Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 3050 ggr
[tlundegard]
4

tlundegard´s akvarietråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fyndade ett 60L akvarium häromdagen och tänkte att jag kunde försöka mig på en liten projekttråd om uppstarten! Jag är inte sådär jätteduktig på att uppdatera, glömmer lätt bort och är lite lat av mig.. Men ska försöka så gott jag kan ;)

Jag har funderat lite fram och tillbaka över vad jag vill ha i akvariet. Jag har länge varit väldigt sugen på en asienbiotop, men minst lika länge har jag varit sugen på att ha ett kar med endast dvärgklogrodor! Helst skulle jag ha en hel drös med olika kar, men det får nog inte plats i mitt lilla rum, hehe.. 

Det lutar iallafall mot att ha en liten blandad biotop med ett gäng ottosar, ett par Gurami av någon sort (troligtvis honungsgurami) och kanske någon sorts räkor eller ett gäng endlers. 

Men vem vet vart vi hamnar när det hela är över ^^

Jag kommer skynda långsamt med det här akvariet, då jag inte har så bra ekonomi just nu. Dessutom så vill jag inte göra något förhastat.

Jag uppdaterar lite allt eftersom det händer något nytt!

Börjar med en bild på akvariet. Med det fick jag en pump och en doppvärmare.

Jag fyndade en ramp för ynka 10:- på erikshjälpen här i norrköping men jag kommer inte använda den nu i början då den är för lampor med e14 sockel. Jag har redan glödlampor med e27 sockel, de är på 9w och 6500K från ÖB. Så jag får se hur jag löser det med belysningen.

Ni får gärna komma med förslag allt eftersom :)

och nej, akvariet är inte det snyggaste jag har skådat, men jag kanske kan dölja det med snygg inredning ;)

Tokyo
0

Vad hade du tänkt dig för bottenmaterial till akvariet? :)

MalinMalvina
0

Vad roligt! :) Lycka till och håll oss uppdaterade! :D

[tlundegard]
0

Testade att fylla akvariet också, det ska nog få stå så ett dygn. Så nu får vi hoppas att jag inte har blivit lurad ;)

[tlundegard]
0

#1 Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig än.. Soil, Coop Xtra kattsand eller klumpbildande kattsand under ett lager med svart grus är nog alternativen iallafall.

Skrivit lite om det här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5301bbe5ce12c46ade00044f-pris-pa-soil?discussions-2

[tlundegard]
1

Nu har jag fått hem en bänk, men lite av en besvikelse var den.. Trodde den var i riktigt trä men den är gjord av träfiberskivor! Jag kommer ändå chansa och hoppas på att det håller..

Såhär såg annonsbilden ut..

[tlundegard]
1

och såhär såg den ut på baksidan ;)

Men möbeln är ganska så kompakt och både hyllan och skivan upptill är av trä så det ska nog funka. Har även suttit på den och det höll utan problem :)

inthegame
1

Detta vill jag följa!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

mimåne
2

Så besviken tycker jag inte du ska vara ännu, den ser ju bra ut ändå. Håller det däremot inte så då förstår jag dig. Jag håller tummarna :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
1

#5 Om du vill förstärka den lite extra kan du ju sätta en "ribba" lodrätt i mitten av den öppna hylldelen =)

NevaC
0

Följer…… 🙂

[tlundegard]
1

Blir lite nervös nu, tydligen så täcker inte försäkringsbolaget vattenskador om man inte har en riktig akvariebänk.. Ska leta vidare efter någon annan bänk, hittar jag ingen så får jag köra med den här men annars så byter jag :) som sagt, det här får ta den tiden det tar..

mimåne
1

Ja bättre att köra säkert än att chansa :)

sauk1
0

#11 Bra att du kollade med dem. Jag gjorde detsamma, men mitt försäkringsbolag nämnde inget om att det krävdes en särskild bänk, även om jag nu råkar ha det. Låter lite orimligt, som krav.

mimåne
0

Ja, vad räknas förresten som en riktig akvariebänk då? :P

[tlundegard]
0

Det var inte försäkringsbolaget som nämnde det utan flera på akvarister på Facebook.. Jag antar att det är en bänk som är byggd för akvarium :o men det bästa är kanske att ringa försäkringsbolaget och höra med dom :)

mimåne
0

Så om man bygger en egen bänk, är det en riktig akvariebänk då tro? 🤔

[tlundegard]
0

Nja, det skulle nog klassas som hemmabygge ;) men bygger man en egen bänk så bygger man den väl ändå så att den med 100% håller? Då behöver man ju ändå inte oroa sig ;)

mimåne
0

Det är sant :)

sauk1
2

Jag tror att man har fel försäkringsbolag om diskussionen vid ett vattenläckage handlar om ifall man byggt bänken själv eller inte… 😓

[tlundegard]
1

Jag har bestämt mig nu för att chansa på bänken. Jag kan sitta på den utan problem och har även gungat lite på den, den verkar stabil.

Nu väntar jag på sand så jag kan starta upp karet, ska även iväg och titta lite efter lampor på öb någon dag. Uppdatering kommer! :)

Smulan80
0

Jag är helt klart avis, den där bänken är ju så snygg!

[tlundegard]
1

Haha, jag har bestämt mig för att skaffa en sköldpadda istället till akvariet, så gick det med det! 

Men om det är av intresse så kommer jag ändå fortsätta uppdatera här då jag troligtvis även kommer ha fiskar som sällskap till den :) 

Självklart så kommer han inte få bo så litet så länge, bara medan han är liten. Det blir kanon med bänken också, för akvariet kommer inte vara fyllt med vatten och därför inte vara lika tungt.

Det skulle vara snällt om någon Medarbetare ville ändra rubriken till:

"Projekt Sternotherus odoratus" eller dyl :)

[tlundegard]
1

Eller så kan ni byta rubriken till "tlundegard´s akvarietråd" då jag nog kommer skriva om mina andra akvarium här också ^^

mimåne
1

Fixat :)

[tlundegard]
2

Och så gick det med det projektet.. Nu har jag fått ett väldigt bra erbjudande om att få köpa ett stort akvarium och dessutom inte bara en utan två! En hona och en hane ska det tydligen vara, jag får se om det stämmer och om jag behåller båda och köper en till hona då de är könsmogna eller om jag bara sparar hanen. Mycket vill ha mer brukar man ju säga, jag hade tänkt börja med ett 30 liters akvarium på mitt rum, så slutade det såhär ;) Jag kommer väl fortsätta uppdatera här, det är ju ändå ett akvarium jag ska inreda :) det lilla 60 liters kommer jag nog använda till dom i sommar när jag bor hemma (bor i studentrum nu), så det var inte något onödigt köp iallafall. Vi får se hur det hela slutar, jag är iallafall glad över mina blivande paddor :)

mejamylove
0

#25 vad är det för djur du snackar om? :P

[tlundegard]
1

#26 Det var en mysksköldpadda som jag skulle köpa.

Ursäkta för mycket text och lite bilder, hatar själv sådana projekttrådar och ska bättra mig nu!

Planerna blev ändrade, av olika anledningar så drog jag mig tillbaka från köpet av mysksköldpaddorna och det var väl lika bra, jag har inte hittat någon som kan vara djurvakt när jag åker bort några helger i sommar.

Här är iallafall en bild på hur jag hade inrett akvariet anpassat till att ha en sköldpadda, utan växter då..

[tlundegard]
1

Nu har jag fyllt akvariet med växter, men kommer troligtvis ändra inredningen innan jag är färdig. Javaormbunken ser inte vidare rolig ut, hoppas att den piggar på sig lite! Kommer binda fast den vid roten så småningom, även anubiasplantan kommer bindas fast.

Jag måste få tag i mycket mer snabbväxande växter också, det börjar redan komma lite alger på rutan!

Ellenor123
0

Ser snyggt ut, gillar roten! Sätt ut en annons här så får du säkert tag i massa snabbväxande :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mimåne
0

Tumme upp från mig med! :)

[tlundegard]
1

Tack för kommentarerna :) Nu har jag möblerat om i karet och fått tag i en hel drös med vallisneria! Allt fick inte ens plats i karet ;)

Frågan är om det blev för mycket och om det nästan var snyggare när sanden var högre på ena sidan, men samtidigt så vill jag ju kunna se allt i karet. Det gjorde jag inte tidigare då det var en backe ner bakom roten..

Javaormbunken ska jag klura lite på om jag ska ha den (det är den som för tillfället sitter till höger om roten), funderar på om det kan bli för mycket med den eller om det är en bra brytning till all vallisneria.

Sedan så insåg jag när jag fyllde akvariet att det står lite snett! Det är 7-8mm skillnad på vattenytan på diagonalen.. Tror ni att man kan ha det så eller är det bara att tömma karet och åtgärda? Det är så himla surt att jag upptäckte det nu när jag har fixat allt! Tyvärr så antar jag att det bara är att tömma allt och fixa :(

Tar gärna emot tips på hur karet kan bli snyggare! :)

mimåne
0

Jag tycker det blev super bra! Inte alls för mycket vallisneria och java ormbunken sitter ju perfekt där den är! Rör ingenting nu! ;)

Det där med att det lutar en aning.. Jag har för tillfället ett akvarium på 280L som står på en bänk. Bänken är jämn och bra när jag kollat med vattenpasset. Men ändå lutar mitt akvarium pytte pytte lite grann. Detta tror jag i mitt fall är för att den ena delen i karet har tyngre inredning av sten och trycks då ner en aningen mer på liggunderlaget mellan karet och bänken. Hittills har det dock inte varit några problem.

[tlundegard]
0

Då får jag nog sätta en sten där och sätta fast javaormbunken på den, för i nuläget ligger den bara på sanden ;) Jag tror att det kan vara så i mitt fall också, det är där det är som tyngst i karet som det lutar lite nedåt. Men jag har ett ramakvarium så det kan inte tynga ner något liggunderlag! Får kolla bänken helt enkelt, ett par millimeter kanske trots allt inte är hela världen :) Och tack!

mimåne
0

Nä jag tror inte det är någon större fara. Det rör sig trots allt inte om några stora vattenmängder heller.

Sweetbebban
0

Snyggt det blir!:) Var fick du tag på så mycket valliseneria? skulle gärna vilja köpa jag med men hittar inte nån stans att köpa:)

sauk1
0

#35 Beställ i butik eller håll koll på plantswap.se!

[tlundegard]
0

#35 från en som bor här i Norrköping :) annars är plantswap eller Facebook väldigt bra ställen att leta på! Har fått lite tofsalger ser jag nu, får hoppas att det försvinner så småningom! Kommer nog skicka efter pmdd nästa månad också :)