Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 493 ggr
Fjordell
2014-04-13 20:19
4

Kampfiskar?

Jag har ju haft mina funderingar på att skaffa en grupp Dvärggurami till mitt 110 liters, men jag har börjat få lite andra tankar.

Kampfiskar ska både vara lättare och aningen mindre utrymmeskrävande. Är de även överlag friskare än Dvärggurami?

Funkar det att ha en kampfiskhane med 3-4 honor i ett 110 liters? Jag har en helt buske med Hygrophila polysperma som även dämpar belysningen i akvariet. Jag har även hel del andra växter och mossor, men de har inte riktigt tagit sig ordentligt ännu eftersom jag delat på dem då jag skaffat ett till kar. Men det finns både gömställen i form av växter, sten och rötter, samt öppen simyta.

Just nu bor det bara ett gäng guppyyngel i olika åldrar där i, men jag ska nog byta så att mina 10 neontetror får flytta dit nu istället, så får guppysarna flytta till mitt 54 liters så länge. Så de enda arterna kampfiskarna isåfall skulle dela kar med är neontetror, en Ancistrus och eventuellt 4 metallpansarmalar som inte kommit hit ännu.

[Jens]
2014-04-13 20:52
3

Jag blev väldigt intresserad av Kampfisk själv och ville utforska hur de levde i det verkliga livet och insåg snabbt att de ska verkligen leva för sig själva. De lever i sina 'pölar' som kan vara allt från några liter till lite större pölar på 34-40 L.

Jag tittade då på många filmer om vilda betta splendens via youtube och insåg att de ska vara för sig själv. När det är lek så träffar de varandra och då kan det vara mellan liv och död de träffas men det kan i andra fall bli ett fint par för stunden.

Du kan naturligtvis ha turen att kunna ha honor tillsammans men det är i så fall tur inget annat så min rekommendation är att inte satsa på att ha fler tillsammans. Sätter du i en hane senare så blir risken ännu större för komplikationer.

Kampfiskar vill gärna ha varmt vatten och malarna som du har vill ha lägre grad på vattnet så de passar inte så bra ihop, likaså gäller det med neontetror. Neontetror kan också bli offer (mat) för kampfiskar.

Ta gärna reda på enkla krav såsom temperatur, ph-värde m.m. först innan du ger dig på en ny tänkbar art i karet. ;)

Fjordell
2014-04-13 22:52
4

Jag fick idén i förrgår och har inte läst på mycket alls, men tack, då kastar jag bort tankarna på Kampfisk och håller mig till mina Guppy framöver helt enkelt. Känns nästan som det enda trygga.

Fast på Zoopet står det att Guppy och kampfiskar har samma krav på pH-värde, och temperaturen skiljer inte så mycket. Guppy vill ha 22-28, och Kampfisk 24-30… borde det inte funka för alla om man har en temperatur på 26 grader då?🤔 Och för metallpansarmalarna vill ha 24-27 grader varmt. Eller ska man helt enkelt inte lita på vad som står på Zoopet?

Edit: Såg nu att menar att neontetrorna vill ha det kallare, jag tänkte på Guppy. Men nåväl, känns meningslöst om temperaturerna verkligen inte går ihop. Då får jag hitta på något annat.

Issie
2014-04-13 23:14
2

Jag vet flera som har Kampfisk med både neontetror (eller var det kanske kardinaltetror…) och Guppy utan problem?? Temp ligger då på 26-27 grader

Fjordell
2014-04-13 23:19
3

Kardinaler vill väl ha lite varmare än Neontetra, så de kanske funkar ihop med Kampfisk. Men känns ändå bortkastat, vill inte chansa att det ska funka, och sen behöva göra mig av med någon fisk bara för att jag vill ha något mer än bara Guppy. Får vänta tills jag hittar den rätta arten helt enkelt!