Usch och fy :-(
Kan en lördag börja sämre än att man inser att man tyvärr måste avliva ett litet stim kardinaler.
Har letat som 17 på nätet på neonsjuka och har tyvärr inte hittat nåt som skulle hjälpa.
Det var tydligen allt för långt gånget med vissa.
Sen kom nästa problem.
Hur tusan gör jag det på mest humana sätt.
Ska erkänna att jag är ganska blödig av mej.
Men det måste ju göras…
Läste att man kunde skålla så små fiskar.
Och det var så jag bestämde mej för att göra.
Till min glädje mitt i sorgen så fungerade det.
En stor gryta kokande vatten och dom dog direkt och slapp plågas…
Tack för att jag fick skriva av mej
Det visste jag inte.
Men jag hade inte klarat av av att skära i dom eller slå ihjäl dom.
Och har tyvärr ingen som kunde göra det åt mej….
Att lösa problemet med att spola ner dom i toan som många gör var inte heller ett alternativ. Det hade bara löst mitt problem inte fiskarnas.
#2 Då vet du det till nästa gång iallafall, koka aldrig fiskar sålänge det inte är till middagen.
Kommer jag inte att göra…
Känns jäkligt nog ändå…😕
Tråkigt med kardinalerna och det är sant med att koka fisk inte är bra. När det är så pass små fiskar så använder jag sax och klipper av huvudet helt enkelt. Snabbt och effektivt.
Usch, men det är något jag får lära mej att stå ut med då om jag ska fortsätta med akvarie…
Lånar tråden. Vart hittar man regelverket som bestämmer hur man får avliva akvariefisk? Kollade på Jordbruksverkets sida, men det jag hittade var att man skulle välja en metod som var så skonsam som möjligt, mycket luddigt kan man tycka. Om det nu finns lagar som reglerar detta måste de ju finnas någonstans.
Ola på zoopet har grävt på djupet i denna fråga och hittat svar från EU-direktivet och Ola skriver så här: Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och "ny" forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande: Godkända sätt: 1. Kapa huvudet 2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till! 3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod 4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister) Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär. Ej godkända sätt 1. Kokning 2. Frysning 3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar) Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena. Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens. Mvh. Ola
Ja det är ju just det som är problemet, det står inte någonstans vad som gäller för husdjursfiskar, eu direktivet gäller försöksdjur om jag förstått saken rätt. Jag kollar med jordbruksverket vad som egentligen gäller på måndag och återkommer om jag får något vettigt svar. Personligen och hittils har jag använt sax. Mvh.
Första gången jag avlivade fiskar fick jag tipset att det mest humana var att frysa in dom. Sagt och gjort.. Tyckte dock att det kändes fel..
Efter det har jag antingen lagt dom i påsar och slagit ihjäl dom eller kapat huvudet.. Alltid lika hemskt men känns som att det går fortare såhär
Man får inte glömma att inte släppa ut svenska fiskar som varit i kontakt med akvariefisk på något sätt heller. Matats, varit tillsammans med eller kanske gått i akvarium med inredning efter akvariefisk.
#11 av ren nyfikenhet, varför inte? :)
Inte ens egenuppfödda fiskar exempelvis Guldfisk i egen utedamm? :)
Smittrisken som vanligt. Om dom till exempel bär på sjukdom av något slag som kanske inte ens finns här som våra vilda fiskar inte klarar av och drabbas hårt som sen sprids ut i naturen. Guldfiskar är ju egentligen akvariefiskar även om man har dom i dammar