas
0

jättefint men är du inte rädd om den fina möbeln som du ställt akvariet på?   😕

[Tinitusan]
0

#23 tackar =))

#25 haha nja, har 2 st, ett linneskåp o en lägre skänk som tvn står på, o de har båda fått ganska mkt stryk sen min son föddes så de är inte i topskick som det är, kommer garantera byta ut om ett par år ändå dessutom har sådana möbler inget värde längre så nya begagnade kostar inte mkt, dess två tex gav jag 700kr för tillsammans!