Guppyhonor som kantrar
Jag håller på att bli tokig. En efter en blir de dåliga. Snart jag ingen hona kvar!
Två av mina butiksköpa guppyhonor har nyss fått yngel, och efter detta har båda i stort sett tappat förmågan att hålla sig vågrät när de simmar. Båda liksom lättar med baken, så att munnen riktas ned mot botten. Det är bara vid ytan de håller sig i rätt vinkel.
Det är absolut inget fel på vattenvärdena eller temperaturen. Det enda jag varit är att jag fått salta akvariet då vissa fiskar har kliat sig en del, men detta verkar ha upphört nu, iaf det värsta. Sedan såg jag i förrgår att en av mina guppy/endler honor började klibba ihop fenan. Så jag valde att göra kanske 20% vattenbyten om dagen, och efter det har den honan slutat klibba med fenorna.
Men problemet med dessa nyblivna mammor kvarstår. Så jag har flyttat dem till en yngelkasse, för annars fastnar de i växter, under rötter osv. Jag tänkte att det kanske finns en chans att de blir bättre.
Nyss var det bara en av honorna som visade tecken på att inte må bra, och det är den som fått yngel för bara tre dagar sedan. Och nu idag upptäckte jag att den andra honan som ynglat av sig för kanske en vecka sedan, också började få en lätt bakdel, dock inte alls lika mycket som den första honan, men jag satte henne genast i yngelkassen ihop med den andra honan. Jag låter bli att mata dem.
Jag är medveten om att Guppy som man köper i butik kan vara hur gamla som helst i princip, men är detta vanligt? Att de blir såhär efter att ha fött? Jag kan bara utgå från att detta inte är deras första kullar, med tanke på att de redan var dräktiga när jag köpte dem för lite mer än en månad sedan.
Alla yngel de lämnat efter sig verkar pigga och krya, väldigt starka och matglada. Måste man helt enkelt förvänta sig att butiksköpa Guppy inte kommer att leva särskilt länge, och istället förlita sig på ynglen som föds här hemma?
Jag kommer ihåg att du köpt en del guppys på djurmagazinet i piteå, har du köpt någon i luleå på djurmagazinet också?
Jag har inte kommit mig för att fråga i piteå, men åtminstone i luleå så tar de inte emot fiskar från privatpersoner utan endast från grossister. Det betyder att ingen kan komma dit och lämna sina gamla fiskar där när de tröttnat på dem. Relativt unga fiskar levereras från grossister och borde inte bli kvar allt för länge i butik. Man har då bättre chans att få med sig yngre exemplar därifrån.
Har du varit på Rolles akvariecenter någon gång? Där får man titta noggrannare efter yngre exemplar eftersom att han tar emot fiskar från privatpersoner, som kan vara hur gamla som helst. Men han är så trevlig så honom går det att fråga vart fisken kommer ifrån.
Guppys är väldigt hård avlade och tyvärr är det ofta så att de får en och annan dänga nu som då. Klippiga fenor, kliande, de kroknar osv osv osv. Mina egna erfarenheter av tyvärr som du beskriver. Känner du att du inte orkar med detta så kan du pröva med Endlers istället, de är tåligare. Sedan måste man ha lite tur också när man skaffar guppys. Nu är jag inte längre så insatta i dem då det var många år sedan jag höll dem, men de som verkar kunna dem säger att man ska köpa från privatpersoner.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Alla mina Guppy är från DM här i Piteå. Förutom endler/guppy hybriderna.
Den otroligt snygga hanen jag köpte samtidigt som dessa två honor gick bort bara efter ca en vecka. Han blev baktung en kväll, och morgonen därpå låg han död på botten.
Fram tills nu har dessa honor mått jättebra och simmat omkring. Det verkar helt enkelt vara ynglens födsel som utlöste det hela.
Jag vill ju låta bli att köpa Guppy från butik, men det är ju i princip omöjligt att hitta privatodlade häruppe. Så otroligt tråkigt!
Jag har funderat på att köpa Dvärggurami från Rolles akvariecenter, han ska ha fått in nya nu i torsdags, men jag glömde att fråga vart han tar in sina ifrån.
Vet du om han tar in sina Guppy från grossist?
Jag gillar ju dessa hybrider väldigt mycket. Och jag hoppas verkligen att jag hinner få lite egna guppy/endler hybrider här hemma innan alla går och dör.
Blir så otroligt nedstämd när alla fiskarna blir dåliga hela tiden.
De enda som verkar klara sig utan minsta bekymmer är neontetrorna från DM i Luleå. Jag köpte 10 st i tron om jag skulle mista 2-3 st, men än så länge är alla kvar, och är väldigt aktiva. Och ja, de är rätt snabba på att ta nyfödda yngel, och har nafsat på min äldsta guppyhonas fenor litegrann.
Oh my, nu ser jag något jag inte sett innan!
På en guppy/endler hona (hon som hade klibbig stjärtfena), plus min äldsta guppyhona ser jag lite vit/genomskinlig beläggning på ögon och på huvudet. Det var inte där i förrgår, så det måste ha dykt upp nyss.🤔
Kan detta ha något att göra med kliandet de haft för sig tidigare? Måste jag öka saltdosen? Jag blev rekommenderad en tesked salt per 100L… Eller ska jag bara fortsätta göra mindre vattenbyten dagligen? Eller krävs kanske medicinering?