Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1406 ggr
[Tinitusan]
0

körsbärs & amano

idag har jag tömt mitt lilla kar på yngel, fisk o räkor o gjort om, bytte sanden mot räksubstrat o la in ny fin rot o nya växter, yngeln fick flytta till mitt 110 där nu bara mina Ancistrus o red claw räkor är kvar då resten flyttat till stora karet nu.

så tanken är alltså att det här ska bli ett räkkar nu, men jag har lite frågor, dels undrar jag hur många räkor man egentligen kan ha i ett kar, tror det är 25 liter, sen undrar jag om jag kan lägga i några CR o CB också eller om det är för mkt?

vill också tala om att killen jag fick amano o red claw räkorna av igår har mängder med amano o säger sig inte ha bräckt vatten till de små, de överlever ändå, lite förbluffad över alla hans räkor som uppenbarligen förökar sig eftersom jag såg små i alla storlekar tänker jag att det kanske inte är amano han har, kan det vara ngn annan sort?

dock tycker jag de ser precis likadana ut som den stora amanon jag hade sedan innan!

o sista frågan, vad kan de tänkas vilja äta?

[Tinitusan]
0

Jag kan inte lägga upp bilder, trycker på välj fil men inget händer =(

[Tinitusan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

karet

[Tinitusan]
0

körsbärs och amano

[Tinitusan]
0

red claw

Lilolizeit
0

Mina rainbowräkor som inte har så mycket färg ser ut som amano fast lite mindre. Förökar sig som attan!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

ah, ja jag googlade igårkväll o hittade faktiskt en av dina gamla trådar om dina räkor, 2 kr st hade du gett va? men där kom ni fram till att de skimrade lite tror jag om jag inte minns fel?

dessa har en svart rand över ryggen, där ryggraden skulle suttit liksom, o de små är helt genomskinliga. inte alls skimrande, kan det vara regnbågs ändå tror du?

jag fick med 2 st honor med vad som ser ut som rom, fast det är inte så röda som körsbärsromen så svårt att se om det är rom eller larver, han hävdade att det först är ägg som sen blir larver, bär regnbågs på larver??

jag tycker det hela är jättekonstigt!

[Seaside]
0

#4 Känner mig tokdum - men jag ser inget djur på denna bild. Vad ska jag titta efter?Galen

Tokyo
0

#7 Jag ser inte heller någon räka 😃 *confession hour*

[Seaside]
0

#8 Skönt att jag inte är ensam…Förlägen

[Tinitusan]
0

haha, direkt till höger om växten(ni ser att det är glas till höger som reflekterar allt, från höger hörna upp till vänster ganska precis)

det är ingen liten körsbärsräka utan en stor red claw, kanske 5 cm ungefär, o med röda klor på sina griparmar, det ser nästan ut som en kräfta inte räka!

[Seaside]
0

Ahh, NU ser jag. Hur kunde man missa den stora…?Skrattar

[Tinitusan]
0

haha ja den är stoooor, o med 3 st tror jag nog mina platy yngel ligger illa till på natten, tänkte inte så långt när jag flyttade dem dit =/