Nitrit några dagar efter uppstart
Startade upp ett akvarium på 180 liter för en vecka sedan idag. Två dagar senare på torsdagen fick 5 st rosentetror och 1 st ancistrus mal flytta in.
Hade innan haft i vattenberedningsmedel och nitrivec. Vred ur ett filter från ett annat akvarium på 54 liter i det stora. Det lilla har i och för sig bra varit igång 7 veckor men någonting borde hänt med goda bakterier där i tycker jag ju.
I söndags kväll fick jag en känsla att något var fel. Kollar nitrit med dropptest som visar 0,3. Gör ett vattenbyte på 25-30%.
Igår ytterligare vattenbyte på 25-30%. Gör ytterligare ett senare samma dag på ca 40%. Fyller på med vatten, nitrivec och 10 liter vatten från det lilla akvariet.
Har läst runt lite i flera dagar där vissa tycker att man inte ska göra vattenbyten för att man tar bort även goda bakterier medans andra säger att vattenbyten är det enda som hjälper. Och att inte mata såklart.
Har hittills inte haft problem med nitrit i det lilla karet och tänkte att det kanske var lättare med ett större kar, men nej :)
Idag visar testet fortfarande 0,3. Vad gör jag? Fortsätta med vattenbyten varje dag? Fiskarna verkar okej ändå. Eventuellt något mer stillsamma.
Fortsätt med vattenbyten varje dag! Det hjälpte mig när jag hade nitrit, tog en vecka sedan var det borta. Tyvärr fick 3 fiskar sätta livet till.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ska jag kanske flytta över malen till 54 liters karet så länge nitriten är kvar? Så kanske den går att rädda i alla fall om det skulle gå väldigt illa tänker jag. Den är 3-4 cm.
Jag skulle nog flyttat malen, ja. Jag skulle till och med flyttat tetrorna.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Osäker på om tetrorna får plats också. Men ska absolut kolla på lite lösningar.
jag hade skyhöga nivåer, knallrött, i mina kar när de var ca 1.5-2 veckor gamla, bytte 3 gånger på en dag o fyllde på med medel liknande nitrivec o fick ned det till orangefärg, 0,3 det hade jag sen i 3 dagar i det lilla o 5 dagar i det stora, bytte ca 20% morgon o kväll o framför allt maxade jag med medlet efter varje byte, kostade lite men jag förlorade aldrig ngn fisk!
lycka till!
Fortsätt med vattenbyten en gång om dagen.
Hur ser ditt växtbestånd ut? Har du tillräckligt med snabbväxande växter?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nja. Kunde nog bli bättre i och för sig. Två echinodorus bleheri. Tre plantor med jättevallisneria. Resten är tyvärr långsammare växter.
Toxivec(alltså inte Nitrivec) från Sera har funkat toppen för mig de två gångerna jag fått nitrit. En dag efter dosering har nitriten sjunkit mycket båda gångerna och då hade jag väldigt mycket nitrit enligt testerna. Nitriten helt borta efter 2-3 dagar. Vattenbyten fungerar men tar längre tid, och själv ville jag inte vänta så länge eftersom jag ej ville förlora någon fisk.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jaha. Det har jag inte ens sett ute i butik. Jag gör vattenbyte idag och har det inte hänt någonting imorgon får jag försöka leta upp och testa det.
Räcker det att byta runt 25% varje gång?
Byt 30%. Om du har möjlighet så skaffa gärna fler snabbväxande växter för det hjälper också till.
Nitriten borde inte gå upp så länge du gör vattenbyten och skär ner på matningen. Dina rosentetror bör inte ha några större svårigheter med att överleva några dagar i endast 0.3 i utslag av nitrit.
Har satt ner lite fler snabbväxande växter från det lilla som var helt igenvuxet nu och bytt vatten. Det är sådär kul att springa fram och tillbaka med hinkar bara :) Har ingen slang än.
Fortsätter byta några dagar så hoppas jag det sjunker.
Idag har nitriten stigit till 0.8. Känns inte som det kommer minska trots vattenbyten. Eller i alla fall ta väldigt lång tid eftersom det stiger på fjärde dagen. Har varit runt och letat toxivec idag men det finns inte i närheten. Jag har en stor rot i. Kan den göra att det blir nitrit? Läste det någonstans. Tog ur den nu ifall.
Men så konstigt att det har stigit? Kan det vara så att du rörde omkring mycket i botten när du planterade växterna och att du efteråt gjorde ett vattenbyte? Att en rot ska påverka nitriten på det sättet tror jag inte.
Kan du ta filtermedia från ditt andra akvarium och sätta ner i karet med nitrit? I så fall så håll filtermedian under vatten hela tiden under bytet.
Jag har försökt röra så lite som möjligt i botten vid plantering men det är klart att det skulle kunna vara något sånt ja. Igår tog jag filtret i det andra akvariet och vred ur massa gojs ifrån det till det nya med nitrit i. Menar du att jag ska ta endel ur filtret från det andra? Det är två helt olika typer av filter så det kanske blir svårt. Får klippa i så fall. Jag tycker det är så konstigt detta. Nitrit borde väl inte ens komma efter bara tre dagar med fisk? Men dom här fiskarna skitar ner något fruktansvärt.
Är det en filtersvamp i gamla akvariet så kan du ju ta den och bara stoppa ner den i akvariet som den är och låta den vara där i några dagar och se om det blir bättre.
Tack för många tips =)
Jag får testa lite här och se