Knepigt läge
Hej
Jag skulle behöva lite tips och råd, i en lätt knepig situation som uppstått på barnens skola.
Bakgrunden är denna. Barnen hade pengar från majblommekommitten, som de skulle använda på valfritt sätt. Efter omröstning bestämdes det att två akvarium skulle inhandlas.
Alla barn skulle få välja en fisk, och akvarierna skulle även användas i utbildningssyfte.
Så långt allt väl.
Barnen har i omgångar fått välja fiskar och allt har varit frid och fröjd. Tills nu.
Dottern kom hem i fredags och var arg. Så här sa hon
"Mamma, fiskarna i skolan är sjuka, de har fått vita prick"
"Oj då, sa jag. Har du sagt till lärarna om det?"
"Ja, det har jag. Men de vill inte köpa medicin. Jag sa, de måste ha medicin, annars kommer alla att dö, och då svarade läraren, jamen då får de väl dö då"
Jag kände spontant att jag kan åka dit och medicinera, inga problem. Fiskarna ska inte få lida för inkompetenta lärare, så imorgon blir det studiebesök på skolan.
Däremot vill jag ha lite råd… Hur i all världen hanterar man en sån här situation?
Läraren, i mitt tycke, lär i detta fall ut djurmisshandel. Detta är på inget sätt ok i mina ögon. Ska detta fortsätta måste fiskarna flytta från skolan.
Så, lite råd från er alla. Hur hade ni hanterat situationen?
Väldigt väldigt tacksam för svar, tyck, och tankar från alla.
/MallaT
Jag hade tagit upp det här med den lärare som har ansvaret för djuren. På ett vänligt men sakligt vis. På något sätt så måste en lösning ske för dessa barn ska inte lära sig att man inte behöver ta hand om fiskar. De är också husdjur och ett ansvar. Att du ska behöva ta på dig det här är helt fel, men någon måste ju säga ifrån!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne, det är lite så jag känner. Barnen måste få lära sig att ett liv är lika mycket värt som ett annat, oavsett sort.
Dottern har dock förbjudit mig att prata med läraren, sånt är ju pinsamt ;)
Men ett mail till rektorn går bra, så det får det bli.