Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1430 ggr
AxelBergendal
0

sjuk tetra

jag har ett stim med 7 neontetror som jag flyttade mellan två kar igår. Nu när jag tittar på tetrorna så ser det ut som två av dem har en svullnad på magen och de två verkar även ha problem med att simma. De flyter upp mot ytan så fort de slutar simma mot botten. Är det simblåsan som inte fungerar som den ska och vad kan man göra åt det? Finns det någon risk att det smittar eller kan de vara kvar med resten av tetrorna?

Draken
1

Kan vara simblåsan, men det kan även vara bukvattensot :(

Ligger fjällen som de skall, eller sticker de ut över magen ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

AxelBergendal
0

fjällen ligger som vanligt.

AxelBergendal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild:

Draken
0

Kan tetror få tumörer 🤔 Ser ut som en tumör på bilden, du har ingen bild där man kan se tetran "åt rätt håll" så att säga

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Känns lite väl oturligt om två tetror skulle få varsin tumör samtidigt, kanske det rör sig om något annat i det här fallet?

Du har inte gett dem för mycket mat heller? I så fall ska "magen" vara borta vid det här laget. Är den inte det så skulle även jag gissa på möjligtvis bukvattensot som uppkomst av förflyttningen av dessa då det kan ha varit en utlösande stressfaktor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Mår de något sämre vid det här laget eller har det gått över? Är det bukvattensot så är detta allvarligt och då bör du göra dessa fiskars lidande kort.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

#5 Jo det har du förstås rätt i Mimåne. Nej det var bara ett tankesprång, med tanke på hur det såg ut. Jag vet som sagt inte ens om Tetror kan få tunörer. Ciklider kan få det vet jag.

Är det bukvattensot så tycker man att det borde ha setts på fjällen, men de kan väl kanske få det utabn att fjällen reser sig, om sjukdomen är i ett tidligt skede tänker jag nu ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MagArne
1

Nu kanske jag låter okänslig men visar de ingen förbättring i morgon så hade i alla fall jag tagit bort dem.

Draken
1

Tycker inte alls du låter okänslig, ibland måste man ta beslutet att avliva fiskarna om de inte mår bra. Det är ledsamt, men ibland måste det göras.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Glöm nu inte att när man matar tetror och inte blötlägger maten då svullnar de upp och får en rejäl kula och flyter upp till ytan eller simmar horisontellt och då kan man tro att det är något fel på dem. Händer det efter matning så förstår du problemet :)