Corydoras bottensubstrat?
Läste i "BTN guide om malar" igår och fann att det bara var några Corydoras arter som man rekommenderade sand till som bottensubstrat. Många av bilderna på Corydoras var dessutom i akvarier med grus…
Hur är det egentligen - finns det vissa Corydoras arter som önskar grus eller bör alla arter få ha sand som bottensubstrat? Spontant känns det ju som att dom där skäggtömmarna är rätt ömtåliga…
Jag tycker att alla Corydoras-arter ska ha sand! I naturen så bökar de ju runt i sanden för att söka efter föda. Annars så funkar ju också grus bara den inte är vass. Förut så hade jag grus med rundade kanter i mitt en 60 liters, senare så fick de flytta till 200 liters med "amazonassand", vilken skillnad! De är så mycket gladare nu o älskar att böka runt. :D har aldrig hört någon art av Corydoras som inte lever i sand. Man ser också på deras kroppsbyggnad vad de är gjorda för! Jag kanske har helt fel nu men det vad jag tror iaf! :) Ni får gärna rätta mig om jag har fel!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Båda ni tänker helt rätt. Självklart ska corydoras ha sand som bottensubstrat men om du tittar på bilderna så kanske det är grus av mindre storlek? Det finns t ex engelsk sjösten i mindre storlek och (stenarna är rundade) det skulle kunna funka till corydoras utan att de skadas men tror att sand är det bästa alternativet för dem.
Tack båda för er input!
Måste säga att jag också tror på sand faktiskt. Varför ta någon risk? :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Håller helt med dig mimåne! Det var därför jag ville pejla här eftersom boken gjorde mig lite förvirrad då jag också känt att sand är det mest optimala
När det gäller sand; vad finns det för bra alternativ? Julas blästersand vet jag att många här använder, finns det andra bra sorter?
-Och vad är ett lämpligt sand-djup?
Jo, jag tror man måste använda mycket sunt förnuft när man läser på om arter. Det finns så mycket information som pekar åt olika håll på nätet. Vill man hålla corydoras i grus så kan man säkert hitta fakta som säger att det går, vill man hålla en Guldfisk i en liten skål så finns det antagligen fakta som stöttar det också..
Visst är det så. Ja, det är förvirrande med alla olika rekommendationer på nätet/i litteraturen och är inte konstigt att det blir fel för folk ibland. Man vill ju ha fram det som är bäst för fisken i fråga. Det är i alla fall det viktigaste för mig
Ja jag håller med dig :)
Har någon några förslag ang. #6 ?
Jag tycker även när det gäller sand så är det Julas blästersand som är det bästa alternativet. Det finns visserligen något sand från biltema som är lite mörkare och det är nog mest vad man tycker om för färg på bottensubstratet.
Jag har julas blästersand i några kar och i dom andra har jag råda sanden, den är lite grövre än blästersanden och ser väldigt naturlig ut.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#11 & #12 Tack för era tips!
#12 Skiljer det något i färg mellan Julas och Råda sanden?
Rådasanden är lite mörkare, mera blandat i färg på kornen tror jag… Men den är fortfarande ljus. Det är den jag har i stora Axolotl karet om du har sett..
#14 Leta leta, tänka tänka… Vet att jag sett bilder på det, men kan inte riktigt dra mig till minnes just hur nyansen var
. Kan du länka?
Vet inte riktigt heller var bilderna kan vara. Slänger upp en bild här istället..
Tack!
Den färgen var ju perfekt!! Vill inte ha för ljus. Heter din sand något speciellt? Vad är det för kornstorlek?
Hmm ska kolla så fort jag kommer hem, om ca 30 min. :)
Ingen panik
Corys ska ha sand, de inte bara bökar i sanden för att leta mat. De silar sanden genom gälarna och av den anledningen bör de hållas på just sand :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Så här ser påsen ut :)
Tack så mycket för hjälpen Lilolizeit - en sådan får det bli

Det var så lite så. 😊
Har surfat runt lite efter köp ställen… Verkar finnas på zoo.se. Känner någon till om man kan köpa Rådasand även på byggvaruhus?
Det vet jag inte, men de flesta djuraffärer jag varit inne i har haft, dock i lösvikt, men det brukar bara vara att säga till att man vill ha hela säckar. :)
Ok, vad bra. Testar den vägen!
arken zoo har den i lösvikt, i två storlekar!
Akvariekällarn i Örebro har råda i säckar :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#28 Vad bra! Tack för tipset!
#29 Men, det är ju kalas
. Då är det ju löst!