Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 923 ggr
[Gudrun-Berit]
1

Kakaduaciklid

Hej! Hur många kakaduaciklidshanar kan man ha i ett 660 l kar?

Vovisch nr2
0

Det beror på hur många andra fiskar du har. Alla sorters dvärgciklider är parbildande (tror jag iaf). Om man kör typ 1 hane o 3 honor så finns det ju risk att en de utan hane blir utstötta och/eller mobbade. Ändå har man ju väldigt mycket plats i ett så stort kar. Kanske skulle det funka med flera hanar?! Det kanske inte var till någon större hjälp… Lycka till med karet iaf! :P

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Ellenor123
0

Har inte heller något exakt svar, tror ej att det finns.. Jag skulle ha börjat med två hanar, ett par honor till varje(de är tydligen haremruvare) och sedan utökat med fler hanar allteftersom efter att ha sett hur de andra hanarna trivs med varann.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

sauk1
0

Just kakaduaciklider är harembildande så det är bra för honorna att vara flera, eftersom de får en viloperiod då. En hane går på flera honor.

Kan tyvärr inte svara på revirstorleken för hanen.

[Gudrun-Berit]
0

Okej. Tack så jättemycket för alla svar! Kan man ha dom med skalarer eller går det inte?;) Mvh Ida

Omorika
2

Enligt de jag har fått reda på angående apistogramma som kakadua cikliden tillhör så har de inte så stora revir och har man flera hanar kan de trigga igång lek hos dem. Så skulle tro att man kan ha ganska många i ett så stort akvarium. Vad jag förstått kan man ha 6-7 stycken i ett 100 liters med två hanar. 

Skulle inte rekommendera att börja med några och sen fylla på för är reviren etablerade kan det vara svårt att introducera nya medlemmar utan att helt möblera om. 

Jag skulle börja med ett lagom gäng ungfisk och låta dem växa upp tillsammans och på så sätt etablera lagom stora revir. Eller tillsätta alla på en gång. 

Jag skulle nog satsa på 9-12 st i ditt akvarium.

[Gudrun-Berit]
0

Putt*