Sned Scalare
Fy, blev så ledsen nu! Imorse å igårkväll såg jag att min ena älskade Scalare var sned, han stod bara i ett hörn. Nu är han fortfarande sned och är inte med dom andra! Ska kolla temperaturerna och pH värde nu men det är ju bara han.. Stackarn! Han är så stor och fin och han är jätteglad och tam! Vill verkligen inte förlora han, han är ju ihop med en annan också, mitt ända Scalare par..:( Vad är fel? Kan filma sen. Han lixom sneddar och är bara vid samma hörn..:'(
Från akvarielagret, jättefin och har växt skitsnacket och E tjock inte varit sjuk innan. Fixar film immorn.kanske E så fet för den fått Oxhjärta lol:P Han är några månader, inte så gammal.. Ett halvår kanske?
Har du för stark utblås från pumpen? Det gör att scalaren inte orkar att simma och simmar lite snett för att ta sig framåt. Det är något som du får bedöma själv. Om man stänger av pumpen och tittar på hur hanen beter sig efter det men då borde det vara fler än han som gör det, simmar snett.
Annars kan det vara simblåsan som spökar och då kan man inte göra någonting åt det än att tyvärr avliva honom.
Har du haft igång karet väldigt länge? Jag pratar då om t ex minst 3 månader så det inte är ammoniak eller nitrit-attack?
#4 Kanske för stark blåst ska sänka. Men den rör sig ju men simmar inga långa sträckor. Hittade inget på zoonen.. Man får bättre svar här tycker jag. Hur rekommenderar du att avliva om jag hittar fler symptom, jag har kokat och det gick jättebra, smärtfritt och snabbt med en Discus unge. Hur avlivar du? Smacka i golvet? Nja det är några år men nu har bi varit tvungna att ta ut alla fiskar och eftersom vi gjord om rummet, några månader sen.
Koka inte fisk, det är inte ens lagligt att göra det räknas som djurplågeri. Klipp av huvudet med en bra sax, det är vad jordbruksverket rekommenderar. Hoppas din fisk blir bra.
En scalare är ju svår att klippa men jag tror det skulle gå bra med en stor sax annars är det hammare och scalare i en påse. Jätte tråkigt det här med din hane. Alltid tråkigt !
ammoniak eller nitrit är det nog inte eftersom du skriver 'några månader sen'.
När jag fick klart för mig vad som rekommenderades köpte jag en bamig sax som kallades för kycklingsax i butiken. Skall tydligen gå att dela en kyckling med.
Det låter bra men klipp strax efter huvudet och inte i mitten av kroppen.
Det är simblåsan… Ska försöka göra en så snabb och smärtfri död som möjligt för honom..:(
Tråkigt :-(