Fiskar utan pump
Hej, har hört att man inte behöver ha pump och grejer på en del fisk sorter, är det sant och vilken/vilka fisk sorter är det då?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Labyrintfiskar exempel Kampfisk behöver inte, men det är ju att föredra pump då det även tar bort smuts mm i vattnet :)
#1 Jo det gör det ju, men jag vill ha en liten fisk i en relativt lagom stor guldfiskskål, mesta dels bara för att ha något att titta på när jag är stressad. Så om man köper en Kampfisk, mår de då bra av att bo i en guldfiskskål?
Om du har en guldfiskskål så bör den vara minst 30L. Ena sidan ska vara täckt, antingen med en tät "vägg" av växter eller med nån form av bakgrund.
Har du ingen pump som renar och filtrerar vattnet så är du tvungen att göra vattenbyten en gång om dagen.
// Sofia
Guldfiskskålar är numera förbjudet är jag ganska så säker på, det är iallafall inte rekommenderat.
Köp ett riktigt akvarium och inred det med mycket växter. Pump är precis som Malin skriver bra på andra sätt än att ge syre. Kampfiskar behöver ofta doppvärmare eftersom de vill högre temperatur på vattnet. Ett litet akvarium som du tänkt dig kräver ofta noggrannare skötsel än ett stort så det gäller att inte missa vattenbyten. Glöm inte att starta ett akvarium kan vara rätt dyrt. Termometer, vattenberedningsmedel, bakteriekultur, nitrittest osv osv är ofta sådant man kan glömma när man räknar på inköpspriset. Försöker inte alls avskräcka dig utan vill bara upplysa dig :) Jag älskar också att sitta och titta på mina akvarium när jag är orolig eller stressad men de kräver ändå rätt mycket skötsel från min sida.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Ja, jag har också hört att guldfiskskålar är förbjudet. Testa googla det :) då kommer du hitta info som talar för att det är emot lag. Hur som helst så borde det vara det.. Om jag var en fisk skulle jag aldrig må bra av att bo i en liten skål hela livet. Fruktansvärt.. :/
Varelse det är förbjudet eller inte så tycker jag att sunt förnuft borde räcka till för att förstå att det inte är något vidare liv för ett djur att leva i en liten skål. Jag hade inte velat vara det djuret.
Angående pumpar så är det väldigt individuellt beroende på akvariet. I en del fall kan ett akvarium klara sig utan men då ska man vara mycket påläst och veta hur man går tillväga för att få syre och rening till akvariet på annat vis. Det är nog att föredra en pump i alla lägen tycker jag själv. Sedan stämmer det också att en del fiskar är i mer behov av mycket syre och rörelse i vattnet än andra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har ju en del grejer kvar sen mina förra fiskar, dock inte akvariet, men allt annat har jag men är osäker om pumpen funkar fortfarande så det enda jag behöver köpa är väl växter och ett akvarium.
Men har sett i djuraffärer att de använder typ en clown eller något dyl istället för pump? Eller är jag helt ute å cyklar nu?
Det jag tror du menar är en luftpump. De är oftast designade så att det ser ut som att det kommer luftbubblor ur gapet på något. T.ex en krokodil eller en snäcka och dessa placeras på botten. En luftpump har inget filtersystem som en vanlig pump har utan är till för dekorations skull. Den hjälper inte särskilt till med att få ner syre till vattnet pga bubblornas storlek. Vissa menar på att de istället har en negativ effekt på akvariet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus