Tips?
Känns som om jag skapat massa konstiga trådar här men ni brukar vara bra på sånt här så..
Jag vet inte alls hur jag vill göra i ~150L akvariet!
Jag vet bara att jag vill ha någon/några stimfiskar som syns mycket.
Jag har suttit på Zoopet ett tag och ögat igenom vilka fiskar som passar i akvarium upp till 150L men jag känner mig snarare mer vilsen nu!
Jag har fastnat för fjärilscikliden men den får tydligen lätt sjukdomar så jag vet inte om jag vill ha den längre eller om jag ska nöja mig att se den i andras akvarium.
Så, jag tänkte om ni kunde hjälpa mig? 🙂
Det jag vet att jag vill/tror att jag vill :
_Stimfisk Livlig Färggrann Inte större än att den klarar ~150-200L Billig(are) Inte så sjukdomsföljd Fredlig _
Jag tänkte planera akvariet efter fisken så om ni har någon konkret fiskart som ni kommer på så får ni - om ni kan/vill/orkar gärna skriva kort om hur de vill ha det. 🙂
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Hej CatchFatch,
Att ställa frågor så är det alltid välkommet även om de är konstiga ;)
Min erfarenhet av stimfiskar är inte det bästa för jag tycker de är väldigt tråkiga. Jag har alltid haft bilden framför mig att de ska stimma tillsammans och det gör dom inte i ett tryggt akvarium. När de simmar tillsammans är oftast när de känner ett hot och det sker oftast bara när man städar akvariet.
Jag tycker du ska satsa på något mer livligare och spännade fiskar och varför inte ciklider? Du har så rätt i att fjärilcikliden är sönderavlad och det är jättetråkigt för de är verkligen vackra men det finns ju andra vackra ciklider som t ex eldbuk som är faktiskt en av de vackraste cikliderna som finns och det är inte bara för att jag säger det utan många säger detsamma. Eller vad sägs om ett sajica par?
Nu vet jag inte vad du har för övriga innevånare eller hur du har inrett ditt akvarium för det är ju viktigt att ha en bra miljö för ciklider såsom alla andra fiskar i karet.
Jag har gjort såhär i vårt 275 l 4 kurvciklder. 20 Citrontetror 6 Randig otocinclus. Mycket växter och rötter, inredde dessutom så det blev två tydliga revir. Om man tar bort två av kurvcikliderna funkar det nog finfint med 150 .
Är du intresserad av en livlig relativt färggrann stimfisk så kanske kejsartetra, rosentetra eller fantomtetror? Kejsar har jag själv haft och läser du om dem på zoopet så är bilden verkligen inte rättvis! Oj så dessa lever rövare :P
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Men skulle du inte ha kakaduor förresten?
#1 Hmm.. Men jag har ju katter som brukar ligga på akvariet så det kanske inte är så tryggt? 😇😃 Men ja, det har du nog rätt i.. Men visst brukar tex neontetror stimma även när de är trygga? Sedan så stimmar mina kilfläcksrasboror ganska bra ändå .. Även fast de nu inte bor i det akvariet.
Akvariet är tomt just nu, har bara sand där i och andmat på botten. Har funderingar på att silikona om det då det läcker om man fyller helt. Men jag känner ingen inspiration för hur jag vill att det ska se ut så det står bara där i mammas vardagsrum och ser tråkigt ut :(
Eldbuken är nog lite för stor.. Och de vill väll ha lite mer tanganya ? jag vill ha lite mer växter än så för balansens skull.. Annars skulle det bli ganska snyggt med några få vallisneria och stora stenar. ☝️
Men man kan inte ha det och min mamma i samma rum :( Hon har fått för sig att fiskar har tråkigt så hon kan lägga ner lite allt möjligt i akvariet!
Hitintills har jag fått fiska upp keramik prydnadshundar, plastgroda ( barnleksak), plasthink, zinkhink ( eller något liknande material..), glasskål och säkert något mer jag glömt! :)
Sajica såg helt okej ut! Undrar dock om inte 12cm fisk skulle kännas lite stort? Gillar dock att de är röda längst upp på ryggfenan och ganska blå/svarta annars :)
#2 Hmm.. Har du en bild på hur du menar att du delat av det?
Kurvcikliden lockade tyvärr inte heller, men storleksmässigt var den helt okej!
#3, #4 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=472&SOK=1 Menar du dessa? Är de blå eller är de grå?
Tycker att de verkar helt okej faktiskt! Men jag har blästersand så det blir ju ljusbotten. Har bara ett lysrör med så det blir ju inte så starkt ljus men jag försöker få bort så mycket som möjligt av flytväxterna, det når ju inte ner annars "/
Nej, inga kakaduor. Det var fjärilciklider jag ville ha! :)
Odessabarb eller Purpurhuvudsbarb är mina tips. Vette tusan om de stimmar så bra, men passar bra in på de andra kriterierna. De ser fruktansvärt anspråkslösa ut i affärer men är otroligt vackra när de färgar ut.
#6 Purpurhuvudsbarb tiltalade mig inte så jätte mycket, dock fanns det en som hette pupurhuvudstetra och den var ganska fin! :)
Jag kan tyvärr inte läsa om odessabarben på Zoopet. :(
Ja det är den kejsartetran du länkar till. De är blå och gröna samt att de kan börja skifta i rött också.
Men… Var det inte du som hade en dröm om att hålla kakaduor… Känner mig så säker på att det var du :P
Ville du ha fjärilar men inte vågar satsa på dem pga att de är så pass sköra så varför inte bolivianska istället? De är också väldigt fina tycker jag och tåligare än den vanliga fjärilscikliden.
Hmm.. De låter väldigt intressanta! :)
Fantomtetror var också fina! :) Har alla sådär stora fina fenor? :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459&SOK=1
Haha nopp, bara fjärilar! :)
Ja, jag kollade de med men de ska väl också vara lite känsliga?
Då måste du ha missat min tråd för där hittar du bilder på alla ciklider jag har i karet. Ska ta lite mer bilder idag på akvariet så du får en bild på hur mycket växter jag har i karet.
Skall fösöka förklara det här med uppdelningen, i mitten mot bakrutan har jag en stående stock och från den kan du tänka dig två linjer mot framrutans båda hörn, bottenytan blir uppdelad i tre trekanter kan man säga. På högersidan är det stenar som bildar den linjen och på vänstersidan ännu en rot. Hoppas du förstår hur jag menar, annars så är det bara att fråga igen. Bilderna är inget vidare hoppas det går att se.
Kom på en annan liten ciklid, Laetacara dorcigera, lite mera färger än kurvcikliden.
Fantomtetrahannarna ser ut så när de spänner upp sig. Honorna har inte lika långa fenor och blir inte så svarta.
Kopparbarb, jättevackra o intressanta fiskar kul o se när hanarna har små dueller om revir. Jag har aldrig haft problem med fjärilar alla mina par har levt länge o hållt sig friska. Är det dem du vill ha så varför inte prova.
Ja de har sådär stora ryggfenor. Det finns både svarta och röda fantomtetror och de går att blanda vilket jag själv tycker är riktigt fint. Man måste verkligen se dem på riktigt för att förstå hur fina de är.
En annan tetra som är vacker är blodtetran men zoopets bild på den är verkligen inte rättvis.. Där ser den så tunn och smal ut.
Hur känsliga de är, är relativt. Alla fiskar är mer eller mindre känsliga och ciklider räknas inte direkt som nybörjar fiskar och nämns därför ofta som känsligare fiskar. Det finns dem som har bolivianer här på forumet. Jag vet att de har dykt upp i en ciklidtråd någonstans. Åtminstone så har taggeman ett gäng.
#10 Nej du hade ju en del växter! :) Riktigt fina bilder också! Nu såg man sajicaciklidernas färger lite mer också! :)
Gillade dina Apistogramma Agassizii också! Fina färger! Ska kolla upp de sen tänkte jag.
#11 ja, nu ser jag hur du menade! Jag hade föreställt mig en mer tydlig avdelning - typ.. Halva akvariet djungel och andra halvan tomt :P
kul att även du har en del växter! :)
#15, #17 Ahh kan man ha bara hanar eller ska man ha några honor med? De var väldigt fina med sina stora fenor! :) Tänkte att man kanske kunde ha ~10 svarta och ~4 röda? Blir det en bra blanding eller ska man ha 10/10? 5/5?
#16 Står på Zoopet att de inte stimmar riktigt och jag vill inte ha några som börjar bråka :(
Hmm.. Ja alltså.. jag skulle vilja ha fjärilar i mitt hexagon kar, tror de skulle liva upp de väldigt mycket :) men måste ordna till det lite mer först
Nu CatchFatch så har jag lagt in mer bilder på hur det ser ut i mitt stora akvarium med massa växter och cikliderna ger sig inte på växterna.
#19 Såg det! Mycket snyggt! Gillar verkligen rötterna + stenarna i ena hörnet!
Bäst är nog att ha av båda könen. Själv ser jag inte lätt könsskillnad på dessa i butik så jag hade nog bara bett dem fånga upp ett antal svarta och ett antal röda som ser friska och hela ut.
Läste nu att du inte vill ha en stimfisk som inte stimmar och då går nog de flesta tetror bort tyvärr. Möjligen någon rasbora kan stimma duktigare men som sagt så stimmar de bara när de är otrygga. En otrygg fisk är nog inte så trevligt i längden heller då det kan vara skadligt för dem.
#21 De behöver inte stimma HELA tiden, men de får gärna hålla sig nära varandra och simma tillsammans. :) Gärna se ut lite som ett stim :P
Att de stimfiskar som jag har haft så simmar de inte tillsammans som t ex rasboror gör eller corydoras. Klart att 3-4 st kanske är tillsammans men annars brukar de vara utspridda över hela karet. Det är min erfarenhet av tetror.
#4 Kakaduor! ❤️😃
Min erfarenhet är densamma som jens beskriver. Trots att tetror inte är några revirfiskar så har jag ändå upplevt att de håller sig på sina ställen och faktiskt kan jaga iväg kompisar som kommer olägligt på besök. Men så fort ett hot dyker upp så samsas de mer än gärna.
#23, #25 Hmm.. "/ Okej. Värt att ta med i beräkningen!
Jag vet inte alls vilka jag vill ha ännu.. Tänkte ta mig runt till djuraffärerna i stan och kolla lite + lustgårdens Zoo och sedan hem till mamma och iaf börja rensa ur och fråga om hon eller min syster har några idéer ( kommer de säkert inte ha för ingen av de är spec intresserade)