Ta hand om växter?
Känner mig just nu som en värdelös akvarist eller vad det nu heter. Har haft akvarium + växter i ca 2 veckor och vissa (dom flesta) växter har gått och blivit fula. Blir som svart på dom, att dom ser äldre ut än vad dom är.. Varför blir det så och hur tar man hand om växter på bästa sätt så dom ser fina ut längre!? Fiskarna mår förövrigt bra :-)
Bild på akvariet?
Vad har du för ljus och vad får de för näring?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Är den en beläggning som är lätt o få bort när man drar fingret/skrubbar lätt? då kan det vara kiselalger som är vanliga i nystartade kar (är oftast dock brunaktig i färgen inte svart).
Det första ser ut o vara javaormbunke dne vill inte sitta i gruset utan på en sten eller rot o de kan bli svarta i kanterna utan nått fel för där kommer det nya skott sen.
#4 Lysrör 1x15 watt. Växterna får ingen näring, vad ska dom ha? 😟
#5 och 6 Ingen beläggning.. Vet att en av ancistrus-malarna brukar vara på växterna ganska mycket men..
Tack för upplysningen om javaomburken, då flyttar jag på den! 🙂
hur stort är akvariet? 15 w är jättelite o det är nog därför de inte trivs men jag har 15 w i mitt 54 o där växer de ändå rätt bra gödning behövs skulle jag säga.. Vad har du för fisk o hur många?
helbild på akvariet vore bra med.
Börja med att köpa växtnäring, vilket märke spelar inte stor roll - de innehåller oftast samma sak. Gärna några näringskulor i gruset också. Sedan får du se om saken blir bättre. Hur man tar hand om sina växter är väldigt olika, det beror dels på vilka växter man har men också hur det fungerar för en - och hur mycket tid/pengar man vill lägga ner. För vissa fungerar det att inte tillsätta i princip något alls, men tycker du ska börja med vanlig växtnäring och sedan se vad som händer :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#8 Akvariet är på 54L, allt helt nytt (letar just nu ett 540-720L). Invånarna är 14 kardenaltetror, 3 ancistrusmalar samt 6 fembandsbarber. Vet att albino/guld-malen brukar sitta på vissa växter, men tror inte hon(?) är orsaken till att vissa växter ser ut som dom gör.. 🤔
#10 Tack så jättemycket för ditt tips! Då köper jag direkt hem det! Tid kan jag lägga ner väldigt mycket, men pengar är en annan sak för tillfället. Vad exakt är näringskulor om jag får fråga? 🙂
Nu blandar jag mig i här och visar en bild på näringskulor. Dessa på bilden använder jag mig av och är mycket nöjd. Man petar bara ner en kula under gruset intill en växt, rötterna drar sig då till den. Kulan håller i upp till ett år. Själv halverar jag mina kulor i två delar och då håller vardera i ett halvår :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Och nu kan jag bara inte låta bli att fråga dig om detta. Det låter som att du har väldigt väääldigt mycket fiskar för ett så nystartat kar, om det bara varit igång i 2 veckor. Har du koll på nitriten så att det inte blir några fler missöden?
#12 Du får gärna blanda dig in mimåne! 👍 Det låter toppen, då köper jag hem såna också!
Åh herregud vad många komplicerade ord det är inom akvarievärlden.. Hur kollar man nitriten? Har för mig att det är ett giftigt ämne som fiskarna kan dö utav om det finns för lite sådant i akvariet? (rätta mig om jag har fel)🤔😕
nej de dör om det finns för mycket, detta bildas i nya akvarier o det är därför mans ka börja med lite fisk o MYCKET växter. du testar detta med dropptester man köper i djuraffären.
Jag ska försöka förklara det så enkelt som möjligt.
Nitit kan man kalla för dåliga bakterier i akvariet. De är giftiga och dödliga för fisken. Det finns även goda bakterier och dessa tar ut sin rätt och "äter upp" de onda bakterierna. På så vis skadar de inte fisken.
När man startat upp ett akvarium så finns det inga bakterier i akvariet alls, varken goda eller onda(nitrit). Så fort du tillsätter en fisk så kommer bakterierna igång. Detta dels för att fisken börjar bajsa, bajset innehåller en del ont som nitrit.
Det är viktigt att börja med så få fiskar som möjligt för att de goda ska kunna hinna utvecklas i takt med de onda bakterierna. Köper du 10 fiskar så kommer de bli massor med nitritbakterier och bli förgiftning i akvariet. De goda hinner inte med.
Tar man det långsamt så kan man komma undan denna förgiftning och få en stabil bakteriekultur :)
Nitriten kan du kolla genom att köpa ett dropptest. Det innehåller ett tomt kärl samt två flaskor med "medel" inuti. Du fyller det tomma kärlet med akvarievatten enligt bruksanvisning, sedan ska det droppas i några droppar av medlen och skakas om. En färg kommer att yttra sig, oftast mellan gult, orange till rött. Det följer med en liten färgkarta som visar hur mycket nitrit man har beroende på färg och på så vis får man veta.
Det är mycket enklare än vad det låter :)

#16 Eumm… Får jag lägga mig i?
Kvävecykeln i ett akvarium fungerar inte riktigt så där.
Det hela börjar med att vi matar fiskarna. Maten innehåller kväve. Kväve är ett viktigt näringsämne.
När fiskarna är färdiga bajsar de. Bajset innehåller ammoniak. Ammoniak är skadligt för fiskar i för stora mängder.
När ammoniaken flyter runt i vattnet stöter det förr eller senare på nitrifikationsbakterier. De är goda bakterier som omvandlar ammoniak till nitrit. Nitrit är skadligt för fiskarna. De här nitrifikationsbakterierna finns i filtret och i gruset. De kan tillsättas på konstgjord väg eller växa till på egen hand.
Nitriten tas om hand av en annan typ av nitrifikationsbakterier som oftast finns på samma ställe som den första sorten. De omvandlar nitrit till nitrat. Nitrat är inte lika farligt som nitrit, men fortfarande inte nyttigt.
Nitrat är ett näringsämne som kan tas upp av växter. Om man har många växter är nitrat därför inget problem.
Och således är kvävecykeln fullständig!🥳
Här finns en artikel om ni vill fördjupa er i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4vets_kretslopp
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Du får jätte gärna vara med och dela åsikter och jag förstår absolut det du säger :)
Kanske uttryckte jag mig dåligt men ts skrev att det fanns många komplicerade ord att förstå inom akvaristiken och därför tänkte jag försökte förenkla alla dessa termer osv som kan vara svåra att förstå och ge en mer lättare beskrivning. Men en utförligare och saklig beskrivning kan också vara nyttigt och det uppskattas säkert :)
Är helt förtjust i den här sajten och även många medlemmar, inte en massa bråk och nedvärderande kommentarer som det tyvärr kan vara när det exempelvis handlar om hundar haha :-) Uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara! Jag köpte allt 20mil härifrån vilket som gjorde att fiskarna hamnade i karet direkt. Innan satte jag i safestart, aquasafe samt bio nitrivec. Kan det sistnämnda ha minskat nitritet tillräckligt tror ni?

#19 Nitrit bildas inte förrän fiskarna matats och maten börjar brytas ned. Du kan hindra nitritspikar genom att mata sparsamt och göra regelbundna vattenbyten.
Safestart innehåller bakteriekultur så du kommer förhoppningsvis ha ett fungerande filter om några dagar.
Aquasafe tar bort skadliga ämnen i kranvattnet. Använd det vid varje vattenbyte.
Bio Nitrivec innehåller granulat som neutraliserar nitrit. Använd det i komination med vattenbyte om du tror dig ha nitritproblem.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#20 Då förstår jag precis vad som menas, tack! :-)
_
Kommer med en till fråga:_ När bör jag göra ett första vattenbyte? Har nu gått 2 veckor sedan jag startade upp och köpte allt. Är det efter en månad eller när? Som jag förstått det byter jag 1/3 av vattnet då?
Du kan göra ett vattenbyte redan nu. 1/3 fungerar bra.
#22 Då gör jag det lite senare! Tack för snabbt svar! 👍😃