Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1083 ggr
MallaT
3

Aldrig mer akvarium?

Hej!
Jag är alldeles ny här, och vill börja med att tacka alla er som skriver. Det finns massor av fantastiskt bra information, idéer och inspiration att hämta!

Jag avvecklade mitt ”stora” akvarium för ca 15 år sedan, då platsen behövdes till barn på ingång. Det var på knappt 200 liter, och när det var sålt tänkte jag att, nej, aldrig mer akvarium.
Så plötsligt dök ordet ”akvarium” upp på dotterns önskelista. Min syster hade ett tomt 54 liters med pump som för tillfället inte användes. Doppvärmare inhandlades och till födelsedagen i början av februari kunde vi överraska dottern med ett alldeles eget akvarium.
Jag hjälper dig såklart! Tills du har lärt dig hur du tar hand om det själv. Sa jag.
Vi startade det tillsammans, dottern och jag, efter konstens alla regler, och nu har några fiskar (platy, guppies och en liten mal) flyttat in.

Jag som absolut inte skulle ha akvarium igen, never ever, är den som sitter där och tittar oftast.
Det är bara att inse att jag älskar dem! Finns det något mer lugnande än att sitta med en kopp te/kaffe och titta på fiskarna som simmar omkring och undersöker sin omgivning?

Egentligen gör det ju ingenting att jag sitter där och glor, men det blev liksom underligt nu i helgen…
Dottern hade ett gäng kompisar hemma. De fixade med nånting i köket, och jag, som tänkte hålla mig ur vägen, satte mig vid akvariet. Nu står akvariet i dotterns rum… så när hon och kompisarna kom upp dit så ville de liksom att jag skulle gå ut! Helkonstigt ;)

Så, det måste bli ett akvarium till mig också. Såklart.
Runt 100 liter tänkte jag. Vilket har ni att rekommendera? Jag har kikat runt på annonser på blocket, men jag behöver ett med möbel då jag inte har någonting passande att ställa det på, så utbudet är begränsat.

Ja, det var lite om mig.
Tack igen för alla bra trådar!

[Seaside]
0

Jag känner igen din historia… Har gjort samma sak själv: Tappat sugen och sagt ´aldrig mer´- men nu är jag visst i farten igen. Farlig hobby det här!Skämtar

Draken
0

Hej och välkommen.

Om du har utrymmet så rekomenderar jag att du tar ett litet större än 100 liter . Ett större akvarium är lättare att få bra balans i. Och du kan ha lite andra fiskar än de vanliga Guppy och Platy i ett litet större. Om man nu inte gärna vill ha Guppy och Platy då förstås.

Det brukar finnas jättefina och billiga möbelakvarium på blocket, och jag rekomenderar att du kanske skall ta ett på kring 200 liter eller större.

Bor du nerimot Stockholm och ännu längre söderut, så kan du tom. hitta väldigt stora akvarium för litet och ingenting, kompletta med inredning, fisk, pumpar etc.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om hur det blir :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ellenor123
0

100 liter låter bra, är en smaksak. Kolla på blocket, nya möbelakvarium brukar vara dyra - tycker jag :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

MallaT
0

Fick tyvärr göra en akututryckning till DjurMagazinet pga vita prick, och passade då på att titta på nypris på akvarium med möbel. Som nu säger är det lite dyrt. Fast jag har ingen brådska, så jag fortsätter titta!
Håller nu tummarna för att medicinen fungerar som den ska.

Draken
0

#3 Jo, det är absolut en smaksak ;) Jag har allt ifrån 102 liter till 720 liter, och vad jag ville ha fram var att det är lättare att hålla rent och få en bra balans på vattenvärdena i ett större akvarium.

Nya möbelakvarium tenderar att vara väldigt dyra ja, men man kan få tag på ett begagnat i väldigt bra skick, t.ex på blocket för lite och ingenting.

Jag köpte mitt största på aluram och ben för 4000 på blocket. men 300 litern köpte jag ny i butik, och den kostade 6000 kr. och det var för typ 10 år sedan eller något sånt, idag kostar det akvariumet 12.500 nytt i butik 😮

#4 Vita prick är ganska lättbehandlat med rätt medicin, så det går nog bra skall du se 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ellenor123
1

#5 Du har helt rätt :) Tror dock inte att det är speciellt svårt att få bra balans i ett 100-liters, utan att det snarare kan bli problem i ett typ 54-liters. Jag förstår dock att du tycker att 100 liter är lite fjuttigt eftersom du har andra mycket större akvarium :) Här hemma är 100 liters de största, tyvärr 😃 Men som sagt, ju större desto bättre absolut - men tror inte att det blir något större problem med balans i ett 100-liters.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

MallaT
0

#5 Jag älskar stora akvarium! Ytan är dock begränsad så 125 liter skulle vara ganska lagom.
Vita prick är jag inte så bekymrad över, har haft det tidigare, även fast det är många år sedan, och det är som sagt lättbehandlat. Det som oroar är dotterns reaktion när hon får reda på det. Hon är väldigt mån om sina små husdjur 🙂

guppytjej
0

så jättedyrt tycker inte jag det är med nya möbelkar. Köpte mitt juwel rio 180 liters med möbel för 2900 kr inte alls farligt.

MallaT
0

#8 Var köpte du det nånstans? Jag har tittat runt lite och inte hittat det priset. Det skulle passa fint i min budget!

guppytjej
0

På grizzly zoo den butiken finns ju tyvärr inte överallt men de har en webshop med

MallaT
0

#10 Tack! Det finns ett här i närheten! Får bli en helgutflykt tror jag.

Draken
0

#6  Det går säkert bra att få balans i ett 100 liters också, det är nog bara min dåliga erfarenhet som ställer till lite kaos på huvudkontoret i det här fallet ;) Har inte haft annat än problem med mitt på102 liter, växterna dör, fiskarna dör. Just nu står det på byrån och ser allmänt bedrövligt ut, full i alger och annat elände, men ingen fisk ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Välkommen till akvariefisk i fokus, vad roligt att ditt akvarieintresse vaknat till liv igen!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MallaT
2

#13 Tack! Ja, vem hade anat att det fanns kvar?
Jag sa tydligt att "klart hon kan få ett akvarium, men det får hon lära sig att sköta själv, för jag ska då inte ha ett igen…" 😃

mimåne
0

Tur är väl det att man kan få ångra sig! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Spöket
0

Kolla på Blocket, Köp Och Sälj Akvarium Fisk Och Tillbehör Hela Sverige - på facebook. Plantswap, Redbee.

Multi vad?

Micke R
0

Det finns ett 180 liters möbelakvarium på annonssajten skövdetorget för 700 kr.

Tokyo
2

Om du har någon bild skulle jag gärna vilja se hur din dotters akvarium ser ut :) #akvarieinspiration haha 😂

MallaT
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Här kommer en bild. Inte den bästa, men ändå…

Spöket
0

Vad är det för höga växter på vänstersida?

Multi vad?

MallaT
0

Ja du, om jag det visste! Dottern fick välja själv och jag tänkte inte på att fråga. De har väldigt hårda stjälkar och stora lite flikiga blad upptill. Någon annan som vet vad de heter? Det är inga snabbväxare direkt. De har funnits i karet sedan dag 1 och har fortfarande inte utvecklat något rotsystem. Dessutom gillar fiskarna att rycka upp dem. Funderar på att binda fast dem vid en sten eller något för att få dem att hålla sig still 😃

MallaT
0

Googlade lite. Växten heter Selaginella wildenowii och är tydligen svår. Nåja, den håller så länge den håller!

Draken
0

Snyggt :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Japantoe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner igen dig i dina tankar och funderingar. Skillnaden är väl att jag skaffade mitt 250l när barn var på ingång ist. Tänkte att det skulle va roande och utvecklande med alla färger och rörelser. Och det funkar! ( iaf att vara roande :) ) Eftersom jag tycker att möbelkar är onödigt dyra och aluställningar är riktigt fula så byggde jag mig en egen möbel.. Hur jag gjorde finns här på sidan, du får gärna använda den som mall :) här är en bild på bygget (dock lite lister som ska på)

Draken
1

Snyggt bygge :) Funderar på att låta bygga in mitt stora alukar, kanske kan hämta lite inspiration från in tråd …om jag hittar den 😉 jag är värdelös på att leta på forum. Har inte så mycket erfarenhet av det, undviker de flesta som finns 😉

Mina akvarium har varit perfekta när jag har haft spädbarn och de har varit oroliga och kinkiga. Då har jag satt dem framför akvariumet i babysittern, och då har de (oftast) blivit lugn 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis