Åh nej!
Jag måste få inleda detta inlägg nu med ett stort**
Nej och fy blä!!**
Jag har aldrig tidigare haft sjukdom i mitt kar, men nu tror jag banne mig att jag fått hem något elände! Jag köpte ett gäng Corydoras sterbai här om dagen. Jag gjorde som vanligt, en egen liten bedömning av tillståndet innan jag bestämde mig för köp. Vad jag kunde se (karet var fyllt med dödskallar och inredning så det var ju inte det allra lättaste att se varenda liten fisk där i) så såg allt friskt och piggt ut.
När jag kom hem såg jag däremot en konstig "beläggning" på en av dem. Första tanken var att den blev skadad när den fiskades upp, säljaren var inte direkt försiktig…
Nu kan jag se att beläggningen blivit större och även att en annan Corydoras sterbai fått en liten fläck. Nej nej nej!
Kan det vara någon form av små parasiter tro? Och vad ska jag behandla med?
Slänger in en kass bild. De har tagit natten så några nya bilder kan ej tas nu.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Eftersom att det spridit sig funderar jag på att fylla upp mitt 60L och flytta över dem dit.. Men är det någon form av parasit kan väl smittan fortfarande finnas kvar i akvariet även om jag flyttar mina corydoras? 🤔
Nej vad tråkigt!! Hoppas att de inte är något som smittar de andra beståndet!!! Och att dom inte blir sjuka..
//Odjuren
www.odjuren.com
Ja det är hemskt tycker jag! Det är aldrig roligt när ett husdjur är sjukt, även fast det är fiskar. De räknas ju också.
Jag hoppas att någon här har erfarenhet eller kunskap om detta och kan komma med råd. Under tiden ska jag googla som tusan! Sova får jag väl göra sen när jag löst gåtan!😴😉
velvet disease?
Velvet disease har jag aldrig hört talas om, vad är det för någon sjukdom?
Åh herre gud.. Velver disease låter jätte hemskt! Hoppas verkligen inte att det är det.. Jag läste att fisken simmar längs med akvariet upp och ner, fram och tillbaka. Vilket stämmer på mina, men det hör väl till corydoras lite i allmänhet?
#6 Ja corydoras brukar göra så, mina gör också det!
Jämför med bilderna på google https://www.google.se/search?q=velvet+disease&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2qUTU-qiJarY4QSG7oCQDg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1517&bih=741&dpr=0.9#q=velvet+disease+cory+catfish&tbm=isch

Velvet disease heter sammetssjuka på svenska. Här finns en bra sida: http://www.akvariefisk.com/sot/sammetssjuka.php
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Hm.. Jag hittar inte riktigt någon bild på google som visar hur mina ser ut. De har inga bölder eller öppna sår. Det är endast en vit slemmig dimma på dem. Runt gälar och på huvudet. Om jag skulle nämna någon färg på slemmet så skulle jag säga blå.
I övrigt så tycker jag att de är pigga.
Jaså är det sammetssjukan på svenska. Den känner jag till.
Sammetssjukan yttrar sig väl med prickar? Mina har inte några prickar alls..
#10 Sammetssjukan ser ut som ett dammig hinna på fisken. Här finns ett bildexempel: http://www.fishdeals.com/fish_diseases/oodinium_velvet/
Håller tummarna för att det - vad det än nu är - som du råkat få hem går att bota och inte har lyckats sprida sig till dina övriga invånare!
#0: jag tycker det ser ut som någon form av Hudgrumling. Möjligtvis skulle det kunna vara Ichthyobodo Necatrix eller Chilodonella. det går aldrig enligt mig artmässigt identifiera Hudgrumlingar säkert utan Mikroskopisk hantering eftersom dom flesta Hudgrumlingar är ganska lika varandra. en effektiv medikament att behandla dom flesta Hudgrumlingar med är Malakitgönt som exempelvis Tetra Contralck innehåller. sjukdoms utbrottet tror jag berodde på stress via transporten från grossisten till affären.
Hej
Det är inte som ett vitaktigt damm/ slem? Fick ett vitaktigt fluffigt slem och det såg ut som om bakfenan frättesönder. Jag gissade på nån svamp eller fenröt och behandlade med lite lite salt 2 msk även fast vissa pansarmalar är känsliga mot salt. men det gick bra den fisk som var kvar återhämtade sig och jag fick nya från affären.
Tack så mycket för att ni svarar. Är så tacksam för det!
Jag kan inte hitta några bilder på sammetssjukan där jag kan se någon slemmig hinna som mina corydoras har. I övrigt så stämmer vissa teorier in.
Jag läser att både hudgrumlingar, vita prick och andra parasitangrepp medicineras med Tetra contralck, så det låter som rätt medicin för mig. Jag ska åka iväg på en gång och köpa detta, förhoppningsvis har butiken inne det här annars får jag åka längre vägar.
Jag byter vatten/städar en gång i veckan och idag hade jag tänkt göra det. Jag funderar på om jag måste strunta i städningen idag då det skulle kunna stressa fiskarna ännu mer och göra sjukdomen värre? Vad tror ni?
#13 Jo, det är ett tjockt laget fluffligt slem. Fenorna ser bra ut så tror inte att det är fenröta. Flyttade du dina corydoras till en annan behållare och saltbehandlade dem där? Överlevde alla?
#12 Kan du berätta lite mer om vad hudgrumlingar är? Är det någon parasit, svamp? Hur ser sjukdomsförloppet ut och är det smittsamt?
#14 Jag skulle nog vänta med att göra ett vattenbyte innan du vet vad medicin-producenten rekommenderar. Ibland råder de en att göra ett delvattenbyte innan medicin starten, ibland inte.
Lycka till!
Jag tror att många mediciner rekommenderar att man byter vatten innan man påbörjar behandlingen, men det står ju i instruktionerna till medicinen i så fall. Men jag tror att det inte skadar att byta vatten eftersom du ändå ska medicinera dom, :)
Då väntar jag och läser på bruksanvisningen.
Känns verkligen jätte jobbigt att de blivit sjuka. Jag oroar mig för att behöva behandla hela akvariet. Det går ju annan fisk där i också som jag inte har en aning om hur de kommer reagera på medicineringen.
Jag har sorgmanteltetror, botia histrionica, 5 thomas ciklider samt pansarmalarna..
Är det något parasitangrepp så förstår jag att jag behöver medicinera allt och alla, men hur är det om det är tex någon hudgrumling som emmej62 tror på? Kan jag medicinera enbart de drabbade då?
Jag blir inte klok på detta.. Vad tusan ska jag göra :/
Inga vita prickar syns i "slemmet" som tyder på att det skulle vara sammetssjukan. De kliar sig inte heller eller kippar efter andan.
Jag har läst om olika mediciner nu och bestämt att Tetra Contralck borde vara det bästa då corydoras är känsliga ena. Bara det då inte är någon svamp…
Hmm, är så himla svårt att avgöra tycker jag… Ser lite ut som svamp ändå (som de kanske fick av den "ovarsamma" inhåvningen i affären) - men jag är som sagt osäker…
Tetra Contralck tar inte på svamp läste jag. I så fall behöver jag en annan medicin :/
Om det är svamp, är det något man kan behandla enbart de drabbade fiskarna för i ett separat kar?
Är jättedålig på sjukdomsbehandling - hoppas någon annan kan svara…
Jag hoppas det också, men det verkar inte som att någon vet med säkerhet.. 😢 Panik panik panik!
När jag är fundersam brukar jag knalla till Arken Zoo. Det finns två personer i vår affär som är superkunniga på akvarier och de har alltid goda å vettiga råd att ge. Du har ingen affär etc. i närheten av dig som du känner förtroende för?
Tyvärr inte. Det finns en butik här och de är ursäkta mig, urdåliga på allt som har att göra med akvarium. 😇
Ju mer jag läser om dessa sjukdomar och behandlingar desto mer förvirrad blir jag. Jag har ingen aning..
Nu skulle jag vilja skriva många fula ord och ramsor! 😡
Var nyss iväg till djuraffären och köpte den enda medicin de hade samt en ny eheim pump + en ny doppvärmare. För att starta upp mitt 60L och behandla sterbai där i. Konkar in allting från förrådet, monterar upp pump och buttrar över alla pengar som gått åt, samt gnäller inför sambon om hur hungrig jag är då jag inte hunnit äta något alls idag.
Ja, och nu läcker 60L karet för fullt.
Det är inte min dag idag!
#30 Sätt i alla saker du köpt i en samla-låda från ikea eller liknande och behandla dom där!
Och om du vill kan du ju silikona om 60 L medan :)
Hoppas det löser sej och att dom frisknar till…
Vad tråkigt! :( Hoppas det löser sig med fiskarna och karet🌺
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag tycker att du borde behandla fiskarna i det kar de redan går i. Dels för de redan är där, dels för att de kan ha smittat de andra redan. Då behandlar du allt på en gång och slipper ev. flera utbrott med det du har fått med dig hem.
Har du pratat med dem på zoo om detta på pansarmalarna?
Jag är väldigt säker på att du inte vill höra sensmoralprat…😉 Men det är alltid bra att låta nyinköpt fisk gå i karantän, för just slippa sådant här du har råkat ut för.
#30 Jättetråkigt! Hoppas allt löser sig.
Uscha då. Jag har inte läst alla inlägg till punkt och pricka, men har du kontaktat affären där du köpte dem? Har du köpt dem på DM i Piteå? När jag fick med någon bakteriell sjukdom med 5 st Guppy jag köpte där så fick jag hämta ut gratis medicin, och blev sedan ersatt med antalet Guppy som hann dö/fick avlivas innan medicineringen hann ta.
Tack för all stöttning och råden ni ger mig.
På djuraffären träffade jag på en gammal dam som gav mig lite tips och råd. Hon trodde att det var någon svamp som bröt ut pga omständigheterna med transport och den hårdhänta säljaren. Det hon berättade för mig lät rimligt. Därför bestämde jag mig för att behandla fiskarna separat då mitt vanliga akvarium är ganska stort och de övriga invånarna verkar fullt friska.
Jag har velat fram och tillbaka hela dagen och varken vetat in eller ut. Min sambo bestämde tillslut åt mig att jag skulle köra på det jag tänkt.
Så, även om akvariet läcker så har vi nu satt det på diskbänken och fyllt det en del med vatten från stora karet. Där får läckaget rinna ner i vasken bäst det vill. Det är en kortsiktig lösning, men mina fiskar ska banne mig inte vara sjuka länge heller så då får det väl gå ann en vecka! 😡
Nu ska jag bara få tag på dessa 5 rackare utan att skrämma livet ur dem…
Ser ut som en trivsam sjukstuga! Ska hålla tummarna för dig och skyddslingarna
#36 De är köpta på dm i haparanda. Jag har inte haft tid att ringa dit ännu men jag har det i tanken. Även om de skulle vilja stå för någon ersättning så har jag inte möjlighet att ta mig upp dit.
#39 Tack seaside :)
Däremot, så är det helt omöjligt att få tag på dessa corydoras! Kommer få fiska läääänge…😴
De är rätt kvicka de små liven. 😃
Försöker locka fram dem med lite mat men det verkar bara vara uppskattat av de övriga fiskarna.
Medicinen jag tänkt använda är GeneralTonic (det var den enda medicin som såldes mot sjukdomar i butiken här). Jag har läst att detta kan ta död på bakteriefloran i akvariet så det är också en orsak till varför jag vill behandla sterbai i ett tillfälligt kar.
Tänk på att inte bara fylla på med mer vatten när det rinner ut då späds medicinen ut med o de får inte rätt mängd.
mimåne: Jag var lite trött på morgonkanten, därför tittade jag inte på bilderna så ordentligt och skrev inte ut min fulla hypotes det gör jag nu:
har dom drabbade fiskarna på dom angripna platserna något sorts Hycel liknande trådar? har dom drabbade fiskarna någon sorts beteende störning? lossnar det någon form av bitar från dom drabbade fiskarna? med Hudgrumling menar man helt enkelt:en grumling på utsidan av metabolismen som är skönjbar, dock så brukar man indikera mer på mindre enskilda grumlingar när man pratar om Hudgumlingar. Chilodonella är det veterligen inte nu när jag tittar ikväll kan jag dock säga.
nu för tillfället får ja uppfattningen (jag är inte säker) tyvärr kan dessa Hudgrumlingar vara mycket svåra att indikera ibland. istället för att få minoriteten av chanserna att sjukomen blir rätt identifierat och istället få en majoritet av chanserna att sjukdomen blir rätt identifierat är att undersöka vävnaden under mikroskop. om jag vore du skulle jag
ta det lugnt med medicineringen och fastställa åtminstone vilken familj patogenen ligger under och därmed börja tänka på behandling. om inte får man börja gissa vilket kan sluta bra men kan sluta dåligt. om du dock svarar på ovanstående frågor kan jag kanske säga åtminstone att jag är säker till 50% på en del saker.
#44 Bra tips. Jag har satt en tejpbit på rutan så att jag ser hur pass mycket som minskar. Det läcker faktiskt inte så mycket nu, kanske beror det på sanden som ligger för?
#45 Tack för svar återigen! De fiskar jag kan se att är sjuka har inga trådar, inga sår eller något som lossnar. Inga beteende störningar, de kliar sig inte. De beter sig precis som vanliga friska corydoras. Äter med god aptit. Det enda sjukdomstecknet jag ser är slembeläggningen. De är inga vita prickar i beläggningen heller.
Vart går dina tankar om vad det kan vara?
Jag förstår att det är viktigt att ställa en diagnos innan man börjar med medicinering och behandling men jag känner också att jag inte kan förlita mig helt på att ni ska komma med en diagnos åt mig. Det finns väldigt många duktiga här på forumet som har mycket mer erfarenhet om sjukdomar än mig, men jag kan inte vänta tills det är försent. Det är trots allt mina fiskar och mitt ansvar och ingen annan än jag kan ta tag i det här.
Jag har tagit till mig alla era råd och övervägt situationen länge och nu gjort mitt val. Så nu ser karet såhär hemskt ut:
Tänkte göra en liten uppdatering om hur det går i behandlingen.
Måste få säga att det verkligen inte märks på dem att de är sjuka. De simmar omkring i de hemskt gröna vattnet och bökar runt efter mat. De fick en halv tablett idag som de delade broderligt. Pumpen verkar också vara uppskattad. Det var en himla rolig lek att simma mot utblåset.
Det är lite knepigt att se den slemmiga beläggningen när vattnet är så missfärgat men om jag såg rätt så hänger den med ännu.
Inte för att jag förväntat mig annat ändå på knappt ett dygn. Men man är väl lite ivrig :)
Oj, ser ut som ett litet diskotek i karet! Härligt att fiskarna är pigga och verkar må bra, då borde det inte vara alltför farligt(vad än de har råkat ut för) :)
Jag tror att det är en kombination av den hårdhänta säljarens fiskande + transporten som utlöste det här. Kanske blev det en del skador när säljaren rullade omkring dödskallar och inredning i karet, som dom efteråt fick en infektion/svamp i pga stressen.
Det känns som att jag gjorde rätt i att flytta dem till sjukstugan istället för att behandla hela 280L karet. Hade aldrig vågat slå i en sådan grön gegga där i.
Idag var det den 5e dagen av behandlingen och därmed den sista. Alla sterbai har hittills klarat detta relativt bra. Dag 3 var ena gälen väldigt röd på den ena stackaren. Men det är borta nu som tur är.
Nu kan jag endast se en liten beläggning på den värst drabbade och har därför satt in ännu en behandling idag. Så nu är sjukstugan grön och hemsk igen!
Det går åt rätt håll i alla fall! Vad skönt!
Jo, jag antar det. Orolig är man ändå för att de plötsligt inte ska stå ut längre.
Jag förstår det, men dom är tåligare än vad man tror dom små rackarna!
Vill gärna tro så pass gott om dem men som den oroliga själ jag är så kan jag inte låta bli att vara annat än orolig. Igår och idag tillbringades mycket tid av dem i kokosnöten jag har där i, de är inte lika pigga längre. Men det är ju som förstås förståeligt.. (förstås förståeligt?… blev det kaka på kaka nu?🤔🤦♂️😴)
Jag har läst att denna medicin jag använder ska slå ut bakteriefloran helt. Kan man behöva oroa sig för nitrit då också?🤔

#54 Japp, du ska oroa dig för bakteriefloran. Om du använder så stark medicin måste du vara på med ny bakteriekultur så fort medicinen gått ur vattnet.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det är därför jag skaffat mig ett tillfälligt akvarium där jag behandlar med detta. Tömmer det efteråt och stoppar undan det :)
Men slår det helt ut alla bakterier så lär väl inte nitrit uppstå heller under tiden medicinen finns i vattnet. Eller tänker jag galet nu?
Vi har varit bortresta nu under några dagar pga vissa omständigheter som skett. Idag kom vi hem och det var dags för vattenbyten av akvariet samt ev ny behandlingför sterbai eller förflyttning till stora karet.
Tyvärr märkte jag att en Corydoras sterbai hade fastnat bakom pumpen och lämnat livet där. Känns väldigt tråkigt. Hade det inte varit för omständigheterna så hade jag varit hemma och sett det här i tid och den hade kunnat klara sig.
Så nu är det 3 stycken kvar som jag ska försöka hitta lite kompisar till.
De andra tre såg i övrigt fina ut. Jag var lite osäker på den ena så jag satte in en tredje behandling. Så nu är det snart över och de får flytta hem till de andra :)
Fy vilken pärs! Stackars dig och stackars små fiskar! Men skönt att det verkar gå bra nu.
Verkligen jättetråkigt att den fastnade just då du inte var hemma… Men det är ju inget du kan göra något åt. Hopps du hittar en likadan så gruppen blir komplett igen.
Roligt dock att allt går bra med behandlingen. Du kämpar på himla bra!
Ja visst var det tråkigt. Jag har tänkt kika in på det grossist företag min lokala butik beställer fiskar ifrån, finns sterbai där så kommer jag beställa någon till :)
Det gör du rätt i
Idag är det en lycklig dag för mina Corydoras sterbai!
"Svampen" är botad och de tre överlevarna ska få flytta in i deras hem igen. Än så länge vet de inte vad som väntar men jag är övertygad om att de kommer bli glada. Jag har också beställt en kompis åt dem som borde anlända om en vecka.
Jag är så glad för deras skull! De höll verkligen ut så duktigt i deras sjukstuga och nu får de sin belöning :)
Som ni kanske ser har den ena en liten skada på stjärtfenan, detta är för att även den hade fastnat bakom pumpen och då gjort illa sig. Som tur var, så var jag hemma vid tillfället och kunde släppa ut honom direkt. Fenskadan var lindrig och han är lika pigg som de andra två :)
#62 Men vad skönt och roligt att höra!
. Bra jobbat allihopa
De är verkligen glada nu, simmar upp och ner tvärs över rutan. Fram och tillbaka med full energi :)
Härligt
Nu kom ett bakslag igen… Ett hårt bakslag.
Den fisk som hela tiden varit värst drabbad hade jag inte sett till på några dagar. Jag trodde den hade gått bort och att de andra ätit upp honom men ikväll visade han sig.
Det var det värsta hittills. Dimman var värre än någonsin och han hade fått en stor ärta till bula i magen. Jag såg hur han andades hastigt och min första känsla var att nu är stunden kommen för honom.. Sagt och gjort, nu är han på en lyckligare plats. 🌺
Här är en bild tagen på honom i början av sjukdomstiden där dimman syns, jag har ritat in hur bulan såg ut för att visa er.
Det var faktiskt första gången jag själv avlivat en fisk, trots mina år med akvarium. Det var hemskt och jag hoppas att jag aldrig mer behöver göra det.
Så här i efterhand börjar jag också tvivla på om jag verkligen gjorde rätt. Tänk om det fanns något mer jag hade kunnat göra..
Men samtidigt så simmade han rakt in i håven direkt när jag skulle få tag på honom. Det kan ju inte vara annat än ödet, de är ju hur svåra som helst att fånga i normala fall.
Inte skoj det där, som inbiten fiskare har man ju gjort det förut, men det är ju matfisk.
Inte alls samma sak… med sina egna djur..
Jättetråkigt mimåne. Att avliva fisk är inte ett dugg kul. Förstår dina tankar, men jag ser det som att du hjälpte fisken att slippa lida. Du har ju behandlat, men denna var så pass illa åtgången att medicinen inte hjälpte.
Jo nu när jag sovit på saken så känner jag att det var rätt val. Om jag hade fiskat upp den för behandling åter igen hade den behövt hållas ensam i sjukstugan då kompisarna är helt friska till synes. Med tanke på det och hans mage, så hade han nog ändå varit död nu på morgonen.
Jag måste hålla med dig niklasmyrtenblad om att husdjur är en helt annan sak än matfiskar på något vis. Jag fiskar själv mycket och har gjort det sedan liten. Den avlivningen har det aldrig varit problem med….. 😐?
Vad tråkigt! 🌺