Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 873 ggr
MalinMalvina
1

Yaay! :D Projekt nytt grus i alla kar

Gjorde en beställning på 80kg grus av cyberzoo.se i torsdags, fick igår ett mejl om att beställningen är utförd och behandlad och att jag troligtvis får hem det på tisdag! :D Överlycklig! 

Har dock lite följdfrågor angående detta:

1. Hur mycket av det gamla vatten ska jag försöka spara? ( ett på 240L och ett på 54L)

2. Jag tänkte inte göra rent pumparna i ett försök att spara så mycket goda bakterier som möjligt, visst tänker jag rätt där?

3. Ska man koka eller bara "skölja rent" det nya gruset? 

4. Jag har i det stora karet just nu råda-sand tror jag (det följde med därför vet jag inte exakt) Går detta att skölja rent på nått sätt utan att spola bort allting ner i avloppet? 

Gruset jag beställt är Grafitgrått nästan svart, tyckte det kunde bli snyggt att inte ha heeeelt svart men ändå mörkt :) Tänkte lägga ut bilder i min redan befintliga akvarietråd när allting är färdigt för att ni ska få se men även för min egen skull - Före och efter bilder :) 

Draken
0

1 ….Försök spara så mycket som möjligt av det gamla vattnet, eftersom det inte finns några goda bakterier alls i det nya gruset.

2 ….Du tänker helt rätt :)

3 ….eftersom gruset är helt nytt, så spelar det ingen större roll om du kokar eller sköljer gruset. Jag brukar skölja grundligt, om det inte gäller sand, för den gör jag inte ren alls ;)

4 …..Använd ett durkslag med väldigt små hål eller nät, fyll upp det till hälften med sanden-/ gruset och håll det under rinnande vatten medans du "rör om" i gruset tills det vatten som går ur durkslaget är helt rent :)

Vad spännande med nytt substrat. Knäpp gärna kor och visa oss hur det blir :) Lycka till :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

MalinMalvina
0

Tack så jättemycket för svaren! :D Det ska jag göra! :)

Draken
0

🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
2

"knäpp gärna några kor och visa oss hur det blir" ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MalinMalvina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

London dimma, men efter 6 timmar av att tömma kar, flytta invånare till ett alldeles för litet kar över natten, rengöring av grus och kar så är det äntligen på plats i karet! :)

MalinMalvina
2

#1 men dom stackars korna fick vara ifred ;)

TccT
3

Ibland blir missade bokstäver bara för bra. Knäpp gärna kor…. Skönt att inga kossor skadades under rengöringen av gruset.

Luis_felipe
0

#1 Varför ta vattnet från det förra karet? Bakterierna finns ju på alla… hårda föremål (?) i vattnet såsom stenar, dekorationer osv inte i själva vattnet? Jag skulle säga att det är bättre att få i enbart nytt fräscht vatten. Det är i alla fall vad jag har läst och sett om på flertal q and a filmer på youtube :P

LajvKrattan
3

#8 Du har rätt i att man inte får med sig så många nyttobakterier om man använder gammalt vatten. Anledningen till att man gör det är att alla vattenparametrar är stabila och redan anpassade till fiskar. Då behöver man inte oroa sig lika mycket för att fiskarna ska få en chock när man flyttar över dem.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Draken
0

Det finns inte mycket,men det finns även en viss (mindre) mängd med bakterier i "gammalt" vatten, och som lajvkrattan skriver, vattnet är redan anpassad och stabilt för fiskarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MalinMalvina
0

Fiskar på plats och allt är inrett och klart! :D Tyvärr så har en siamesmal dött under natten :(

NiklasM
0

Surt med dödsfallet:'( men ett jättefint substrat! Vad för strl är det på kornen?

MalinMalvina
0

Tack så mycket! :) mellan 2 upp till 4 mm :)

NiklasM
0

Sweet, skulle vara sjukt fint i ett räkkar, med svart bakgrund:)

MalinMalvina
0

Ja verkligen! :) bra idé ;) köpte det från cyberzoo.se om du vill kika :)

Lilolizeit
0

Va fint det blev. :) Har själv haft liknande grus, tycker det är snyggt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MalinMalvina
0

#16 tack lilo! Det värmer när det kommer från dig, du som har så sjukt fina kar! :D

Lilolizeit
0

Tack så mycket Malin! 😊

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MalinMalvina
1

Kampfisk akvariumet, hon i buren fick stryk under tiden dom va i hinken.

MalinMalvina
0

Såhär såg 240L ut förut :)

MalinMalvina
0

Och såhär såg Kampfisk akvariumet ut :)