Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2369 ggr
Enymphia
0

Engelska uttryck - HJÄLP!

Hej!

Jag sysslar med en översättning som handlar om uppfödning av guldfiskar. I den engelska texten står det främst två saker som jag undrar över, och skulle bli jätteglad över om ni hjälpte mig med.

1. Spawning mops. Den engelska texten menar att det kan vara bra att ha spawning mops där honorna kan fästa sina ägg. Finns det något svenskt namn på dessa? Jag vet att yngelkar, yngelnät och yngelkasse finns, men det är inte riktigt samma sak som spawning mops.

2. I den engelska texten står det även att det kan vara bra att ha buskiga plastväxter/levande växter men också "fertile, sprawling fibres". Är det någon som vet vad som menas med detta?

Väldigt tacksam för svar!

/ N.

[dynamitella]
3

1. Spawning mop = Lekmopp heter det på svenska. Man gör en "mopp" av nylongarn som de kan sätta/släppa äggen i.

2. Fertile, sprawling fibres, menas nog att man använder något annat som har spretande fiber (som en lekmopp eller liknande). Det hela nämns ju i samband med levande växer. Så de säger i stort sett "antingen använder man buskiga växter eller ett syntetiskt liknande material".

Lilolizeit
2

Precis som dynamitella skriver så är det en lekmopp. Finns massor av sidor med information och hur man gör dom själv. :) Här tex http://www.stamps4fish.co.uk/fishclub/articles/articles_spawningmops.htm

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Enymphia
0

Tack så hemskt mycket för era svar!

Kan ju passa på att fråga om ni tycker att man ska kalla "how to breed goldfish" som UPPFÖDNING eller ODLING? Jag vet att man ofta talar om odling när det gäller fiskar, men är det inte bara i större sammanhang? Ex. fiskodling för livsmedelsbruk osv.

[dynamitella]
0

Ordet uppfödare får man lov att använda om man vill, precis som odling. Båda är rätt :) Uppfödning är väl lite i lite mindre skala bara. Men man får ju flera hundra yngel från en Guldfisk, så odling hade jag sagt.

Avel är dock inte rätt för ändamålet :) Så välj du en av de ovanstående du.

Enymphia
0

Underbart. Du har hjälpt mig oerhört. :)