Städa akvariet??
Jag har fått ta över en kompis 2 slöjfiskar och är nybörjare på det här, det var han med så kan inte be om direkt säkra råd där.
Men fick rådet att byta 1/3 av vattnet 1 gång i veckan men efter att jag har gjort det så blir vattnet väldigt grumligt, det ligger ju skit på botten som jag vet inte, löses upp och flyger iväg när man häller i det nya vattnet.
Så då har jag hällt ut 2/3 av vattnet + fiskar + inredning i en stor hink och sen hällt ut resten av vattnet + all skit i botten i sinken , och sen fört över vatten och fiskar och inredning igen för att det inte ska bli grumligt.
Men nu har jag köpt sand att ha på botten, kommer inte funka att fortsätta med min vanliga procedur då, då det skulle ta evigheter att rengöra all sand från skit!
Hur ska jag kunna få bort all skit som ligger på botten utan att hälla ut det är då alltså frågan!!
egobitch_ @ instagram
Har du slöjfiskar krävs ett stort akvarie, 250L+, och bra filtrering. Alltså en pump/filter som har stor kapacitet. Dom skitar nämligen ner mycket.
För att lättast få bort skiten på botten kan du köpa en så kallad slamhävert :) I övrigt tror jag 1/3 i veckan är lagomt .
Som #1 skriver, köp en slamhävert. Med den för du över smutsen som ligger på botten http://www.akvarieshopen.com/slamsugare-1272261306/slamhavert-med-pumpblasa.html <--En sådan är bra.
Rengör inte tok för mycket, så alla bra bakterier försvinner i akvariumet. Rengör du för noga så blir det som ett nystartat akvarium, och risken att det går snett med döda/sjuka fiskar och du tappar lusten är stor.
#1 & #2 Tack så mycket! ska köpa en sån slamhävert :) Men den suger inte upp sanden då?
Men måste man verkligen ha pump/filter? de har klarat sej bra utan det hittills, de är kanske 6 månader gamla. Har fått höra att slöjfiskar och guldfiskar inte behöver pump för att de åker upp till ytan och andas?
egobitch_ @ instagram
#3 Om du håller häverten precis vid sanden så kan den suga upp lite, men det går att hälla tillbaka när du har tömt vattnet och fyller på med nytt:). Du ska ha häverten lite lutad för att den ska suga in smutsen. Du kommer få in snitsen*lovar* 👍.
Alla fiskar ska ha pump då det syresätter vattnet och skapar cirkulation.
Fick du med en pump/filter så använd den. Växter skapar ju syre, men då ska du ha en hel skog med dem för ersätta en pump och då ser du juh inte fiskarna*l*.
#4 Okej :)
Fick inte med det och dom har aldrig haft det och verkar ju må bra. Kan man verkligen säja att de mår dåligt utan pump/filter då de har klarat sej så bra i ett halvår? Tycker bara att det känns lite onödigt.
egobitch_ @ instagram
#5 Personligen så tycker jag fiskar ska ha en pump. Såg en gång hur en av våra discusar höll på dö av syrebrist i vattnet då det blev strömavbrott.
Så jag bollar gärna över din fråga till någon som kan besvara den bättre :).
Stillastående vatten är aldrig bra. Tänk dig luft i ett rum och det är tre människor där inne. Finns inga fönster och allt ät tätt så det inte kommer in ny frisk luft. Vad händer då? 😎 Vill du vara i det rummet eller vill du byta till ett som har fönster med frisk luft?
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Men. Det handlar ju inte bara om cirkulation och syre! :) Ett filter rengör ju vattnet och strippar vattnet på detta skit du säger ligger på botten. Det blåser runt allt och filtrerar bort smuts.
Din kompis vet uppenbarligen väldigt lite om fiskar och vad de behöver, och det är säkert inte hans fel, utan affären som ljugit. Det händer allt för ofta :) De vill ju bara sälja.
Jag rekommenderar som alla andra här att du köper dig en slang eller slamhävert och suger upp skiten på botten. Sen köper du dig en riktigt bra pump med filter och sätter ner till dem.
Sanden är en jättebra idé. Skiten kommer lägga sig på sanden och är mycket enkel att suga upp med en slang. Man får vara lätt på handen bara så att man inte suger med en massa sand. :) Lika så är det dax att köpa växter som kan hjälpa till med vattenkvalitén. Tyvärr vill slöjstjärtar gärna äta växter, så hårdare växter som anubias och javaormbunkar rekommenderas.
Kan du lägga upp bilder på akvariet?
Jag tycker du ska läsa på lite om uppstart av akvarier det är nyttigt att få bra info innan man sätter igång. Här en bra tråd att läsa igenom. 🙂 http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=787825
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#7 det beror ju på hur mycket växter man har…..jag kör två akvarium helt utan utrustning endast lysramp & aldrig några vattenbyten…
Växterna tar hand om fiskarnas koldioxid så det går utmärkt att köra akvarium utan filter/pump….dock inte med alla sorters fisk i är nog bra att tillägga.
Håller med. Det är fullt möjligt med stillastående vatten. Men dels bara om man har knökfullt med växter, och fiskar som inte skitar ner så otroligt (och äter växter) som slöjstjärtar.
Så att ts. inte missuppfattar. För det lär bli kaos, det vet både du och jag.
#12 ja det är så sant..bra du förtydligade lite🙂
Ja det går väl investeras i en pump då. Det är 2 växter i akvariet (vet inte vad det är för nåt) och dom har inte ätit på dom. Tack för alla svar!!
egobitch_ @ instagram
Vad bra att de inte äter av dem :) Mina åt av vissa växter som monster.
Jag kan rekommendera att köpa lite snabbväxande växter :) Ett litet knippe med hornsärv och vattenpest fördubblas i mängd på några veckor bara. Det hjälper dig att hålla rent vattnet från de ämnena man inte kan se, och håller fiskarna friskare.
Får man fråga också hur stort akvarium dom har? :)
Hur stort akvarium har du? Så kan vi kanske tipsa om en bra pump
Puttar upp denna då jag också är intresserad av frågorna i #16 och #17 ^^