Avliden mal - vit?
Jag hittade nyss min gamla Lortis avliden på botten! Hans fina färg har blivit vit, vad kan detta bero på?
Vet ej men gissar på bakterier mm i vattnet som gör så.
Hur får man bort det?
tycker fiskar oftast blir vita eller bleka när dom dör, inget jag tänkt på innan, trodde det "skulle" bli så🤔
Ärligt talat så har jag aldrig tänkt på 'varför' de blir vita när de dör men jag tror det handlar om kombinationen av vattenkemin samt att de tappar sin pigment om man nu får kalla det så. Det är bara min gissning så jag vet inte alls svaret.
Läste lite om när de är vita så börjar stadiet av förruttnelse och då är det bra att ta bort den genast från akvariet.
Alla levande varelser, människor och djur blir vita när de dör. Detta har med blodflödet att göra. Ingen blodcirkulation = ingen färg. Simple as that ;)
// Sofia
Okej, tack för alla svar! Jag har lagt märke till att de blir bleka när de dör, men inte helt vita! Han hade inget av sin mörka färg kvar…
Sen gör ju vattnet att skinnet, köttet osv luckras upp och blir vit på grund av det. Malen kanske var legat död ett tag (ett par dagar).
// Sofia