Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 828 ggr
MalinMalvina
1

Lite funderingar

Skriver väl mest detta inlägg för att dels få lite svar men också för att få ned det på papper för min egen del :) Vi har haft vårt första kar snart ett år, han har haft kar när han var yngre, mina systrar har haft men dessa är mina första egna så vi är inte helt nybörjare men vissa saker har jag gått och funderat på ett tag :) 

Vi har en vit halfmoon Kampfisk hane. Eller han va vit med en röd fläck på huvudet när vi köpte honom, nu är han mestadels vit men börjar bli mer och mer röd, men även mörk och ljusblå skiftande vid gälarna och fenorna, börjar även se rosa/lila fält.. Varför ändrar han färg? Beror det på honorna? Har 5 st i samma kar, en rosa/lila, en röd, två mörkblå och en vit med ljusblå fenor, hon ändrar också färg.. har blivit mörkare blå i fenorna.. Varför sker detta? :/ Det gör inget är mest nyfiken :) 

Går det att se könet på pansarmalar? Har 6 st fläckiga och en metall. En ser lite annorlunda ut, mindre än de andra och har mycket spetsigare ryggfena, kan det ha nått med könet att göra eller ser den helt enkelt bara annorlunda ut? :) 

Vi har några guldfiskar och slöjstjärtar, dessa stimmar gärna. Är detta normalt för dessa sorter eller är våra bara knäppa? Kan nämligen inte hitta nån info om ämnet.. 

Undrar även om hur gamla neon och koppartetror kan bli? Vet att dessa vill vara i stim på minst 10 individer, då alla våra kar är begagnade har vi fått mycket fisk "med i köpet" då bl.a 2 neon och 2 koppartetror. Vi vill inte ha tetror men dessa får leva resten av livet hos oss. Tyvärr har den ena neontetran gått vidare ned i toastolen pga av sin hastiga död för ca. 2 veckor sen, hen hade länge haft en svart knöl bakom fenan, sen vi fick hen och dog. Sååå hur gamla kan dom bli? Typ? :) 

Har även 2 siameser, två bebisar i vårt "kampfisk kar" på 54L och 2 vuxna i vårt 240L, går det på nått sätt att se kön på dessa underbara varelser? :) 

Våra Guppy bebisar är nu ca 1 månad gamla, några har börjat färga ut, går i neon orange, neongrönt, gula och blå. Har även ett som skiftar i gul/grönt, orange och rosa! Tror den är en keeper ;) Hens orangea färg går även ut på kroppen, inte enbart fenor :) 

Går det att se när dom är så små vilket kön det blir? Tänkte om färgen "lägger" sig olika? Honor är ju ofta bara fen-färgade medans hanar är helkropps-färgade, eller har jag helt fel? :) 

När börjar guppysar färga ut i vanliga fall? Alltså vid vilken ålder typ? :) 

Några ser man redan sen födseln att det har svart kropp och vissa är ljusare :) 

Tacksam för svar! :D 

Sorry för långt inlägg…………….

Kram Malin

sauk1
0

Jag är ingen expert på det men med mina pansarmalar ser man tydligt att de smala är hanar och de tjockare honor.

GioJ
0

på guppys ser du skillnad tidigt på analfenan… hanarnas är liksom rörformad….

MalinMalvina
0

Tack för svar! :)

[raichu]
0

Slöjstjärtar och guldfiskar är samma art.

Slöjstjärten har bara avlats från guldfisken.

MalinMalvina
0

#4 Jag vet det :) Det var inte min fråga, utan är dom stimfiskar? Hittar ingen info om det men våra stimmar.

guppytjej
0

Man ser guppyns kön långt innan hanarna utvecklar gonopodiet, honorn ahar den såkalalde "gravidtetsfläcken" redan när de är 1 vecka gammal det är en pigmentfläck o har inget med dräktighet o göra. På blonda, albino o guld är det svårare att se den fläcken dock. Hanarna är de som färgar ut först, om man inte räknar det "halsvarta" (bakdelen svart som vissa guppys har det kallas halvsvart det kommer efter nån vecka på både hanar o honor). Blonda yngel dyker ofta upp i zookullar då o då, de är gula i kroppsfärgen istället för grå.

Ellenor123
0

Det är ingen "riktig" stimfisk men om de har kompisar, vilket de gärna har, så simmar de gärna med dem. Slöjstjärtar alltså :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

MalinMalvina
0

Där fick jag svar! :D Tack! :)