Varför äter inte salamander?
Hej! Jag funderar på att skaffa en salamander. Men jag har haft en salamander förut, men den åt ingenting så den dog. Vi matade den med frysta mygglarver i en egen låda, för den kunde inte äta i handen eller i akvariumet( vilket jag kan förstå). Men vet någon varför salamandern inte åt? Och har ni något tips på vad man kan göra så att den äter? Och ni får gärna ge förslag på vad salamandrar kan äta förutom mygglarver! Och dessutom var det en annan salamander som dog för att den låg ovanpå lampan så den stelnade och dog :( och sen rymde en annan och den hittades under sängen ( jag har ingen aning om hur den rymde!) ni kan jätte gärna skriva om ni vet hur man kan förhindra de sakerna! Jätte tacksam för svar! / Sofia
Salamandrar ska vara experter på att rymma, men får täta allt!, Som ex hålen för där pumpsladden går ut.
Varför den inte åt är svårt att svara på. Stress kan göra att dom slutar äta, det kanske va för varmt? Den kan också ha varit förstoppad. Vad hade du för bottensubstrat?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ganska vanligt har jag hört att salamandrar slutar äta och svälter till döds, brukar oftast vara stress eller sjukdom det beror på.
Daggmask/metmask/kompostmask- är ett bra basfoder till groddjur.
Man kan lägga till:
Vaxmott (både larver och fjärilar)
Flugor, köp maggots i fiskeaffärer och låt dem utvecklas till flugor. Maggotsen dvs fluglarverna ska man inte ge dem förmkt av för de är väldigt feta.
Syrsor. små syrsor.
Man ska inte glömma att ge dem multivitamineral och kalk (pulverform) i bland. Man pudrar tex Flugor.
Röda mygglarver skall EJ ges regelbundet, de innehåller väldigt lite näring och fångas upp (i värsta fall) i smutsigt vatten. Det gäller ALLA groddjur! Oavsett vad personalen i den lokala djuraffären säger för de brukar inte vara insatta i vad groddjur behöver.
Multi vad?
Då tror jag nog att det var för varmt och att jag bara gav den röda mygglarver. Och jag vet inte riktigt vad bottensubstrat är, men jag hade den i ett akvarium och då hade jag grus/ sand/ sten ( jag vet inte riktigt) på botten. Men om jag ska köpa en ny vet jag vad jag ska göra! Vet någon om det finns speciella " salamander akvarium", och om det finns apparater som deg finns till fiskar som kan mata den om man är borta t.ex över en helg?
Och vet någon hur stort det ska vara då, och hur man ska inreda?
Har för mig att det ska vara 0,35kvm stort. 1/3 av akvariet ska vara landdel. Sand som bottensubstrat. :)
Tack! :)
Det finns nog en risk att den inte åt då på grund av förstoppning. Har man grus på botten så får dom lätt i sig gruset och det fastnar i tarmarna på dom. Fortstoppningen leder till att de slutar äta och svälter ihjäl.
Oj, stackarn! Det visste jag inte om. :(
Tyvärr är det sällan man får reda på såna saker från affärerna man handlar i. Nu vet du iaf, så det ska nog gå bra den här gången. :)
De ska ha mat ca 2-3 ggr i veckan så det är ingen fara om du inte är hemma på helgen.
Multi vad?
Okej, tack för tipsen!! :)
Salamandrar tycker om att vara på land men det är viktigt att det finns tillräckligt mycket vatten eftersom dom bara äter under vattnet. Min ET som är en "Kalifornisk salamander" har mest fått fryst mat men en och annan liten daggmask, oftast har hon bara fått mat en gång i veckan, det har nog varit bra för hälsan, hon blir 19 år i år
Okej, tack så jätte mycket tipsen! :)
Måste få säga att det var en riktigt vacker och välgödd salamander det där #13 ;)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nitton! som sjutton vad gammal hon är
Himla fin hon är! Längtar tills jag har hittat ett tillräckligt stort kar för att skaffa salamandrar. :)