Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 8841 ggr
Pladask
0

Uppsvälld slöjstjärt

Hej!

Jag har en slöjstjärt som ser väldigt mysko ut. Den är uppsvälld så att fjället sticker ut, och även vid ögonen ser den konstig ut. Typ som om den fått en allergisk reaktion. Tror att någon av de andra fiskarna bitit den. Har tidigare fått typ en böld efter att där varit ett bitmärke(?)/sår. Nu har den dessa märken på båda sidor och det ser ut som där är en liten vit klump.

Kan det vara så att den blivit biten och fått infektion eller är detta någon sjukdom?

Tacksam för svar!

annaelfie
3

om fjällen och ögonen sticker ut så kan det vara bukvattensot. Har du någon bild att visa?

Pladask
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar! Har läst lite nu och det stämmer ganska bra med beskrivningen. Dock verkar det ha dödlig utgång vid uppsvullnad? Fisken har tidigare varit svullen på ena sidan, som om det var en böld. Denna gång la det sig ganska bra på ca 1 dag och försvann sedan. Detta var för ett par veckor sedan. Detta gör att jag tvekar på om det verkligen kan vara bukvattensot?

Jag har försökt ta lite bilder. Jag har dock (i panik, inbillar mig att det hjälpte förra gången) hällt i lite "Happy-Life" så vattnet är grumligt…

Pladask
0

bild

Pladask
0

Sista bilden. Har försökt fota i olika vinklar.

annaelfie
0

Av min erfarenhet så klarar sig inte en fisk med bukvattensot mer än ett par dagar max efter att fjällen börjar stå ut, så om den har haft utstående fjäll mer än en vecka och fortfarande kan simma runt och inte bara står på botten så kan det vara förstoppning också, men då brukar å andra sidan inte ögonen stå ut. Om den blivit biten eller naffsad på kan  ju stress vara en utlösande faktor till varför den blivit hastigt sjuk.

Jag lyckades behandla en ciklid med bukvattensot en gång så den överlevde och det gjorde jag genom att sätta igång ett ensikt nytt kar  eller balja med 50 % vatten på akvariet och 50 % nytt, många gömställen och inte mycket belysning, stark pump för ökat syretillsättning och så i med en dl jodfritt salt per 100 liter vatten, 40 % vattenbyte varje dag och efter varje byte i med samma saltmängd som då byttes ut, om du förstår hur jag menar.

Dock kan behandlingen vara ännu mer stressande för firren såklart så om man får känna efter hur pass pigg  och hur stor chans firren verkar ha. Äter den? Vad har du för andra fiskar??

Pladask
0

Det var idag under kvällen som jag noterade att den såg konstig och svullen ut. Har inte märkt något tidigare förutom "bölden" den hade tidigare. Det har gått väldigt snabbt…

Den ser lite hängig/trött ut, men hade den inte sett uppsvullen ut så hade jag nog inte reagerat. Provade att ge mat precis och den åt utan att spotta ut något.

På första bilden ser man att den är svullen och på 3e bilden ser man den vita pricken. Det vita ser ut som en liten kalkbit som fastnat mellan fjällen.

Förutom slöjstjärtarna har jag mollys, siamesiska algätare och "vanliga" malar (lär mig aldrig vad dom heter).

MalinMalvina
0

Kan dom vanliga malarna heta Ancistrus? :) 

Lycka till med slöjisen! :)

Pladask
0

Japp, så heter dom, tack :) Min lilla slöjstjärt kämpar på än, funderade på att åka och försöka få tag i medicin. Kan man ha det i karet med övriga fiskar? Fara om det inte är bukvattensot? Tack för all hjälp, uppskattas jättemycket!

mimåne
1

Hur fungerar det för fisken att äta just nu? Får den i sig mat som förut eller spottar den bara ut det? Är det bukvattensot det rör sig om får fisken svårt att äta eftersom denna sjukdom påverkar fiskens tarmsystem. Har sjukdomen gått så pass långt så blir hela systemet som en enda smet, något som fisken inte kan leva med. I så fall är det bara avlivning som gäller och att sedan förbättra miljö och tillståndet hos de övriga fiskarna. 

När fisken blivit så pass uppsvälld är tarmarna förstörda, äter din fisk som vanligt så är det troligt att det rör sig om annan sjukdom.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Pladask
0

Jag såg att den åt utan att spotta ut. Men verkar inte riktigt lika glupsk som vanligt. Har läst lite om sjukdomar och bukvattensot stämmer bäst. Det enda jag inte får ihop är varför den har en vita klump på ena sidan. Och att maten fortfarande går ner. Men det kanske kan vara bukvattensot som inte förstört tarmarna än? Och det vita är ett resultat av ett naffs från en annan fisk? Hur hade ni agerat?

Pladask
0

Förlåt för alla bilder.. Men såhär ser fisken ut i ansiktet, den är mer svullen under ögonen, ser ut som påssjukan nästan.

Pladask
0

Och en sista ovanifrån. Där ser man var svullnaden sitter och man kan skymta att fjällen står ut. Är även en annan slöjstjärt bredvid där man kan se lite skillnad.

Vill så gärna hjälpa den lilla kraken, jobbigt att se. Men vill inte avliva så länge den är relativt pigg och äter (såvida jag inte vet att den är dödsdömd). Har ju klarat sig en gång tidigare. Hoppas bara den inte har ont :S

mimåne
0

Har du sett om fisken har haft vanlig avföring eller har den varit vit trådliknande?

Hur är det med övriga fiskar? Ingen som visar sjukdomstecken?

Har du själv någon aning om varför fisken kan ha blivit sjuk? Finns det risk att de kan röra sig om t.ex dålig vattenkvalite? Eller har den blivit utsatt för stress? När gjorde du senast ett vattenbyte?

Pladask
0

Jag har inte sett någon avföring än, har försökt hålla ögonen öppna.

Alla andra fiskar ser friska ut och beter sig som vanligt.

Jag kopplade det till att den blivit biten. Den har haft liknande bitmärke(?) på ena sidan för några veckor sedan. Då svullnade den också upp men bara på ena sidan. Kan tillägga att jag inte vet om den blivit biten, har inte sett den bråka med någon annan.  

Gjorde vattenbyte för ca 1,5 vecka sedan. Hade tänkt göra det igår, men avvaktade då jag inte ville stressa min sjukling.

Jag är ganska dålig på att tyda testen :( men vad jag förstod var det ok vattenkvalitet. Men vi har ganska "hårt" vatten.

mimåne
1

Jag kan inte svara på om den blivit biten eller inte, det är svårt att se och tyda av enbart text.

Gör du regelbundet vattenbyten en gång per 1,5 vecka eller blir det ibland mer sällan? Vilka tester är det du har tagit på vattnet?

Pladask
0

Det har väl hänt att det blivit varannan vecka, men försöker hålla det till varje helg.

ph, nitrit, nitrat, kh samt gh.

mimåne
0

Varannan vecka kan fungera bra också om akvariet har förutsättningar för det. Finns dem som aldrig gör vattenbyten eller städar.

Vad ger du dina fiskar för mat?

Pladask
0

Aldrig vattebyten? :O vilken dröm de hade varit hehe. Jag har ett foder för guldfiskar, ett för "alla" fiskar samt algtabletter. Jag har förstått att de vanliga flingorna inte är det bästa och har letat en del. Blev då rekomenderad de förguldfiskar. Men använder nästan bara flingorna som e för alla, då där e andra varelser i karet. Slöjstjärtarna gillar algtablettalgtablettna mest och ibland får de i sig små bitar av dessa. Men var ca 1,5 vecka sedan de fick alger sist.

mimåne
0

Jag är inte insatt i guldfiskar men jag har hört att det är viktigt att ge dem ett bra och varierande foder. I mina öron låter det som att dina inte får en varierande kost. Det kan absolut vara något som ger upphov till sjukdomstillstånd. Det kan vara så att din Guldfisk har blivit förstoppad. Vid förstoppning kan fisken svullna upp och fjällen kan bli spretande. Du kan pröva att ge fisken en bit av en skalad kokt ärta. Det kan hjälpa vid förstoppning.

I de flesta fall där en fisk svullnar upp så är det bukvattensot det handlar om. Fisken brukar då dö ganska snabbt efter uppsvullnaden yttrat sig för oss människor. Ca 2 dagar efteråt har de strykt med. Men med tanke på att detta hänt förut och att svullnaden avtog så kan det den gången rört sig om en förstoppning fisken själv tog hand om och att den nu blivit förstoppad igen. Pröva med ärta och läs på vidare om foder för guldfiskar som du kan variera med. De är ju växtätare så något vegetariskt kanske?

Pladask
0

Ok, tack så mycket för hjälpen! Uppskattas jättemycket! Ska läsa på mer om maten och hoppas att det "bara" är förstoppning.

mimåne
0

Berätta gärna hur det går för fisken sen :)

Marsvinsmamman
0

Här kommer en länk med många riktigt bra bilder på guldfiskar med diverse sjukdomar. Kanske kan du hitta något där.

http://www.goldfish-emergency.com/Page-9-Symptoms-and-Ailments.html

På bilden du visade på din fisks ögon så ser det som pop eye, tycker jag.

Om du bestämmer dig för att medicinera, så gör detta i ett separat kar/balja. Trist att döda alla goda bakterier som finns i det stora karet.

Hoppas du snart får klarhet i vad som hänt, och att din firre piggar på sig.

Pladask
0

#22 Bra sida, den ska jag spara. Min fisk liknade mest den som var uppsvälld pga att de inre organen lagt av. Mer svullnad under ögonen och magen med utstående fjäll. Jag gjorde lite vattenbyte igår och matade sjuklingen med en liten ärtbit. Fisken verkade lite piggare, men var tyvärr död idag när jag kom hem. Har lite dåligt samvete för att jag lät den lida, men tyckte att det gick på rätt håll och hoppades på förstoppning. Tack för all hjälp!

mimåne
2

Vad tråkigt att den var så illa däran. Antagligen var detta någonting som inte hade blivit bättre med medicinering så klandra inte dig själv, du gjorde vad du kunde och försökte verkligen.