Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 3405 ggr
Trollhund
0

Asien biotop

Hej alla duktiga akvarister!

Jag är lite sugen på att starta ett nano med en asienbiotop. Fokus kommer ligga på växter, invånarna kommer antagligen bara landa på en ensam kampfiskhane. Men hur tänker man när man bygger en biotop? Försökt söka lite på hemsidan men hittar mest snack om fiskar, jag vill ju ha en massa fina växter! Och var köper jag växter då det verkar vara svårt att få tag på det man vill ha via djuraffärer..

Jag vil klara mig utan co2, jag vet dock inte hur vanligt det är att man har det men tänkte att det kunde vara bra att säga till.

mimåne
1

Vad roligt med en biotop! Ett tips jag har till dig är att besöka den välkända sajten Zoopet.com. Där har de ett register över en del växter, du kan använda sökfunktionen och ställa in Asien på ursprung. Då kommer du få upp växter från asien. 

Fast nu gjorde jag det här åt dig😊http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_avancerad_sok_resultat.php

När du klickar på en växt så kommer det till höger upp en kategori som heter "Akvarium med växten i". Där har akvarister laddat upp bilder på sina kar och en del är döpta till "biotop". Kan vara intressant kanske att titta på andras och se hur de har gjort :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Trollhund
0

Tack för värdefullt tips! Är mycket nyfiken på de som haft i bambu… Någon ide om var man kan hitta det? Hur klarar sig det i vatten egentligen?

Lilolizeit
1

#2 Dom jag läst om som haft bambu har haft de vanliga blompinnarna som köps i blomaffärer och det ska funka bra så länge dom inte sticker upp ovanför vattenytan för då har de börjat mögla.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Trollhund
0

Nu tänker jag högt här…

Det står att Kampfisk eller betta splendens lever i risfälten… Men de borde väll finnas på fler vilda ställen också? Ett risfält käns inte så kul att efterlikna även om det självklart går att leta efter växter som är gräsplanteliknande.

CatchFatch
0

När du söker på växter kan du ju även välja om de ska ha mycket eller lite ljus, växa snabbt ellr växa sakta osv :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

LajvKrattan
0

Här är några exempel på biotopakvarier från AGA: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2013/index1.html

När man skapar biotopakvarier brukar man sikta på att så noga som möjligt efterlikna en naturlig biotop. Biotopen i fråga måste inte vara naturlig utan du kan om du vill återskapa ett risfält. Om du inte känner för det kan du "fuska" lite och göra ett akvarium med bara asiatiska växter, men inte nödvändigtvis från samma biotop. På så sätt blir det lättare att få variation samtidigt som du kan säga att du har en asiatisk biotop.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Trollhund
0

#6 Tack! Det var exakt sånt jag var ute efter! Men nu är frågan, om man vill köra biotop på riktigt, hur hittar man bilder på området man letar efter? Alltså vad utgår man från? Jag vet ju ex inte hur ett risfält ser ut, eller en flod i asien eller vad som, hur tar jag reda på det?

LajvKrattan
0

#7 Det är väldigt svårt. Jag funderade själv på att skapa en biotop åt min Kampfisk men jag kom fram till att det skulle bli för krångligt. Om du verkligen vill så kanske du kan hitta information i något bibliotek men annars vet jag inte.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Trollhund
0

#8 Attans. Kanske blir fuska då, men coolt är det. Kanske fuskar men med försök till att få till något mer uppbyggt.. Hrm..

Trollhund
1

#10 !!! Tack! 

Jag älskar det här forumet.

[Jens]
0

Du är välkommen och jag gillar forumet oxå ! :)