Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 10402 ggr
akvariet
0

grotta/gömställe?

tja tänkte att min lilla Malte (en mal) skulle på något myssigt "hus" men vet inte hur man gör sådanna och vill gärna göra en egen (får gärna vara ganska avancerad grptta för jag gillar att pyssla)

någon som har något tips på hur man gör en sådan?

annars får jag la köpa i affären i så fall!…

akvariet
0

putt!Rynkar på näsan

Anna_Sv
0

Vad är Malte för mal?

Här får du lite olika tips om grottor:

• En liggande terrakottakruka som du gräver ner i bottengruset
  • lavasten som du bygger upp en grotta av
  • mangroverötter i en hög

Absolut inte något av metall!

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

akvariet
0

malen är en ancistrumal som är ca. 5 cm lång och så. tack vilken anser du vara bäst som inte ändrar värderna(alltså pH, nitrit, nitrat, temp m.m) så mycket!

Sloj-border
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

du kan ta en vanlig blomkruka av lera (eller keramik eller vad nu än det är gjort av, en sån där orange/brun om du förstår vad jag menar xD) och så slår du sönder en öppning. (var väldigt försiktig! för annars går hela krukan sönder! xD om det blir en lätte stor spricka brukar jag ta tejp och tejpa jätte hårt/mycket enda ner till dit jag vill att sprickan ska sluta) det är väldigt pyssligt! :P man måste hitta tekniken och tänka noga ;) sen får man bestämma själv hur stor öppning man vill ha.. man behöver ju inte ha en sån liten öppning som på bilden!! :P

Anna_Sv
0

En Ancistrus måste ha mangroverot att gnaga på, för matsmältningen. Se om du kan hitta en rot som redan är formad lite som en grotta, dvs att den är böjd, eller så. Jag kan lova dig att Malte kommer att vara på roten i stort sett dygnet runt.

Och du, ta inget trä från naturen för det sabbar hela akvariet.

En annan sak också: roten kan göra att vattnet blir lite lite brunaktigt men det är absolut inget som påverkar växter eller andra fiskar.

Jag har fem, eller om det är sex, ancistrusmalar i mitt akvarium och flera mangroverötter som de sitter på nästan hela tiden. Har nyligen byggt upp en grotta av röd lavasten och den gillar de också, trots att stenarna är supervassa.

Ska försöka ta en bild och lägga in i ett nytt inlägg. Återkommer!

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Sloj-border
0

mycket rötter höjer PH-värdet, kruka gör nog ingenting mot vattnet och inte lavasten heller skulle jag tro.. Obestämd

akvariet
1

putt! plzz

Sloj-border
1

#5 ja självklart måste man ha en rot till dom! ;) mitt svar under den var inte till din komentar utan till frågan med det där med vattnet om ni undrar :P hehe^^

akvariet
0

okej tack jag vill gärna se dina bilder! blir kul att se hur andra gör!

akvariet
0

fast jag har ju bara en mal men behöver han den ändå?

sen det där med vattnet; försvinner det bruna tillslut? hur lång tid tar det?

Anna_Sv
0

Det är ju för matsmältningen han behöver ha roten. Roten avger det bruna hela tiden, ända tills det inte är någon rot kvar, typ.

Eftersom du bara har en så räcker det med en liten bit rot, bara så att han kan gnaga/skrapa av trä. En liten 5 cms bit räcker ett bra tag. Och grotta kan du ju göra av annat material, precis som Sloj-border skriver.

Lavasten är bra för hela akvariets miljö eftersom det är så poröst. Därför finns det massor av plats för alla de mikro-polare som hjälper till att hålla akvariet rent.

Här är en nytagen bild på lavastensgrottan. Bilden är skitdålig men skarp. Den mesta skiten sitter på glasets utsida men det var ju för att visa grottan…

Anna_Sv
0

Här en gammal bild på en grov rot jag lagt ner. Malen hittade själv ett krypin mellan roten och gruset och där låg hon mest hela tiden.

akvariet
0

wow häfftig var det svårt?

men jag tror att jag håller mig till krukan ist

men avger 5cms roten mycker brunt vatten då?

imsuchadiva
0

om man slår sönder en kruka, blir inte kanterna vassa då? eller spelar det igen roll?

akvariet
0

jag har ingen aning? någon som vet?

Anna_Sv
1

#13: nej, du lär inte märka något på vattnet med en sån liten bit.

#14: kanterna blir väl lite vassa men det gör inte fiskarna något. Lavasten är betydligt mycket vassare. De vassa delarna på krukan kan man vända neråt mot gruset.

akvariet
0

jaha okej

jippi jag får snart yngel thihi! titta bilden -->

Guppyhonan Alice är gravid och de andra honorna med ( men Alice är tjockast och med mäst syndlig fläck!) Alice på bilden!

Elinormaggan
0

Sätt ner en keramik kruka som de skriver dom ÄLSKAR dom!!Skrattande

fast iförsig är det ju från fisk till fisk men när jag satte ner min satt malen där i 1 vecka utan att man såg han förflytta sig xD nu använder han den som tillflykts ort när han blir rädd :)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

akvariet
0

haha okej roligt ska göra det imorgon! hehe snart kommer dom!

Mig-
0

det står i en tråd att man ska slå krukan inifrån ;)

Elinormaggan
0

#20 har också läst det i Ancistrus artiklen!! för det står där ;)

(Det finns billiga krukor på IKEA)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

JessicaN
0

OT kanske men jag har också en ancistrushane som heter Malte. Har haft honom i 1½ år :)

akvariet
0

haha vad roligt att du har samma smak som jag när det gäller namn hehe!

(OBS: min kamera är jättedålig så får inga bra bilder!)

akvariet
0

ville bara kolla så vad ni tycker om min kruka…

akvariet
0

det som glimmar är nog lack tror jag men det gör la inget elr?-->

akvariet
0

putt!Rynkar på näsan

akvariet
0

PUTT!Gråter säg era åsikter om krukan!

akvariet
0

snälla! behöver veta så jag inte sätter ner denna i mitt akvarium!

Stephanie
0

Nu får du ta och lugna ner dig med ditt puttande! Det är inte alltid någon inne som kan svara. Putta först om tråden inte ligger på förstasidan bland Senaste inlägg (om du måste bläddra för att hitta ditt inlägg).

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

akvariet
0

okej

akvariet
0

precis lagt ner en kruka som jag hittade och hackade ur ett hål i!

vad tycker ni?-->

Stephanie
0

Den ser bra ut! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

akvariet
0

tack men vad tor du om snigeln? läs "Hjälp vad är det? så får du veta vad jag menar!

akvariet
0

min lilla gula Guppyhane typ "ligger inuti krukan som jag la i för en liten stund sen. varför gör han det? tycker han att det är mysigt elr vad?

Eidesdotter
0

En Guppy ska ju inte ligga utan vara i rörelse/simma, så han kanske inte mår bra av någon anledning. Svårt dock att säga vad det kan vara.

(Har gett ett svar på din snäckfråga i den tråden.)

akvariet
0

nej asså han ligger inte horisonenlt utan ligger med magen i gruset ungefär men han nuddar inte och sen när jag knackade lite så simmade han ut och var lika sprallig som de andra!

han kanske är trött elr?

akvariet
0

jag lägger upp en bild vänta lite! så får du se hur jag menar!

Eidesdotter
0

Låter som att det bara var något tillfälligt. Beter han sig som vanligt nu så är allt säkert bra.Glad

akvariet
0

här är han nu ser du hur jag menar!-->

Eidesdotter
0

Ser helt OK ut i mina ögon. Han kanske bara kollar in den nya inredningen.Glad

akvariet
0

japp det gjorde han nog hehe shoo!

KerstinL
0

Krukan ser bra ut tycker jag, måste bara passa på och säga att Ancistrusar behöver ha en rot, dom äter trä och det är viktigt för deras matsmältning.

Javamossan kan du tex lägga uppe på krukan och lägga en liten sten eller nåt som tyngd. Svårt att förklara men om du tar en sten eller nåt som kan ligga precis på bottenhålet (som nu är takhål), så låter du mossan växa uppåt.. förstår du hur jag menar??

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

jaha japp jag fattar men är det bra att ha javamossan där då? tycker du det?

akvariet
0

hur lång rot behöver han då? han är ju bara en!

KerstinL
0

Du får testa dig fram med mossan.. alla har ju olika smak så.. Ta den minsta roten du kan hitta i djuraffären, den borde inte bli så dyr om dom tar betalt/kilo.. 15-20:- kanske.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

Skrattandedet blir nog bra med mossan och träbiten hehe

Saga85
0

Själv tog jag en kruka och drämde till så att det blev tre bitar, och dessa la jag ut. Tre grottor i olika storlekar.

akvariet
0

#47 ja du det såg ganska fint utSkrattande hehe

akvariet
0

vad kostar normalt en äppelsnäcka?

JessicaN
0

#49 Det beror helt på vilken färg du ska ha. Jag har en massa gula som jag tar 7 kr styck för, dock så skickar jag inte förrän det blir varmare ute. Köpte mina första rosa och vita för 50 kr styck.

BrallarN
0

Hur mår din Guppy? Kolla så han inte sjunker när han simmar för jag hade problem med det med mina gammla guppys att dom fick dåliga simblåsor och sjönk sakta men säkert när dom inte simmade. Då brukar dom vara ganska glada i att ligga och ta det lungt på botnen :D

akvariet
0

#50 ja, vad kul fast jag är nog lite mer sugen på rosa sry!

#51 nej han sjunker inte han simmar neråt! och sen "ligger han bara där och slappar typ… han är offta själv och simmar! är han mobbad elr nåt då?

akvariet
0

*PUTT*

JessicaN
0

#52 Jag planerar för att få rosa till våren :)

akvariet
0

#54 ja men vad bra då  skulle jag gärna köpa fast var bor du?

och sen en fråga: jag har hittat en posthornsbäbis och då gissar jag på att det fins fler i mitt akvarie. men den var väldigt fin så har inrett en 3 liters plastburk utan värmare och filter. klarar sig dom där elr dör dom? skriv svaret på ett annat inlägg: Hur fångar man dom?

JessicaN
0

#55 Har inte några rosa bebisar än så jag får hoppas att dom vill få bebisar :) Jag bor i Hallsberg, ca 3 mil söder om Örebro. Så länge det har blivit varmt nog ute så kan jag skicka :)

Posthorn har jag tyvärr ingen erfarenhet av men dom är dubbelkönade så även om du har den ensam så kommer den kunna föröka sig.

Det finns snäckätande snäckor om man har drabbats av "skräpsnäckor", men då kan du nog inte ha äppelsnäckor i samma akvarium. Annars så är det nog bara att plocka som gäller.

akvariet
0

okej men jag ska ha den lilla bebisen i ett 3 liters som sagt men vad ska jag ta för bottenmaterial?

Cappi
0

Jag tycker, akvariet, att du ska försöka hålla dig till ett ämne i dina trådar. Du har en tråd om äppelsnäckor också.

Det blir svårt att svara dig när du håller på och fnattar. Då är risken så stor att man tröttnar på att hoppa hit och dit i flera trådar för att se vad du skrev, än här, än där.

Så försök att inte byta ämne mitt i, så blir det nog bra!!Glad

akvariet
0

okejRynkar på näsan

Vovisch nr2
1

själv i mitt akvarium till min Ancistrus har jag delat en kokosnöt.  brukar vara en hitt till Ancistrus! 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

wille_wille
1

Senast någon skrev i tråden var 15/11 2009😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

usvead
1

Apropå vassa kanter på krukor…

Vad skulle man kunna slipa med om man inte har en hel verkstad med allehanda verktyg hemmavid. Kan vanligt sandpapper vara ett alternativ?

mimåne
0

#62 I naturen filar ju stenar själva ner kanter mot varandra. Sandpapper kanske kan fungera, bara du är försiktig så att det inte går sönder. Du kan ju pröva?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2

Övade först på en sunkig terracottakruka innan jag gav mig på en ny fräsch och det blev riktigt bra.

Kanterna/brottytorna slipade jag av med en gammal metallfil (se bild) som jag hittade i verktygslådan. Det var t.o.m. lite lättare att slipa när krukan var fuktig, och resultatet blev mjuka kanter. Jag är väldigt nöjd 🙂