Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1737 ggr
youssefsfiskar
0

gravida fiskar ?????

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två rättså tjocka fiskar den oranga plattyn och svqrt vita guppyn kan dom vara gravida och hur lång tid kan det ta ????

mimåne
0

När det gäller Guppy och Platy så är de med stor sannolikhet gravida men dessa ser ut att vara ett par veckor borta åtminstone.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[mansolsson57]
0

iFokus är bäst!

youssefsfiskar
0

så vad menas med det ? för dom har vart så i kanske 9-10 dagar

mimåne
2

Att det är ett par veckor borta åtminstone betyder att de inte kommer att föda ännu på ett bra tag.

[mansolsson57]
2

iFokus är Bäst!

Fridhem
1

Svårt att se på bilden men mina orange Platy får en liten vit plupp stor som ett knappnålshuvud vid analen och sedan har hon ynglat dagen efter.

youssefsfiskar
0

tack för svar men jag kan inte se någon vit prick men jag fick 7 yngel igår men vet inte vilken av fiskarna som är mamman alla är fortfarande tjocka men tror det är Guppy yngel

Platyfarmer32
0

Det är lite svårt men om du skickar bild på ynglerna kan man se om det är Platy eller guppy

youssefsfiskar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det Guppy eller platty yngel

Platyfarmer32
0

Hmm i mina ögon ser det ut som Guppy yngel men tecken på vilken av dom det är blir tydligare om någon vecka. Jag såg att du hade slängt i hela flingor som mat men en sak bara du kan ta en mortel och mala sönder de flingor du ger till de vuxna och mata ynglerna med det för dom omalda är alldeles för stora för de små liven:)

youssefsfiskar
0

Tack så mycket för svar jag började med att lägga hela flingor men ska smulla från och med nu

mimåne
1

Jag kan se tre yngel och två av dem ser definitivt ut som Platy.

youssefsfiskar
0

#12 tack så mycket nu är jag säker och glad för att dom är 7 st kommer behöva bli av med dom kommer bli så trångt annars

[Jens]
0

Vilka ögon du måste ha mimåne för jag tycker mig se två Guppy och en Platy men de är för tok för små att säga exakt.

mimåne
1

Tycker inte det är så svårt att se skillnad på Platy och Guppy yngel. Antingen är de orange eller grå. Orangea Platy som får yngel har en orange nyans redan som nyfödda.

[Jens]
0

Ja, kanske =)

mimåne
0

Det beror givetvis också på vad man har för färg på sina guppys och platys. Är platyn ljusare i färgen som tex gul kan det vilseleda en lättare. Men utgår man ifrån de fiskar Ts visade på bilden så borde det inte vara några problem att urskilja dem. Jag ser att de även har svarta anlag på stjärtfenan, har du youssefsfiskar någon Platy med svart stjärtfena som kan tänkas vara en förälder?

youssefsfiskar
0

Jag har faktiskt en med svart fena fast den var inte så tjock men jag är nybörjare så kanske är det mamman 😮

youssefsfiskar
0

Jag har mycket frågar jag vet men kan jag ha platty Guppy och Black molly i samma akvarium ???

Fridolf87
0

Ja det kan du ha.

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

[Jens]
0

Ja man kan ha det men inte hur många som helst. Vad har du för storlek på ditt akvarium?

Om du t ex har ett 54 L akvarium så kan du max ha 10-15 Guppy. I ett akvarium som är så pass litet så kan du t ex inte ha Black molly i det akvariet för det är för litet.

youssefsfiskar
0

Jag har något med 74 liters tror jag inte säker men något med 70 i alla fall

[Jens]
0

Tänk bara på att ju mer fiskar du har desto mer får du underhålla det. Fiskar skitar ner väldigt mycket. Ha balans i akvariet så blir det inte tråkigt. Satsa bara t ex på en eller två arter som t ex Guppy och Platy och gör det så bra som möjligt för dem med massor med växter m.m. Ha någon kul fisk som håller sig nere på botten. =)

youssefsfiskar
0

jag har just nu 12 fiskar + 7 yngel som jag kommer ge bort  i mitt 74L 

7 Guppy yngel 3 guppys 5 Platy 3 molly 2 black och en gul går det bra????? dom fick yngel för 4 dagar sen

youssefsfiskar
0

och om du har några tips så kan du gärna skriva ner dom för att jag har precis börjat med akvarium och sånt

[Jens]
0

Satsa pengar på inredningen eller hämta från naturen och gör något trevligare för fiskarna. Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt akvarium för du kanske redan har det jättebra för dem?

Själv har jag ca 15 fiskar som simmar i mitten och toppregistret och sedan har jag 9 st corydoras som simmar på botten och 5 ottosar som sköter växter och 3 st som jag inte kommer på namnet på just nu som också sköter växter och alger. Snäckor har jag också och de alla är i ett 375 L kar med mycket växter och stenar m.m. Det är inte många =)

För mig är miljön det viktigaste än att ha så många fiskar som möjligt för då ser jag att de mår bra.

mimåne
1

#26 Sewellia lineolata. Jag håller koll på dig jens ;)

[Jens]
0

Haha, tack mimåne ;)