Funkar denna som yngellåda?
Tror ni denna funkar som karantänslåda/yngellåda?
Jag har hört att endel plast är dålig och så, så att vissa dött
Yngellåda - javisst. Karantänbox vet jag inte eftersom det är hål i botten och om boxen ligger i det stora akvariet kan ju smittan vandra in/ut ändå
Man kan väl sätta fasst den på akvariet utan lock? Då funkar det väl?
Det är fortfarande hål i botten…
Om du vill ha en fisk i karantän är det bättre med ett separat akvarium för det ändamålet
Dom är faktiskt lite bättre än dom vanliga med platt galler som vi köper i vanliga fall för att det tar några sekunder innan ynglet piggnar till så då kan den lätt slinka igenom dock så har jag haft sådan själv och iblan kan de komma in till mamman i det mellanrummet.
Ja men saken är att det tar tid att starta ett nytt akvarium så jag tycker det är bra att ha en karantän/yngellåda för säkerhetsskull. Inga är sjuka eller gravida men det är för säkerhetsskull :) Men om fisken är sjuk länge eller om ynglen lir större skaffar jag klart ett större. Och hur ser du hål i botten?:P #4
#5 Okej,men det finns hanar där.
Kan ni länka nån bra låda?
#6 Det är alltid hål i botten på dessa yngelboxar. Om det inte hade varit hål hade den legat torrlagd på ytan, och vält.
Du gör som du vill - men jag hade inte använt den som karantänbox. Den fyller liksom ingen funktion eftersom den är "öppen" undertill, då kan man ju lika gärna ha kvar en sjuk fisk i akvariet
Såklart jag inte kommer använda den som karantän box, jag vill att de ska må bra, men finns det inget annat sätt man kan göra utan att det tar veckor?
#8 Vad menar du? Vad är det du söker?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
En yngellåda/ karantänslåda, jag vill inte att om min fisk blir sjuk så sprids det. Det är ett big NO här :P
Jag behöver iaf en yngellåda snart för det verkar som att mina barbhonor kommer få yngel :))
#10 jag skulle inte köpt för att om du inte visste det så är barber inga levandefödande fiskar så dom lägger små ägg istället. Jag skulle skaffa täta växter och gömställen för ynglerna. Men du kan eventuellt använda yngelboxen i ett litet tag när de har kläckts men det bästa är om du kan fixa ett litet akvarium de kan växa upp i
Vill ha ha en plats för karantän av sjuka fiskar så är denna box inget att ha. Den måste sitta inuti akvariet och det är små springor i den som vattnet strömmar igenom. Sjukdomen stängs inte in här utan har samma smittorisk som om fisken simmar fritt i akvariet.
Vill du inte köpa ett helt akvarium och hålla som karantänkar så kan du köpa en plastlåda eller stor hink av något slag som kostar några få kronor och hålla fisken där under tiden.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Okej, men jag vill köpa akvarium, fasst inte papa