Projekt Walstad
Nu har jag tänkt prova mig på att skriva en projekttråd, det är något jag aldrig gjort tidigare.
Jag har ett akvarium på ca 110-120L som nu kommer bli ett Walstad, det är ca 70cm långt och 50cm högt så det är lite ovanliga mått. Till min förtret, men det är egentligen pappas akvarium. Han använde det inte dock så då tog jag över det^^
Jag har tidigare använt karet till mina malawiyngel, det hat även huserat några guppys och amanoräkor. Guppysarna och räkorna ska få gå kvar, sen planerar jag att köpa 1 eller 2 par fjärilsciklider. Kom gärna med tips på vad jag mer kan ha för fiskar, gärna någon liten färgglad stimfisk :)
Jag bifogar en "före" bild, ursäkta det otroligt dåliga kvalitén men jag hittade inte dom andra bilderna.
Har köpt följande lysrörsramp, planerar att ha 2 av de 4 rören tända.
Utöver det tänker jag ha en liten pump och eventuellt värmare, det är rätt kallt i det aktuella rummet så det kanske behövs nu när det äntligen har blivit vinter.
Cirka 2½cm blomjord och 2½cm sand.
#4 Hur många mosaiker kan man ha tillsammans? Det är ju ändå 120L så är rädd att det ska kännas lite tomt med bara en sorts fisk i :p
Detta vill jag också följa! Funderar på att starta ett jag med:)
Kul att någon vill följa :)
#10 Det tycker jag du ska göra! ;)
Följer som alla andra Walstadtrådar :D
Det är snyggt, men som sagt lite "hard" för ett Walstad 😉Följer din tråd, du ligger steget före mig så är kul att kolla vad du gör 🙂
Fin rot! Eller är det två?
17# det ska ju självklart i växter också, tänkte försöka fästa lite mossa på rötterna också, det är 2 stycken :)
Hehe, jo jag trodde nog du skulle ha växter. Ska du ha javamossa då? Riccia fluitans är ngt jag funderat på för jag tycker den är så vacker med sina små luftbubblor….
Snyggt, men är det två olika rötter va?
Vad händer om du tar den stora roten lite till höger bak mot hörnet, och den lilla lite till vänster bak mot hörnet och lägger ned så den ej blir stående?
-orkar du göra så och fota och visa?
#19 Haha :p men hur menade du att den var för hard för walstad? Ja jag tror det är javamossa jag har, planerar dock att utöka med mer växter då ekonomin tillåter :) Ja Riccia fluitans är snygg, själv gillar jag spiky moss :p
#20 Ja de är två olika, jag gillar själv den lilla "tunneln" som bildas mellan rötterna men jag ska prova göra som du tipsade och lägga in en bild :)
tack det var schysst… 👍
Vänstra roten vart nästan rätt. -skulle vilja ha "masten" pekandes mot mitten av karet istället 😃
Tack för bild
Fast roten var inte alls lika snygg från den sidan :/
hmm okidoki…
ja du får labba lite. till slut hittar du den perfekta möbleringen av rötterna 🙂
Ja det vart bra.
Tycker det är snyggt när inte allt är i mitten av karet. Och nu har du ju faktiskt lite plats över på höger sida för nåt snyggt.
#21 Skojade lite bara 🙂
#24 Gillar stora roten på denna bild. Den ser nästan lite läskig ut, som om den kryper mot glaset med sina långa tentakler.
Tror du skrev tidigare att du ville ha guramis och inte bara ett par? Då kan det kanske vara en fördel att sära på rötterna så blir det flera gömställen?
Vad har du för belysning förresten? Ser ut som månsken, eller är det kameran som luras?
#31 Haha, jaha! Jag är lite seg på att förstå skämt, vilket jag ofta får höra från sambon :p
Jag funderar på att köra såhär, också lite sten som just nu är på "rengöring". Är sugen på guramis eller fjärilsciklider :)
Det är 1 blått och 1 vitt rör så det ser ut som på bilderna :) Får se hur det blir med växterna, kasnke får byta ut det blå röret om de blir konstig ton :p
Gillar 👍
#33 var riktigt snygg! tror det blir väldigt bra med stenar till :)
#33 Det är effektfullt med det ljuset. Hoppas att det funkar med växterna.
Ska du ha sandsnäckor?
(ursäkta tusen frågor 😊)
👍
Tjusigt, tjusigt!
Såhär ser det ut idag.
Stenarna är till för att tynga ner rötterna som annars flyter ;)
Växterna är:
Vallisneria (vet inte exakt vilken sort)
Cryptocoryne (vet inte exakt vilken sort)
2 sorters svärdplanta, småa (vet inte exakt vilken sort)
Javamossa
Musselblommor
Vattenspikblad
Anubias (vet inte exakt vilken sort)
Haha, shit va några växter som jag vet exakt vad det är :p
Det ska iaf i mer växter, har beställt Phyllanthus Fluitans.
Förhoppningsvis får jag också hem följande:
Bacopa crenata
Echinodorus "Fantasy"
Cryptocoryne walker
Hygrophila polysperma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Invånarna är för tillfället ett gäng guppys, ett gäng sandsnäckor och 2 amanoräkor. :)
2 Guppyhanar flyttade in redan samma dag som karet blev vattenfyllt och resterande invånare flyttade in dag 2. Bytta cirka 10% vatten när de fått flytta in bara för säkerhets skull, jag har inget nitrittest och har aldrig haft. Men ingen fisk står vid ytan och kippar eller likande. Det är full fart :)
En film på mina supersnygga guppys, färgerna gör sig dock inte så bra på min mobilkamera :/
Vad fint det ser ut!! JAg har fått grönt vatten i mitt :/ Dag 2.
Kan inte se videon. Privat står det.
#42 Tack! Inte helt nöjd, men det är man väl aldrig :p Hopas på att bli nöjdare med det färdiga resultatet sedan.
Just ja, syns det nu?
Hmm, grönt? Har du kikat på Google vad det kan bero på?
Mitt är liksom lite grumligt, men det är väl svårt att undgå med Walstad som jag förstått? Fast det ser bättre ut än när de var nystartat iaf :)
Sarah E. Grönt vatten? Vad kan det bero på ?
Ska avvakta lite så får vi se. Det är inte så farligt. Kanske bara det vanliga Walstad-grumlet….
Får hoppas det för jag har tänkt att möblera om i mitt stora akvarium men jag vill inte ha något 'grönt' i karet =)
#46 Har du jord under sanden i det karet?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#46 Haha, så grönt är det inte. Jag ska omformulera. Ser ut som dimma med en svagt grön ton. Men nu ska vi inte tjöta här i idaforslings tråd ;)
Nepp, vi ses i din tråd ;)
Nu har akvariet varit igång i ca 2 veckor och det har nu flyttat in lite mer växter, så nu väntar jag bara på att dom ska växa på sig. :D
Dom växter jag har är:
Vallisneria (vet inte exakt vilken sort)
Cryptocoryne (vet inte exakt vilken sort)
Cryptocoryne walkeri
2 sorters svärdplanta, småa (vet inte exakt vilken sort)
Echinodorus rosé
Javamossa
Vattenspikblad
Anubias (vet inte exakt vilken sort)
Bacopa crenata (bakom rötterna)
Hygrophila polysperma (bakom rötterna)
Nymphoides sp. 'Taiwan'
Phyllanthus fluitans
Musselblommor
Rötterna däremot vill inte riktigt sjunka, så stenarna ligger fortfarande på vilket kraftigt förstör intrycket enligt mig. :/
Ser kanon ut!!
#51 Tack! :)
Idag köpte jag 3 Mosaikgurami, förhoppsningsvis 2+1, som fick flytta in.
Men dom är otroligt fega, trycker bakom pumpen och flyr så fort jag kliver in i rummet. Kommer dom alltid vara så här fega eller blir det bättre då dom känner sig hemma?
Hoppas de tuffar till sig :) De är ju så fina!
# Ja jag hoppas det! Kanske blir tuffare när växterna växt till sig i värsta fall :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fick häromdagen hem en drös med snygga guppys och endlers som nu går i mitt Walstad, bifogar en film på dom.
Kom ihåg att byta till HD kvalitet på videon :)
Då det är en hel del, varav flera dräktiga honor, så är det bara att hojta till om det finns något intresse att köpa några. Byter mer än gärna mot växter eller annat akvarierelaterat :)
Små kan skickas, större hämtas i Gävle.
Men å vad fina de är!! Endlers är ju fantastiska! Vad tycker dina mosaiker om sina nya sambos??
#57 Tack! :) Ja var lite orolig att det skulle bli för livligt för dom men det verkar inte beröra dom, dom blir bara modigare å modigare :D
#58 Vad kul att de börjat tuffa till sig :) Men visst hade du tre från början? Kanske bara var att man inte såg den tredje på filmen?
#59 Jo det är 3 stycken, så den gömde sig nog på filmen :p Ja de känns kul, dom simmar i hela akvariet nu och jag kan sitta vid rutan å kolla på dom utan att dom gömmer sig, så länge jag inte gör snabba/plötsliga rörelser :)
#60 Hehe, låter som jag när jag smyger på ancistrusarna 😛
Haha, undrar hur vi akvarister ser ut i ögonen på någon "oakvarist" x)
Kooonstiga! 😃
Antagligen ;)
Här kommer en före & Efterbild. :)
Växterna börjar växa på sig nu, väntar bara på att vallisnerian ska bli fin. Den har spridit sig rejält men dom stora plantorna är inte riktigt fina ännu.
Spikbladen börjar bli fina nu, dom var riktigt risiga då jag fick dom. Jag beställde dom från en privatperson.
Så såg alltså akvariet ut innan jag gjorde någonting.
#66 Wow, vilken skillnad! :)
Häftigt!!
Vad snyggt det blev efter, bättre blir det den dagen du kan plocka bort stenen från roten. *gillar skarpt*
Tack! Jag är verkligen superglad att jag vågade mig på att prova ett Walstad!
Är sugen på att göra något liknande i mitt 450L, men sambon vill ha malawisarna kvar :/ Håller på arbetar på att få köpa hem ett till stork akvarie (400-700L) men det går sisådär. :p
Vad fint det är!:) Har du någon pump eller så? Kan man ha små sten istället för sand i ett walstad?:)
Ojoj så tjusigt!!!
Min vallisneria trivs inte heller. Kommer nya skott men de blir bruna och så måste jag knipsa av dem. Musselblommorna frodas dock. Hur kraftigt blås har du från pumpen? Kan den påverka? De gillar väl inte när det är för mycket ytrörelse?

Vallisneria älskar järn. Om du vill kan du tillsätta rotnäring i form av kulor. Sitter rötterna rätt? Vallisnerior är ganska kinkiga med sina rötter och måste ha rotstocken precis ovanför sanden/gruset för att trivas.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#74 Mysko.. Jag får också nya skott, de håller sig finare än "originalen" men de växer inte så fort utan stannar typ vid 8-10cm.
Jag har försökt ha bara lite blås på, men det kanske är för mycket ändå. Dom växte på i början, jag kanske har lyckats kräma på mer när jag har varit där å hållt på.
#75 Men är vallisnerian verkligen mer krävande en t.ex svärdplantan? De gillar väl också rotnäring, men de växer så det knakar.

#76 Om svärdsplantorna trivs är det nog inget problem med näringen. Hur är det med rötterna?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#77 Just ja rötterna, jag ska kolla det imorgon :) Tack!
Mina vallisnerian var lite fula i början men nu har det tagit sig i båda akvarierna. Mest i det stora så tror de gillar min sand. Kan det vara att de måste aklimatisera sig? Sist jag kolla hade jag mycket låg hårdhet och ph lite högre än 6.5. Funderar på att gödsla med lite extra järn då svärtsplantan ser ut att sakna nått.
Det här akvariet är nu nerlagt för att ge plats åt ett större kar.
Följ gärna mitt nya projekt här:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53416dbb8e0e74793b001d2c-projekt-walstad-500l