Ny köpare.
Tjena, vi var i hornbach och där hade vi tänkt köpa de små grodorna, snäckorna och mini ålarna eller vad det är. (de är i samma akvarium)
Jag är väldigt oerfaren om sånt här så jag blir väldigt glad om ni kan säga skötsel, fakta m.m :) Det är u pinsamt att i framtiden köpa djur man inte kan något om.
Tack på förhand🌊❤️
Jag måste hålla med dig om att det är både "pinsamt" och inte ansvarsfullt att köpa djur som man inte vet vad det är för något, eller vad de kräver. Blir så glad att du vänder dig hit och vill ha råd om dessa djur innan du gör ditt köp. Så att de får de bästa förutsättningarna. Jag skulle vilja fråga dig, om du har haft akvarium tidigare? Har du någon erfarenhet om hur man sköter ett akvarium?
"Mini ålarna" skulle kunna vara khulii ålar. Här kan du läsa mer om dem: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281&SOK=1
Grodor som säljs i djurbutiker brukar vara dvärgklogrodor. Tyvärr kan jag inget om dessa så det överlåter jag till någon annan.
Angående snäckorna. Vet du vad det är för art? Om inte så hur ser de ut? Vi har ett snäcklexikon som är uppe på framsidan just nu, där kan du se om du hittar en passade snäcka och läsa på om dess behov.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Aa, det är pinsamt och jag vill ju djuren det bästa och jag har sökt jätte mycket på internet men jag hittar inget så jag kom hit (;
Tack för länken. Och de fanns 2 sorts grodor där. Det är typ så prickiga grodor 🤐
De där snäckorna, de är nog posthornsnäcka, för de i hornbach såg ungefär ut så. Jag ska kolla fakta om arten för jag kan ju namnet nu, men jag måste veta arten på de ålarna och grodorna för att få reda på mer 😉
Jag kollade länken #1 och det såg ut som en Pangio _kuhlii men den i hornbach var mindre, fasst det var nog en unge :P
_
Att du vill dina djur det bästa glädjer mig, då många verkar ha åsikten att fiskar inte är några husdjur utan bara fiskar. Vilket inte stämmer.
De kan vara ganska små och troligast är att du stött på Kuhlii ål. Bilder kan vara lite vilseledande. De är väldigt fina och trevliga. Köper du dessa så var noga med att det ska vara finkornig sand i till bottenmaterial. De har små spröt vid munnen som lätt skadas om du har grus. Dessa vill också vara i grupp så du behöver köpa flera stycken av dem.
Är grodorna prickiga kan det vara dvärgklogrodor. De har prickar. Googla och se om det liknar.
Åh! Tack så mycket, det är nog dvärgklogrodor <3
Nu så ska jag läsa en massa om dem :) Tack tack!
Och man kan väl ha grodorna,snäckorna och Pangio kuhliiorna tillsammans?
Jag kan ingenting om dvärgklogrodor då det inte hör till mitt intresse. Jag hoppas någon annan kan svara på huruvida de passar ihop med de övriga invånare du tänkt dig.
Jag tror det är mitt huvud som spelar mig ett spratt så här sent inpå kvällen då tröttheten trillat in, men kan kuhlii ålar äta snäckor?
Nää, inte gör dem väl det?🤔😴
För övrigt så undrar jag hur stort akvarium du har och om du har haft akvarium tidigare?
Ålar äter gärna döda fiskar men har svårt att tro att dom skulle ge sig på snäckor ^^