Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3035 ggr
PandanNilsson
0

Skicka på posten?

Hejsan, jag undrar kan man skicka fiskar på posten? I detta fall kampfiskar.

Tacksam för svar!Flört

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

LOLslashFREAK
0

Paket som skickas på posten brukar inte hanteras speciellt varsamt och fiskarna är säkerligen inte vid liv när de når sin slutstation. När zoobutiker får leverans från sina grossister så åker djuren i speciella lastbilar och de är packade och markerade. Så nja, skicka inga djur på posten ;) Kolla på djurtransport iFokus och se om någon kan hjälpa dig att köra dem istället :)

Galenpanna

[dynamitella]
0

Just kampfiskar måste skickas med luft i påsen, så nej, posten är nog inte ett bra val där. (Annars kan man ibland "komma undan" med breathingbags, för att minimera skvalp).

Som sagt ovan, kolla på djurtransport.ifokus.se! Säkert någon som kan hjälpa dig :)

PandanNilsson
0

Tack så mycket båda två Skrattande

#2 vad är en breathingbag?

[dynamitella]
0

Det är en sorts påse som man inte har luft i :) Påsen är gjort av ett material som släpper in och ut syre genom plasten.

Kampfiskar, däremot, andas luft som vi. Så de kommer drunkna snabbt i en sådan påse.

PandanNilsson
0

Jaha. Glad Antar att de är svåra att få tag i också :P

[dynamitella]
0

Ja och nej :)

Man kan bara beställa dem här. Men däremot är sidan pålitlig. http://www.ebishop.se/tillbehor/18-breathing-bags-s-25-pack.html

PandanNilsson
0

Tack för länken :)

Men du eftersom det gäller kampfiskar, kan man inte ha dem i en burk med luft i? Eftersom de ändå andas luft så borde det gå. (?)

Men som ni sagt lite riskigt om man vill få fram en levande fisk. 
Vet att många tycker detta är djurplågeri men jag säljer inga kampfiskar men är ändå nyfiken på detta! :)

[dynamitella]
1

Nej. Jag skulle inte skicka en Kampfisk alls med posten, på något vis.

Det krävs så mycket luft att lillen kommer skvalpa runt ordentligt, och därmed antagligen dö.

Jag vet att någon här i forumet skickar kampfiskar. Men hur det fungerar vet jag inte.

PandanNilsson
0

Okej tack. Nej de kan jag förstå att det skvalpar som satan..

Skulle verkligen vilja språka med den där personen, vad heter h*n? Flört

kallepudas
7

Det är ej tillåtet att skicka DJUR på posten bortsett från bin,silkesmaskar & något sådant till.

Tänkdig själv att vara fisk & bli nerpackad i en låda även om den är bra.Sen lämnas du in någonstans eller läggs i postlåda.Sen ner i en säck & åka postbil ett par mil,sen hamnar säcken i postbehållare(stor vagn) med en massa andra säckar…åka lastbil & sen sorteras ett par gånger på en postterminal för att sedan åka lastbi,tåg,flyg..sen till ett brevbärarkontor & sorteras lite fram & tillbaka för att till sist åka bil eller cykel för att hamna i en brevlåda….är detta hyggligt?

Sen finns det en djurskyddslag & bryter man mot den med vetskap så kan det leda till böter & 2 års fängelse!!!!!!!!!

Finns regler för alla djur…hästar,hundar,katter,fåglar…men fiskar kan man tydligen behandla hur som helst bara för att dom är så små…

PandanNilsson
1

#10 jag är fullt medveten om lagarna.
Jag är bara nyfiken på detta ämne, och så vitt jag vet är det inte emot lagen.

kallepudas
5

#11 Finns en djurskyddslag….varför tror du den slutar på LAG?

Skulle du tycka det var ok att skicka en undulat i ett paket?   Eller varför inte en katt?

Du är absolut inte medveten om lagen för då hade du inte ens funderat på att skicka ett djur i ett paket!!

Som medborgare är du skyldig att ta reda på lagarna så det finns inga bortföklaringar!

[dynamitella]
5

Kalle, chilla ett par steg du. Pandan känner till lagarna.

kallepudas
4

Man får inteskicka djur med posten. Det är företagets regler.

Ring postens kundtjänst & fråga…..eller gå in på posten.se

För att skicka djur ska transporten vara avsedd för djurtransport…vilket inte en enda av postens bilar är! Frågor på det?

[dynamitella]
1

Frågor på det? Nej.

Du har blivit hörd. Nu är det upp till ts. att välja själv vad hon vill göra.

PandanNilsson
0

Kallepudas ta det lugnt.

Som jag sa inan, jag är medveten om lagarna.
Jag menade att det är inte mot lagen att vara nyfiken.

Och jag undrar hur du vet att jag funderat på ett djur i ett paket.
För det har jag inte. Inan du dömmer någon borde du ända ta reda på lite fakta.

Tack #13. :)

kallepudas
2

Ditt första inlägg: "kan man skicka fiskar på posten?" SVAR: Nej,för det är bra bin,silkesmaskar & något till som man får skicka med posten!

Sen om någon gör det i alla fall gör det inte lagligt,det är det jag menar.

Finns kanske andra företag som kör "djur" men då har dom tillstånd att göra så.

PandanNilsson
2

Jag tänker inte uräkta för att jag är nyfiken hur det går till, om fiskarna som vissa skickar mår bra när de kommit fram trotts att det är olagligt.

Och för mig är min diskution slut med dig.

Fejhn
0

Posten för mig är "skicka saker till andra", så ts kanske bara undrar hur man skickar fiskar öht?

Man behöver inte bli upprörd innan man vet liksom. :)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Fejhn
0

dubbel.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

kallepudas
0

#19 Absolut inte upprörd,upplyste ts att man inte får skicka fisk eller vissa andra djur med post!

Sen om folk gör det i alla fal är deras problem om dom nu skulle få en anmälan på sig.

Allt som skickas med post betalar ju min lön varje månad så jag är bara glad….fast som djurvän ville jag poängtera hur reglerna ser ut.

Lindzen
0

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

GioJ
0

gammal tråd, men… är det någon som vet om något företag som fraktar fisk?

odjuren
0

Kolla med bussgods

//Odjuren

www.odjuren.com

Micke R
0

Budbilsföretag kanske kan göra det.